UNA INICIATIVA PER A LA FUSIÓ CULTURAL
Català amb accent andalús
El grup Guadaljarafe inaugura aquesta nit la Fira d'Abril de Catalunya cantant sevillanes en català
El disc editat es repartirà gratuïtament al recinte del Fòrum

Gravació del CD 8 Carlos Díaz, José María González i Juan José Merino, la setmana passada, en uns estudis d’Esplugues de Llobregat. /
L'expectació es palpa a l'aire. ¿Com acollirà la Fira d'Abril la rumba i les dues sevillanes en català que interpretarà Guadaljarafe? L'organització està convençuda que a més d'un li cauran les llàgrimes en aquesta nit inaugural, pel fet que és un emotiu pas en el camí de la fusió cultural catalanoandalusa. Vaja, que tothom ballarà al so de«són cançons de la meva infància / populars de la nostra terra / de la terra catalana / i són per tu...»
El que està garantit és que les tres veus de Guadaljarafe, Juan José Merino, Carlos Díaz i José María González, s'entregaran en cos i ànima per animar un públic passional que sempre respon sense cap prejudici.
L'atreviment de cantar sevillanes en català a la fira és idea de Manuel Calderón, director general de Fasol Management, descobridor de Miguel Poveda i de Maite Martín i promotor del Festival Flamenc de Nou Barris. No és la primera vegada que un grup de sevillanes canta en català. Només cal recordar Ecos del Rocío aLa Maratóde TV-3 de fa dos anys. Però fins avui ningú s'havia atrevit en ple Fòrum, al temple delcanteandalús de Barcelona.«Fins i tot La Trinca ha cantat sevillanes en clau d'humor», assenyala Díaz.
Calderón va pensar que José María González, líder i fundador de Guadaljarafe, era la persona idònia per compondre les melodies. «El primer que em va venir al cap van ser aquelles cançons de pati que ens ensenyaven a l'escola, lletres encomanadisses i conegudes per tothom», explica l'autor de la música. Així va ser comSol, solet;Cargol treu banyaiBaixant de la font del Gates van transmutar en sevillanes. En castellà, el grup va llançar fa anys un disc de cançons infantils a ritme flamenc, del qual va agradar especialment l'adaptació d'El corro de la patata i d'El cocherito Leré.
L'altra sevillana composta per González és més bucòlica.Les sevillanesés tota una declaració d'amor al ball. IJocs d'amor, la rumba, és la traducció literal d'un romàntic tema ja editat en castellà.
Guadaljarafe va néixer a Santa Coloma de Gramenet fa 20 anys, encara que els seus membres mai s'han pogut permetre viure només de la música. Tots tres treballen de dia i busquen forats a les nits i caps de setmana per als assajos. Tot i així, tiren endavant actuant en festes populars, encara que també han pujat a l'escenari del Palau de la Música i han viatjat diverses vegades a Sevilla, contractats per la fira mare.
Fills d'andalusos emigrats a Catalunya als anys 60, tots tres han viscut elcantedes de nens. González exerceix de xòfer; Merino treballa en una oficina d'enginyeria, i Díaz, en la construcció.«Avui he perdut diners per venir a gravarel disc»,assegura Díaz sense perdre el somriure.«Són temps complicats», afegeix el fill de la Malena, una apreciada cantaora que ara viu a Torredembarra (Tarragonès).«Està més jove que jo», assegura Díaz. González també descendeix d'un príncep del cante flamenc.«El meu pare es el Ruiseñor de Tocina», diu amb orgull.
El guitarrista de Bisbal
La gravació va tenir lloc la setmana passada en un petit estudi d'Esplugues de Llobregat, on va assistir Juan Sánchez, el guitarrista de David Bisbal, abans de marxar cap a Romania, on l'esperava una gira.«Estic convençut que aquest CD serà un èxit. Cantar flamenc en català és un bon camí», considera Sánchez. Del disc se n'han editat 2.000 còpies, que es repartiran gratuïtament a la fira durant l'encesa dels llums i fanalets de les casetes, que està prevista per avui, a les 21.30 hores.
Les 70 entitats participants estan contentes de coincidir amb el pont del Primer de Maig, cosa que afavoreix l'assistència a la festa els primers dies.
Notícies relacionadesVegeu el vídeo d'aquesta notícia amb el mòbil
o a e-periodico.cat
- Tribunals Una veïna de Sant Adrià s’enfronta a 25 anys de presó per matar la seva parella amb «118 ganivetades» simulant «un joc sexual»
- Carme Forcadell: "Sabíem que pagaríem un preu, però no que seria tan car"
- El futur Liceu Mar farà guanyar a BCN un nou passeig marítim
- Canvis al litoral de la ciutat El Reial Club Marítim es traslladarà amb el World Trade Center el 2028
- De «no vull ser pare» a «superpare de l’any»: Bertín Osborne i la paternitat com a negoci
- Societat Tarragona instal·larà sensors per quantificar el flux de turistes i detectar possibles inundacions
- Festa Major La traductora i actriu Viviana de Salvador serà la pregonera de les Festes de Santa Tecla 2025 de Tarragona
- Batalla política entre les flames La directora de Protecció Civil es regira contra el PP per dir-li «piròmana»: «Aquells que no aporten que s’apartin»
- Espanya, en flames Els incendis baixen a 18, però vuit continuen amb flames molt virulentes
- Pagesia Els pagesos del Camp de Tarragona arrenquen els avellaners morts per la sequera i busquen conreus alternatius més resistents