L'auge del transport marítim a la capital catalana
Els viatges en ferri guanyen adeptes a Barcelona
La xifra de passatgers a les Balears puja un 21% i les rutes a Itàlia i Àfrica milloren

Ferris d’Acciona atracats al mollde Sant Bertran, divendres. /
Des de fa uns anys el port de Barcelona s'ha convertit en líder europeu en el trànsit de creuers, encara que la realitat és que l'empenta de les rutes marítimes no només se cenyeix a aquests viatges vacacionals, sinó també als mers desplaçaments. La capital catalana és referent, a més, en ferris, amb gairebé 1,1 milions de passatgers el 2010. Durant els primers sis mesos d'aquest any l'increment ha estat del 4,35% respecte al mateix període d'any passat en el conjunt de les rutes regulars, amb puntes destacades en el cas del cabotatge nacional, amb connexions a les Balears i València, on la pujada és del 21,42%. En paral·lel, augmenten les rutes de cabotatge comunitari i les companyies estrangeres milloren els seus vaixells i serveis al client. I és que són molts els que busquen alternatives a l'avió o volen emportar-se el seu propi cotxe.
En l'actualitat, el port de Barcelona és l'únic d'Espanya que té línies estables i consolidades de l'anomenat transport marítim de curta distància -connecta amb Europa o països amb línia de costa en mars riberencs- amb «serveis diaris, fiables i competitius», afirma Rosa Puig, directora comercial del Port de Barcelona.
EUROPA I ÀFRICA / En aquest àmbit, dues companyies italianes, Grimaldi i GrandiNaviVeloci, connecten la capital catalana amb Itàlia. Liorna, Civitavecchia (Roma) i Porto Torres (Sardenya), a càrrec de la primera, i Gènova, de la segona, amb un total de 14 escales. Grimaldi (vegeu pàgina següent) fins i tot construirà la seva pròpia terminal. Totes dues enllacen també amb Tànger, mentre que la Compagnie Tunisienne de Navigation i la Compagnie Nationale Algerienne de Navegation fan el mateix amb Tunísia i Alger. Aquestes sis escales de les connexions amb Àfrica han crescut un 5% el primer semestre i constaten que les anomenades autopistes del mar s'expandeixen des de la ciutat comtal.
Puig recorda que les autopistes del mar es van començar a potenciar als anys 90 per recomanació de la Comissió Europea per descongestionar el transport de mercaderies per carretera i evitar emissions de CO2. Per viabilitat, sostenibilitat i rendibilitat, la ruta per mar es considera òptima per a la càrrega. Els resultats del port local el 2010 impliquen haver tret de les carreteres de l'arc mediterrani prop de 114.000 camions, que van ser desplaçats en vaixells.
USOS / I si alguns vaixells inicialment donaven més pes a la mercaderia que al passatge, amb el temps els ferris s'han anat renovat per seduir el viatger. Grimaldi -que el 2009 va créixer un 75% en el mercat espanyol, després de llançar la ruta amb Sardenya, i va arribar als 115.000 passatgers anuals des de Barcelona o fins aquesta ciutat- ha renovat flota i promociona les seves connexions a Itàlia com a petits creuers, per les prestacions dels seus nous vaixells. Fonts de la companyia també constaten l'auge de la ruta a Liorna per descobrir la Toscana, que aquest any ha crescut fins a quatre viatges setmanals.
Notícies relacionadesA Baleària, que durant el 2010 va moure 224.000 passatgers i 71.300 vehicles, indiquen que la seva ruta amb més passatge i càrrega és la de Barcelona-Palma, diària, tot i que a l'estiu arrasa la que arriba a Ciutadella (Menorca), amb opció a fastferri en quatre hores. Fonts de la companyia atribueixen el creixement de l'any passat (9% més de passatge) en part a la renovació de la flota, amb quatre vaixells de nova generació estrenats en dos anys i una inversió de 350 milions d'euros. Les novetats, sota la marca Baleària+, es desmarquen per serveis, velocitat i per ser més ecològics.
Amb Acciona i Europa Ferry han multiplicat el cabotatge nacional. I han fet del mar un canal de transvasament de mercaderies que va créixer un 14,45% en tones el 2010.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Transició ecològica Catalunya només disposa del 20% de l'energia verda necessària per a 2030
- Nous estudis revelen que estar solter pot evitar-te tenir demència
- Mamarazzis Tots els detalls que encara no s'han explicat de la festa de Lamine Yamal: 'casino ladys', 'mini-boys' i clàusules de fins a 2 milions
- Sondeig de la Generalitat Enquesta CEO: El suport a la independència de Catalunya es recupera per primera vegada en any i mig
- Pàrquing lliure Aparcar gratis a Barcelona: aquestes són les zones sense àrea verda