Recta final de dues modernitzacions ferroviàries

Les obres de l'estació de Passeig de Gràcia alliberen voreres i carrils

El canvi de vies i el nou accés de la parada de l'Hospitalet també s'acabarà al desembre

Adif obrirà l'espai de vianants a l'octubre, els carrils al novembre i els vestíbuls a finals d'any

Treballs de reordenació de les 23 vies de l’estació de l’Hospitalet per millorar el trànsit ferroviari, ahir.

Treballs de reordenació de les 23 vies de l’estació de l’Hospitalet per millorar el trànsit ferroviari, ahir. / JOAN CORTADELLAS

3
Es llegeix en minuts
RAMON COMORERA
BARCELONA

Dues grans obres ferroviàries en instal·lacions amb desenes de milers de viatgers al dia, de similar pressupost però d'impacte ben diferent en l'entorn, enfilen la recta final. L'ampliació i modernització d'espais, instal·lacions i accessos de les estacions de Passeig de Gràcia i l'Hospitalet de la xarxa estatal de l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif), s'acabaran amb l'any. En el primer cas, després de moltes fases que han superat un quadrienni i que han tingut una gran afectació en una cruïlla clau del cor de Barcelona. En el segon, després d'un canvi a fons de vies que facilitarà el trànsit de Rodalies. A l'Eixample, la tornada a la normalitat de vianants i viària es farà abans i en dues entregues. Les voreres s'obriran reurbanitzades la segona quinzena d'octubre i el carril d'Aragó i els laterals del passeig de Gràcia, durant la primera de novembre. Ho van pactar ahir Adif i l'ajuntament en el comitè d'obres.

Es mantindran, això sí, «algunes tanques per garantir la seguretat» dels transeünts en els punts concrets on s'estiguin acabant els treballs dels edicles dels ascensors i de les noves entrades al subsòl amb escales mecàniques, va detallar un portaveu d'Adif.

43.000 VIATGERS / La previsió inicial d'aquesta última fase de la llarga reforma de l'estació era acabar totes les obres aquest setembre, quan es compleixen els 16 mesos estipulats. No obstant, els 43.000 viatgers diaris que registra la instal·lació, xifra que és la segona afluència després de Sants de la xarxa ferroviària estatal de Barcelona, encara hauran d'esperar tres mesos més per evitar els recorreguts provisionals al mig del carrer d'Aragó i la compra de bitllets al mòdul prefabricat ubicat a la cantonada de Pau Claris.

Diverses causes han allargat els terminis, segons insisteixen els responsables del projecte: la troballa inesperada de col·lectors o conduccions antigues, desconegudes fins i tot per les mateixes administracions o les empreses de serveis, i l'abundància de pluja registrada en els primers mesos del 2013.

Addueixen, a més, que l'objectiu d'alliberar de tanques la zona per la Mercè s'ha vist frustrat en les últimes setmanes per la «necessitat d'harmonitzar» la urbanització dels amplis xamfrans i voreres del passeig de Gràcia-Aragó amb el nou disseny de paviment, punts verds, mobiliari o il·luminació fixat en la reforma integral dels dos quilòmetres del passeig que el consistori ha començat, precisament aquest dilluns, als Jardinets de Gràcia.

OBRES CONTINUADES / Des que va començar aquest segle, i així seguirà com es veu, les obres s'han succeït una darrere l'altra al passeig de Gràcia. Van durar cinc anys, i amb un cost total de ni més ni menys que 60 milions, les de l'intercanviador de metro i de Ferrocarrils de la Generalitat de Provença-Diagonal a l'altura de Rosselló. Els problemes amb l'anomenada ciutat oculta de serveis mal documentats van fer eternes les molèsties.

La reforma de l'estació de Passeig de Gràcia, per on passen les línies regionals de Renfe a Girona, Lleida i Tarragona així com la R-2 de Rodalies (Granollers-Castelldefels i aeroport), ha més que duplicat fins a 1.550 metres quadrats el vestíbul principal de muntanya. També n'ha creat un de nou, secundari i compartit amb el metro, de 265 al costat mar.

Notícies relacionades

El projecte inclou la instal·lació de quatre ascensors i set escales mecàniques. Així mateix, s'ha augmentat l'altura de les andanes per evitar l'increïble, però cert, desnivell de més de mig metre que hi va haver durant bastant temps fins al primer esglaó dels nous trens Civia de plataforma més alta. Tot plegat amb una despesa de 12 milions.

519 TRENS / A l'estació de l'Hospitalet, amb tot just un milió menys d'inversió, Adif reconfigura la platja de 23 vies per facilitar el trànsit i les maniobres dels 205 trens passants i els 314 amb origen i destí allà que registra al dia, hi amplia les andanes i el pas inferior, i hi instal·la un ascensor.