investigació judicial per una tragèdia Al parc d'atraccions
El disseny original d''El Pèndol' del Tibidabo va ser manipulat
La jutge imputarà el propietari de l'empresa italiana que va fabricar l'atracció
Ja hi ha una vintena d'encausats per l'accident en què va morir una noia
Dos operaris revisen l’atracció sinistrada, després de l’accident. /
El projecte original de l'atraccióEl Pèndolva ser manipulat. Així ho va declarar un enginyer davant la jutge de Barcelona, Maria Eugenia Canal, que investiga la mort d'una adolescent el 17 de juliol de l'any passat en l'accident que va patir l'atracció instal·lada al Tibidabo. El tècnic que va comparèixer al jutjat va dissenyar el mecanisme com a atracció mòbil, però no amb base fixa, tal com es va construir al parc d'atraccions barceloní. L'empresa fabricant va modificar el projecte i hi va incloure altres paràmetres. La magistrada ha acordat citar a declarar com a imputat el propietari de l'empresa fabricant italiana, Fabbri Group.
La investigació de l'accident avança. De moment hi ha una vintena d'imputats i la llista s'ampliarà ara amb el propietari de l'empresa fabricant de l'atracció, que està actualment en fallida. Està previst que declari el novembre vinent. I és que un enginyer l'ha assenyalat. En la seva compareixença al jutjat va afirmar que l'empresa fabricant havia canviat el projecte inicial i no va reconèixer com a pròpies una sèrie de falquetes que s'hi havien afegit posteriorment, segons van assegurar fonts judicials. A tot el món, només hi ha cinc atraccions comEl Pèndol, però la de Barcelona és l'única amb base fixa.
El dictamen encarregat pel jutjat afirmava que la causa del sinistre va ser «el trencament dels punts d'ancoratge del fust de l'atracció a la cimentació de la base». Això es va produir, segons entenen els pèrits i la mateixa fiscalia, com a conseqüència de la «fatiga mecànica, progressiva al llarg del temps, de l'acer amb què estaven fabricades les varetes roscades que constituïen aquests punts d'ancoratge».
FALTA DE CONCRECIÓ / Però aquest no és l'únic aspecte irregular que han trobat els tècnics que per ordre del jutjat van examinar l'atracció sinistrada. L'informe pericial revelava que la qualitat resistent de l'acer amb què estaven fabricades les varetes no era l'adequada per a l'ús al qual estaven destinades. Precisament, la «incorrecta» selecció de l'acer que es va utilitzar per fabricar les varetes, segon entén l'acusació, va estar propiciada per la «falta de concreció i detall sobre aquest assumpte, tant als documents del fabricant relatius al disseny com al projecte d'instal·lació de l'atracció».
Un posterior dictamen encarregat per l'Ajuntament de Barcelona al Col·legi d'Enginyers Industrials de Catalunya sobre les causes de l'enfonsament d'El Pèndolarribava a la conclusió que l'accident es va produir per un error del fabricant italià en el disseny i en el càlcul dels perns que subjectaven el mecanisme. És a dir, la dels efectes que la vibració de l'estructura, deguda a la seva flexibilitat, transmet als perns en el seu funcionament normal i que redueixen per fatiga del material la seva vida útil.
La modificació d'El Pèndolcom a atracció mòbil (per a fires, per exemple) per transformar-la en fixa centra ara la investigació judicial, ja que un error en el redisseny de l'aparell podria haver ocasionat l'accident en què va morir una adolescent i altres van resultar ferits.
- Complexitat a les aules L’escola catalana té només un educador o integrador social per cada 1.000 alumnes vulnerables
- La cuina d’una obra mestra Rosalía, una cap que sap escoltar
- Segona vida (23) / JORDI VILA-PUIG Jordi Vila-Puig, exjugador del Barça d’hoquei patins: "La meva vida és una aventura en el món de l’esport"
- El més alt de la Vall d’Aran El poble de Catalunya que recomana ‘National Geographic’: amb cases de pedra, moltes flors i unes vistes espectaculars del Pirineu
- LA CLAU En l'elefant de Manuel Valls
- Prensa Ibèrica llança Cauro, la seva nova agència que uneix creativitat i tecnologia
- Indústria agroalimentària La Generalitat avança una auditoria sanitària i més protocols a les granges catalanes per blindar-les contra la pesta porcina
- Balanç de dos anys 3Cat es consolida entre el públic jove: gairebé la meitat de la seva audiència té menys de 45 anys
- Crisi a Catalunya Els senglars morts per la pesta porcina africana ascendeixen a nou a la zona zero del brot
- ACTUALITAT BLAUGRANA De Jong, baixa contra l’Atlètic per un procés febril
