L'epicentre de l'època pop

Aquells artefactes bojos

David va néixer el 1914 com a fàbrica de 'down-cars' en un taller del Tibidabo, però al créixer es va mudar al Poblenou

El 1931 es va assentar al carrer d'Aribau on va tenir una flota de 1.000 taxis

El taller de l’edifici David, on reparaven la seva flota de taxis al carrer Aribau.

El taller de l’edifici David, on reparaven la seva flota de taxis al carrer Aribau.

2
Es llegeix en minuts
C. S. / BARCELONA

A principis del segle XX, un grup de joves es deixaven anar avall pel pendent del Tibidado amb els anomenats down-cars, petits vehicles sense motor que els mateixos pilots pujaven arrossegant-los amb cordes o ajudats d'una mula. El 1909 les carreres ja eren reglamentades i molt competitives i seguides pel risc que implicava la velocitat que agafaven els conductors pendent avall.

José María Armangué (Barcelona 1890-1917) va morir jove en una accident d'aviació, però abans va fundar David, una de les empreses de fabricació d'automòbils més punteres en aquella època. Es deia així en al·lusió al personatge bíblic, el petit pastor que va aconseguir vèncer el gegant filisteu Goliat.

Armangué va estudiar Medicina igual que el seu pare, però la seva afició per la competició automobilística va canviar el rumb de la seva vida.

Als 17 anys, el Centre Excursionista de Catalunya el va seleccionar per participar en la Copa del President de la República Francesa de bobsleighs, que llavors s'assemblaven a un trineu de fusta. Al no haver-hi prou neu, Armangué va instal·lar a l'artefacte les rodes d'una bicicleta, imitant el que al nord d'Europa es coneixia com a down-car.

Tallers Juanico

Amb aquest veloç trasto passava hores i hores amb els seus germans a la carretera del Tibidabo. Cansat d'arrossegar el vehicle muntanya amunt, a Armangué se li va acudir fabricar un motor de quatre temps, que va ser la base del primer prototip de cotxes David, empresa que ell mateix va fundar el 14 de juliol de 1914, tres anys abans del seu tràgic accident.

«Els primers models es van fabricar als tallers Juanico de l'avinguda del Tibidabo, però a l'augmentar la producció van traslladar els tallers al carrer de Pallars, al Poblenou. El 1915 ja es produïen 100 unitats de down-car», recorda Andrés Feliu, actual president de David, empresa que gestiona l'edifici del carrer d'Aribau, 230-240, on es va traslladar el negoci el 1931, que en mans de José María Moré es va especialitzar en taxis. No obstant, no va abandonar la fabricació de vehicles comercials. El 1954 va obtenir la patent dels microcotxes de tres rodes, avui buscats per col·leccionistes.

Notícies relacionades

Una branca de la família va seguir vinculada a l'automobilisme amb la Casa Armangué, ubicada a la ram-

bla de Catalunya. Però el gruix de l'empresa es va assentar a Aribau, on l'arquitecte Ignasi Mas, autor de la façana de la plaça de toros de la Monumental, va construir l'immens edifici amb una serpentejant costa per a cotxes, que fins al 1958 va albergar el taller i el garatge. «La flota de taxis va arribar a tenir 1.000 vehicles», afegeix Feliu.