TROBADA D'INVESTIGADORS DEL GENI MODERNISTA

L'enigma dels bancs

El congrés mundial sobre Gaudí debat a la cripta de la Colònia Güell l'agitada història i la dispersió de les 20 peces que va dissenyar Quatre estan en grans museus estrangers

Cimera 8 Els congressistes omplen la cripta de la Colònia Güell, síntesi de l’obra de Gaudí, ahir.

Cimera 8 Els congressistes omplen la cripta de la Colònia Güell, síntesi de l’obra de Gaudí, ahir. / NURIA PUENTES

2
Es llegeix en minuts
CRISTINA SAVALL
BARCELONA

Els 300 assistents al primer congrés mundial sobre Antoni Gaudí van viatjar ahir a la Colònia Güell, a Santa Coloma de Cervelló (Baix Llobregat), per visitar la cripta, l'antiga fàbrica i les cases que Eusebi Güell va construir el 1890 per als treballadors de la seva indústria tèxtil. Manuel Medarde, antropòleg i conservador de la cripta, va deixar bocabadats els congressistes amb la misteriosa història dels 20 bancs de l'església que Gaudí va dissenyar amb les caixes d'embalatge que protegien la maquinària que procedia d'Anglaterra i les bobines de cotó que arribaven de Virginia.

Medarde va explicar la gesta de mossèn Règol de la Colònia Güell quan el 1973 va decidir vendre per dos milions de pessetes cinc bancs a un marxant. «Volia ajudar les famílies que no podien aconseguir un crèdit per comprar-se la seva casa quan la fàbrica va tancar. Güell

va posar una clàusula segons la qual els obrers en tenien la primera opció de compra». Durant anys es va pensar que aquests cinc bancs van ser robats, ja que s'esmenten als inventaris parroquials de 1915 a 1974, quan ja només en quedaven 15. «Crec que Gaudí aplaudiria el que va fer el rector».

L'antropòleg ha seguit la pista de cada banc. «Un el va vendre a una galeria de Versalles, va ser adquirit a París pel galerista Jean Marie Rossi, llavors casat amb Carmen Martínez Bordiú, néta de Franco, i  fa poc va ser subhastat per Sotheby's a un desconegut per 384.750 euros», va assenyalar. Els altres quatre estan repartits per centres culturals de diversos països. «La Tate Gallery de Londres, el MOMA de Nova York, el Museu Orsay de París i un altre al Museu de l'Hermitage», va enumerar.

Els bancs de l'església on es van asseure ahir els congressistes són rèpliques. Dels 15 que estan a Barcelona, un s'exhibeix a la Casa Gaudí del parc Güell, dos a l'Espai Gaudí del Museu Diocesà, que està al costat de la catedral i que té els altres 12 guardats en un magatzem.

Notícies relacionades

Aquest mobiliari està en dipòsit per mesures de seguretat, ja que la Colònia Güell no disposa de la vigilància necessària per vetllar per aquest llegat. «Han desaparegut poms de portes i rajoles de ceràmica. Hi havia persones que entraven de nit al recinte modernista per emportar-se'n el que fos sabent que eren peces molt valuoses», explica Jordi Pere Figuerola, un dels organitzadors del congrés i fundador de The Gaudí Research Institute, que ben aviat inaugurarà la seva seu a la primera planta de la fàbrica on albergarà documents i investigacions sobre l'obra del cèlebre arquitecte.

«La idea és que no es repeteixi el mateix que va passar amb l'arxiu de George R. Collins, el gran investigador de Gaudí als Estats Units, que va cedir tots els seus documents a l'Art and Architecture at the Art Institut de Chicago. Alguns congressistes ja han mostrat el seu interès per cedir el seu llegat al nostre centre de documentació perquè estigui a l'abast d'estudiants i investigadors», argumenta Figuerola.