QUEIXES VEÏNALS AL DISTRICTE D'HORTA-GUINARDÓ

El Coll-Teixonera clama contra el «nyap» en l'obra del metro

L'esperada arribada del suburbà ha deixat els carrers pitjor de com estaven

Els residents se senten ofesos respecte als seus veïns del Carmel

Talús al costat de l’estació de la L-5 del Coll-Teixonera, el 15 de juliol.

Talús al costat de l’estació de la L-5 del Coll-Teixonera, el 15 de juliol. / ELISENDA PONS

3
Es llegeix en minuts
HELENA LÓPEZ
BARCELONA

Les comparacions són odioses. Si no, que ho preguntin als habitants dels enfilats barris del Coll i la Teixonera, a Horta-Guinardó. En els últims anys, han vist com la tortuosa arribada del metro ha servit per posar merescudament al dia el veí Carmel, mentre que els seus carrers han quedat «pitjor de com estaven», apunta indignada María José Colomo, una de les veïnes del lloc que ha decidit aixecar la veu per evitar «nyaps».

La qüestió és que, per construir les sortides de la nova estació de la línia 5 del Coll-Teixonera -estrenada ara fa un any- es van eliminar, ja el 2006, quan van començar els treballs, dues zones verdes que mai van ser reconstruïdes. Fa uns dies, a l'aparèixer un grup d'obrers treballant a la zona, els veïns van veure la llum. Es van il·lusionar pensant que, després de la llarga espera, havia arribat el seu moment. Però la sorpresa va ser majúscula quan, al preguntar al cap d'obra què estaven fent, aquest els va respondre: «Posar unes tanques i prou; no hi ha diners per fer res més».

ESCALES SUPRIMIDES //Alertats per la contundent explicació, els veïns es van dirigir a l'Agència del Carmel per demanar explicacions, però no van aconseguir la resposta esperada. «Es tracta d'una obra de la qual s'encarrega la Generalitat, no l'ajuntament», van obtenir per tota resposta, cosa que va encendre encara més el fins ara pacient veïnat. «En la reurbanització de la plaça de Pastrana [al Carmel], on no va arribar econòmicament la Generalitat, va arribar l'ajuntament. Aquí què passa, ¿que som menys?», s'enfada Colomo. «Només volem que se'ns acabi la zona ni més ni menys que com s'ha acabat allà. Tots vivim al districte», prossegueix, queixosa.

A més a més d'una àmplia zona verda i una pista esportiva, abans de les obres del metro, entre els carrers d'Arenys i de Fastenrath hi havia diversos trams d'escales que servien de drecera per estalviar-se les pujades pronunciades. Ara tenen el profundíssim (i pràctic) ascensor del metro, però, segons expliquen els usuaris, s'espatlla cada dos per tres. I quan s'espatlla, la gent gran, que al barri és molt nombrosa, no pot accedir al metro. «Han de fer una volta tan gran que és impossible. Ja no hi van», critica Josep Llop, propietari d'un bar a la zona, que veu amb escàndol que posin una tanca al carrer de Fastenrath que els deixa sense «la magnífica vista a la Vall d'Hebron». «El que han de fer és arreglar d'una vegada aquesta zona, no posar-hi tanques», insisteix enfadat.

Notícies relacionades

BONS PROPÒSITS //I és que, entre les línies de treball de l'Agència de Promoció del Carmel i Entorns, que poden llegir-se a la seva pàgina web, s'apunta que la intenció de l'entitat és millorar l'accessibilitat i suprimir les barreres arquitectòniques de la zona, per un costat, i la creació de zones verdes, per un altre. Precisament, els assumptes que han empitjorat després de les obres del metro, segons denuncien els veïns afectats pels inacabats treballs als carrers de Sant Crispí, Fastenrath, Arenys i entorns. «Només demanem que l'opinió dels veïns sigui tinguda en compte i no se'ns privi de zones verdes, que ja existien», insisteix Maite Martín, propietària d'una farmàcia a la zona.

Fonts municipals apunten que la intenció dels responsables del districte, que acaben d'aterrar, és parlar amb la Generalitat per intentar «buscar solucions». «Els espais verds s'arreglaran i s'arreglaran bé», tranquil·litzen als veïns. Els veïns del barri, que ja han col·locat cartells i han fet pintades advertint que no acceptaran nyaps, no les tenen totes.