Els agents cívics s'obren pas com a 'polis bons' i informadors

El 60% van ser actuacions per preservar el civisme, i la resta per atendre els vianants

Els 25 empleats municipals sumen unes 2.600 intervencions en la primera setmana d'activitat

Dues agents cíviques al peu de la Sagrada Família, en el torn de matins, la setmana passada.

Dues agents cíviques al peu de la Sagrada Família, en el torn de matins, la setmana passada. / RICARD CUGAT

4
Es llegeix en minuts
PATRICIA CASTÁN / BARCELONA

El llampant color taronja de les seves jaquetes i armilles els confereix una certa autoritat uniformada. Sense acabar de tenir el poder -a cop de multa- que té el guàrdia urbà o l'autoritat policial dels Mossos d'Esquadra, la nova figura de l'agent cívic a jornada completa es va fent un forat, respectat, en el paisatge urbà de Barcelona. Només són 25, de moment, els desplegats en tres zones turístiques de la ciutat, però el balanç de la seva primera setmana en actiu ofereix ja un saldo de 2.600 intervencions que donen una idea del seu nou paper a la capital catalana. Al voltant del 60% de les seves actuacions han apuntat -com estava previst- a preservar el civisme, mentre que la resta han sigut requeriments del mateix passejant, bàsicament petició d'informació turística o alguna consulta ciutadana.

La figura de l'agent cívic no és nova a Barcelona. Forma part d'accions puntuals contra el soroll en zones amb terrasses les nits d'estiu, o en campanyes contra el botellon en eixos d'oci... però no havien tingut una missió tan integral com ara, quan treballen a jornada completa en un territori acotat i vetllant pel compliment de 33 punts de l'ordenança del civisme. La seva tasca comprèn des d'evitar els excessos al carrer (sorolls, venda ambulant, anar sense roba...) a regular la saturació de vianants en una determinada vorera. Sense multes. Dissuadint, com a polis bons.

Apostats en primera línia de foc (les seves tres zones inicials són l'entorn del temple de la Sagrada Família, la Barceloneta i els accessos al parc Güell) els 25 agents (més dones que homes) encara s'estan familiaritzant amb el veïnat i aprenent a torejar amb el turisme. Malgrat que la seva tasca sigui predicar sobre l'ordenança (a gent del país i de fora), a la pràctica estan destinats en punts on es registar una especial saturació i són sufragats per la part de la taxa turística que ingressa l'ajuntament. Sota un sol de justícia, i encara amb la indumentària de màniga llarga, la Silvia, encarregada de servei, toreja amb centenars de vianants a la vorera del carrer de Marina de la Sagrada Família.

DISSUASIÓ VERBAL / Proveïda d'un número d'identificació, un auricular a l'orella i un somriure, l'operària ha de reconduir la gentada que omple de gom a gom la vorera, o alertar que encara no és el moment de creuar (en vermell), o avisar que al parc de davant -amb zona infantil- no es pot fumar, ni fer venda ambulant, ni pintar a canvi de diners, ni asseure-s'hi a beure cervesa. Multifunció, sempre dialogant.

¿És possible ser respectat sense sancions i sense més arma que un telèfon? «Veiem que ens fan cas, l'uniforme és respectat», opina. En el perímetre del temple de Gaudí són sis treballadors de matí i sis de tarda, mentre que a la Barceloneta són quatre i quatre, i a Gràcia, un i un. Una part procedeixen del servei de zona blava d'aparcament. S'hi van oferir voluntaris, igual que ella, i de moment estan satisfets de la nova tasca, més grata que multar els que no paguen per estacionar al carrer.

Tant ells com els companys prodecents de l'atur i fitxats a través dels programes de Barcelona Activa, van passar una setmana de formació per memoritzar les ordenances cíviques que han d'inculcar als ciutadans, i els protocols per pacificar algunes zones. «Estem en contacte permanent amb la Guàrdia Urbana», explica la Silvia. Recorren a ella si algú no deposa una actitud incívica o si hi ha un problema de trànsit a la calçada, on no actuen.

La seva rutina canvia completametn d'un barri a l'altre. A la Barceloneta, els excessos de bicicletes, patinets i altres rodes per la vorera copen bona part de les seves actuacions. Així com la detecció de venda ambulant de mojitos a peu de platja. A l'Eixample, en canvi, s'ha de regular fluxos de turistes per evitar taps i atendre viatgers robats per badar.

Segons expliquen a aquest diari a Barcelona de Serveis Municipals, la intervenció més habitual dels agents entre l'1 i el 8 d'abril, ha sigut la invasió de vehicles de dues rodes a les voreres (378), seguida per creuaments de vianants fora dels passos (293), comerç ambulant no autoritzat (159) i regulació de la tumultuosa parada de taxis del carrer d'Olot, davant del parc Güell (78).

Notícies relacionades

¿Com és l'agent tipus? De moment, d'entre 30 anys i escaig a més de 40, dialogant i amb ganes de trepitjar ciutat. Alguns, com la Felisa, molt bolcats en la seva nova feina, després de gairebé tres anys a l'atur i amb els 45 ja fets. Té experiència en el sector del comerç i ha fet diversos cursos formatius, però creu que l'han triat per ser bona «comunicadora». «Solucionar problemes parlant» i adoctrinar tant el turista com el «veí que no coneix la normativa» resumeixen la seva jornada. «Hi ha qui et veu de lluny i ja lliga el gosset», diu satisfeta. Els residents mantenen que la seva presència aporta seguretat. De fet, entre la seva rutina figura detectar possibles sospitosos de furts i notificar-ho a la Urbana immediatament.

A la Barceloneta, els veïns agraeixen el suport, però insisteixen que l'incivisme al barri es dispara al capvespre, i que és llavors quan falten uniformes.