NOU ELEMENT VIAL PER REGULAR LA CIRCULACIÓ DE CICLISTES

Instal·lat a Marina la primera cruïlla segregada per a bicicletes

La intersecció forma un refugi per als que vulguin girar a esquerra o dreta

Els usuaris temen que la bifurcació es col·lapsi i opten per la prioritat semafòrica

Un ciclista que baixa per Marina es disposa a travessar per la nova intersecció instal·lada a l’altura de l’avinguda d’Icària, ahir al matí.

Un ciclista que baixa per Marina es disposa a travessar per la nova intersecció instal·lada a l’altura de l’avinguda d’Icària, ahir al matí. / DANNY CAMINAL

2
Es llegeix en minuts
CARLOS MÁRQUEZ DANIEL
BARCELONA

Antonio i la seva Bicing circulaven ahir per la Vila Olímpica camí de la plaça de Tetuan. «Caram amb l'encreuament nou, ja semblem cotxes amb tants senyals», deia entre panteixos aquest jove autònom de 37 anys. Poc després, Susanna i el seu model BH de tota la vida esbossaven un gest de sorpresa. «¿Però puc girar? ¿Em quedo aquí fins que es posi vermell per als cotxes?». Barcelona estrena aquests dies a Marina amb avinguda d'Icària la primera intersecció segregada per a bicicletes, un «refugi», segons la descripció municipal, que permet girar a esquerra i dreta quan el vermell fa aturar els cotxes.

Sant Martí una altra vegada. Sembla que el districte on mana el regidor de Mobilitat, Francesc Narváez, és el laboratori fix per assajar tota matèria relacionada amb el seu negociat. Al Poblenou es va vetar la moto a les voreres i es va estrenar el primer punt de recàrrega per a motos elèctriques, al 22@ es van presentar els semàfors per a bicicletes i ara, al barri olímpic, s'instal·la la primera cruïlla només per a ciclistes. Segons el consistori, el que alguns veïns definien ahir com «una espècie de pas a nivell» és una solució «específica que s'ha adoptat especialment per a aquest punt», i no hi ha notícies que sigui un recurs a exportar a la resta de la ciutat.

CEDIU EL PAS / El funcionament és el següent: la bici que baixa, puja o travessa Marina segueix recte atenent les indicacions, sobretot un insòlit cediu el pas (vegeu foto), i la que vol girar a esquerra o dreta espera el seu moment al refugi fins que el semàfor faci aturar els vehicles. El muntatge, per la seva aparatositat, no agrada als usuaris.

Albert Garcia, portaveu de la Coordinadora Catalana d'Usuaris de la Bicicleta, tem que es «col·lapsi» la bifurcació quan coincideixin diverses persones que volen agafar la perpendicular. «No deixaran passar els que van recte i tothom haurà de baixar de la bicicleta fins que alliberin el pas», prediu aquest veterà defensor dels ciclistes.

En la seva opinió, hauria estat «més intel·ligent i molt més barat» donar prioritat semafòrica a les bicis, és a dir, obrir el verd de Marina només per a elles perquè puguin girar sense perill i mantenir-lo així uns segons abans de donar pas al trànsit motoritzat. «Suposo que ho fan per demostrar que treballen per a la bici, però no em sembla bona idea», sentencia l'Albert, que també considera que l'entrada al refugi per l'avinguda d'Icària és «extremadament estreta» perquè passin sense problemes dos ciclistes.

Notícies relacionades

RAMBLA COMPARTIDA / La construcció d'aquesta innovadora cruïlla comporta una petita reforma a l'avinguda d'Icària que permetrà que les bicis comparteixin la rambla d'aquest passadís de la Vila Olímpica amb els vianants. L'ajuntament, tenint en compte que aquest espai dissenyat per a ús dels veïns és ara un llarg desert urbà, instal·larà senyals que advertiran de la presència de bicis al passeig. També ha eliminat peralts als encreuaments, aplanant el terreny perquè el ciclista circuli sense haver de salvar desnivells.

La intersecció, a més a més, ha obligat a modificar el recorregut de l'autobús 41, que abans usava la cruïlla per girar per Marina i ara baixa per Sardenya, on s'han traslladat dues parades.