La metamorfosi d'una plaça
El Museu del Disseny s'obrirà al desembre per activar les Glòries
El trasllat de 70.000 objectes acabarà a finals del 2015 però les exposicions s'estrenaran abans
L'objectiu és consolidar aquest espai com un potent eix cultural i amb activa vida ciutadana

Una de les sales dedicades a l’emmagatzematge i conservació d’objectes del Museu del Disseny. /
Les portes del Museu del Disseny de Barcelona, amb les seves quatre exposicions permanents, endarrereixen la seva obertura al desembre i la seva primera mostra temporal, al febrer del 2015, però abans, aquest abril, ja estarà actiu el seu centre de documentació dins de l'edifici Disseny Hub Barcelona, que compta amb 25.000 metres quadrats de superfície útil a la plaça de les Glòries, l'àrea de més metamorfosi urbanística de la ciutat.
L'immens immoble creat per MBM Arquitectes, estudi liderat per Oriol Bohigas, ja alberga la biblioteca El Clot-Josep Benet i les seus de Foment de les Arts Decoratives (FAD) i de Barcelona Centre de Disseny (BCD). Jaume Ciurana, tinent d'alcalde de Cultura, va recordar ahir que l'emblemàtic Centre Pompidou de París també acull sota un mateix sostre diverses institucions culturals. «El Musée National d'Art Moderne; l'IRCAM, un centre d'investigació musical i acústica; i una biblioteca», va citar.
Però qui més presència tindrà al Disseny Hub és el museu que ocuparà sis plantes i integrarà les col·leccions històriques i contemporànies d'arts decoratives, de tèxtil i indumentària, de ceràmica, de disseny i d'arts gràfiques, fins ara repartides en el Museu de les Arts Decoratives, el Museu de la Ceràmica, el Museu Tèxtil i d'Indumentària i el Gabinet de les Arts Gràfiques.
PATRIMONI HISTÒRIC / La reagrupació de 70.000 peces, de les quals en les exposicions només es veurà la punta d'un gran iceberg, respon a la voluntat de crear un gran centre de coneixement dedicat a la cultura de l'objecte amb un projecte museogràfic comú de les col·leccions procedents dels quatre desapareguts museus. «Es tracta de valorar el patrimoni i la memòria històrica de Barcelona», considera Pilar Vélez, directora de Museu del Disseny. El trasllat de tots els objectes va començar l'any passat, però no finalitzarà fins a finals del 2015.
La inauguració culminarà l'estratègia del govern de Xavier Trias de consolidar la plaça de les Glòries com un eix cultural d'activa vida ciutadana amb vista a incrementar els èxits urbanístics de cara a les eleccions municipals del maig del 2015. Aquest centre es reforça amb la proximitat del Teatre Nacional de Catalunya, de Ricardo Bofill, i de l'Auditori, de Rafael Moneo, i dels Encants, de Fermín Vázquez.
A principis de l'any que ve també està anunciada l'obertura del Museu de les Cultures del Món al carrer de Montcada que, igual que el Museu del Disseny, nodreix la seva col·lecció permanent amb objectes procedents d'altres museus.
Ciurana va assegurar que la plaça de les Glòries viurà una transformació radical. «Espero que es compleixi el somni d'Ildefons Cerdà», va dir en al·lusió al fet que la plaça sigui un gran centre urbà amb la cruïlla de tres grans eixos: Gran Via, Meridiana i Diagonal. «Les Glòries seran una nova centralitat des del punt de vista ciutadà», va afegir Ciurana.
Vélez és comissària de tres de les quatre exposicions permanents, que es distribuiran en quatre plantes. Els títols i la seva distribució ja estan tancats. Del món al museu, dedicat al disseny de producte i al patrimoni cultural, s'ubicarà a la primera planta. L'exhibició de les col·leccions d'arts decoratives i d'autor es diu ¡Extraordinàries! i s'instal·larà al segon pis. El disseny gràfic, de l'ofici a la professió recorrerà a la quarta planta l'evolució de la publicitat i del grafisme des dels anys 40 fins a l'actualitat. I la tercera, l'única que no firma Vélez, es denomina El cos vestit. Siluetes i moda (1955-2014) i es podrà visitar al tercer. Les seves comissàries són Teresa Bastardes i Sílvia Ventosa.
Vélez diu que sense les donacions privades d'objectes no hauria estat possible crear el museu, en el qual han col·laborat llegant ceràmiques de Picasso i Miró. «A més, el museu incorporarà puntualment noves peces», va dir la directora.
Dels 70.000 objectes només 3.000 ja són als espais dedicats a la reserva i conservació de les col·leccions que acaparen 2.000 metres quadrats. Són sales d'espectaculars dimensions amb el seu sistema d'emmagatzematge robotitzat en què ja hi ha la col·lecció de cofres del segle XV, una cadira BKF, creada el 1938 pel Grup Austral i la cadira blava que Francisco Juan Barba Corsini va dissenyar el 1955 per als seus desapareguts apartaments de la Pedrera.
- Nova jubilació anticipada: quins treballadors podran retirar-se abans i quan entren en vigor els canvis
- Mobilització d'emergències Tallada la Ronda Litoral de Barcelona per un home pujat nu a un senyal
- ACCELERANT PER AL GAMPER El Barça presumeix del nou Camp Nou, "la vuitena meravella del món"
- Cita al fòrum Collboni elogia el Cruïlla com "el festival més amable" en el 15è aniversari
- EL DESIG DE L’ESTRELLA Renovació sense foto: faltava l’àvia Fátima
- fórmula 1 L’alonsomania desborda Barcelona
- Mobilitat sostenible Una quinzena de grans ciutats encara no multen els vehicles vetats
- Un registre ‘online’ permetrà a les ciutats multar a les ZBE
- CONTEXT Ja no hi ha excuses
- Prèvia de la cita a Barcelona Govern i autonomies topen abans de la Conferència de Presidents