transformació d'una vIA estratègica de la ciutat
La Ronda del Mig estrena reforma, pendent del tram de Muntaner
El retard de la línia 9 de metro torna a aparcar la renovació del ramal entre Lesseps i Escorial
L'ajuntament finalitza l'obra entre Via Augusta i Mandri i deixa en suspens la millora fins a Balmes

El túnel de Muntaner, principal escull de la reforma del tram central. /
La Ronda del Mig ja és una mostra per fascicles de la història recent de l'urbanisme de Barcelona. Amb la finalització dels treballs de millora al tram entre Via Augusta i Mandri, aquesta estratègica artèria de la zona alta ja té renovats dos llargs trossos -afegiu al ja citat el de Balmes-Lesseps- i pendents dos més, de Lesseps a Escorial i, sobretot, el de Mandri a Balmes, on segueix sense data al calendari l'actuació ja aprovada en l'escabrós túnel de sota el carrer de Muntaner.
L'antic Primer Cinturó del porciolisme és ara una mica menys autopista i una mica més bulevard gràcies a la humanització de la secció de l'artèria. Una vegada superada la galeria que travessa la Diagonal, el primer que es percep quan se supera la Via Augusta és una pèrdua de protagonisme del cotxe en benefici del vianant. A base d'ampliar voreres, la calçada ha cedit un carril, de manera que en queden dos més un per al transport públic per cada sentit. El gener del 2006, el director de Mobilitat, Ángel López, compartia l'ambiciós somni de reduir el trànsit «entre un 20% i un 25%» i prometia que les vies pròximes no carregarien amb el que General Mitre no pogués assumir. L'únic test que permet validar aquesta promesa està en l'experiència del tram de Lesseps a Puig-Reig, on, segons l'ajuntament, en el primer any de la reforma es va aconseguir reduir el nombre de vehicles en un meritori 13%, uns 17.000 cotxes menys.
FORAT NEGRE / La solució passa per abocar a la Ronda del Mig els mínims cotxes possibles. Per això han decidit que Escoles Pies mantingui el sentit ascendent que ha tingut durant el temps que ha durat la reforma. La decisió sembla que s'ha pres a última hora, atès que fa escasses setmanes hi havia un semàfor cobert amb plàstic que indicava el contrari. Ahir ja no hi era. La mesura, tot i això, genera un forat negre a la mitjana que separa els dos sentits, ja que el projecte ha mantingut l'espai que permetia als vehicles que baixaven per Escoles Pies incorporar-se a General Mitre en sentit Lesseps. Calatrava, que també va modificar el seu rumb amb l'obra, mantindrà igualment la seva desembocadura a Via Augusta.
Notícies relacionadesAl travessar Mandri, Barcelona va 40 anys enrere. El túnel de Muntaner té les parets ennegrides, petits brots de malesa comencen a sortir per les vores de la calçada i l'asfalt és més clar, més gastat, antic. Les obres haurien d'haver començat el 2009, però ja sigui a causa de la crisi econòmica i els ressons que produeix en l'administració pública -versió oficiosa- o les molèsties que causarà a la mobilitat del barri -versió oficial-, la veritat és que no hi ha calendari d'execució en el següent mandat. El projecte preveu eliminar el pas subterrani per tancar la cicatriu que produeix entre els barris de la Bonanova i de Galvany i aprofitar d'aquesta manera l'espai que quedi sota, d'uns 400 metres quadrats, per construir un dipòsit d'aigües pluvials i un magatzem dels serveis municipals de neteja. A part dels laterals que escalen cap a Muntaner pels dos sentits, en aquest tram d'uns 580 metres només hi ha un pas de vianants, i és habitual que els vehicles vagin a més velocitat del permès, circumstància per altra banda corrent als túnels de la ciutat, on el conductor no percep cap risc per al vianant i pitja l'accelerador.
ESTACIÓ SENSE DATA / L'altre tram que reposa en una carpeta encara ho té pitjor per culpa dels continus retards en la línia 9 de metro. Entre Lesseps i Escorial, a l'altura dels jardins de Menéndez y Pelayo, s'hauria de construir l'estació de Muntanya. Desgraciadament, aquesta és una de les cinc (d'un total de 52) que no està ni començada. L'ajuntament s'escuda en el fet que primer va el metro, i que una vegada cobert el forat, ja es parlarà del carrer. A aquest pas, seria realista començar a pensar que la Ronda del Mig potser no estarà reformada des del principi fins al final en el pròxim mandat.
- Plagues de l’estiu Més mosquits, paneroles i arnes: Catalunya es prepara per a un ‘boom’ d’insectes i plagues en els pròxims mesos
- Equipaments La diputació traslladarà oficines a un edifici tancat des del 2010
- PAU 2025 ¿Què se n’ha fet de l’Eric i el Pau, els dos alumnes que van treure la millor nota en la selectivitat de l’any passat a Catalunya?
- Convocatòria 824 Uns 2.000 funcionaris pendents d’un trasllat dins de la Generalitat poden no tenir plaça fins al setembre
- ACTUALITAT BLAUGRANA El Barça arrenca el ‘sí’ de Joan García i es disposa a pagar els 25 milions de la seva clàusula de rescissió
- Novetat Cercle blau a Whatsapp de Meta AI: com treure'l del telèfon
- SECTOR IMMOBILIARI El Govern central deixarà sense fons per construir habitatge a les comunitats del PP si no blinden la VPO de per vida
- Mediterràniament Quim Gutiérrez, Georgina Amorós i Biel Juste protagonitzen l'anunci d'estiu d'Estrella Damm
- Transport públic a Catalunya El Govern ampliarà la bonificació dels bitllets de trens regionals al 60% a partir de l'1 de juliol
- Previsió de l’Aemet Torna la calor: els termòmetres pujaran a partir d’aquest dijous a tot Espanya i arribaran de nou a màximes de 40 graus