Debat sobre el model comercial de BARCELONA

L'èxit de la nit de compres planteja anar-la estenent a altres barris

L'ajuntament anima altres zones a sumar-se a la iniciativa, que rebutgen els eixos comercials

Els empresaris del passeig de Gràcia defensen que es faci esporàdicament i no a gran escala

El passeig de Gràcia es va omplir ahir a la nit de milers de persones. / ANGELO ATTANASIO

3
Es llegeix en minuts
PATRICIA CASTÁN
BARCELONA

Va ser una sessió extra de compres, però sobretot va ser una nit de diversió i d'acostament multitudinari dels barcelonins al comerç del passeig de Gràcia. I l'èxit va ser tan rotund que immediatament ha donat pas al debat: ¿S'han de multiplicar aquest tipus d'iniciatives? ¿S'ha de jugar amb els horaris comercials a Barcelona? De moment, les principals parts afectades només coin-

cideixen en el caràcter extraordinari que han de tenir convocatòries com aquesta, que suposen una excepció a la normativa horària a l'haver permès obrir les botigues fins a la mitjanit dijous passat.

La Shopping Night Barcelona va comptar amb la participació de 55 establiments, malgrat el tancament que van imposar algunes marques de luxe (vegeu desglossament), així com els establiments del totpoderós Inditex. Els participants, no obstant, es van bolcar en accions promocionals, des d'invitar a cava i còctels els assistents, fins a oferir descomptes, desfilades de moda, música en viu, exposicions, degustacions gastronòmiques, sortejos i sessions de maquillatge gratuït. A la pràctica, i encara que segons una enquesta elaborada per la consultora Apolda menys de la meitat de ciutadans coneixien la iniciativa, el passeig es va omplir de gom a gom de compradors, curiosos i moltes persones disposades a conèixer el passeig d'una altra manera. Va ser una acció «extraordinària», segons el president d'Amics del Passeig de Gràcia, Lluís Sans, que va complir de sobres la missió promocional i de generar optimisme, impulsat pel col·lectiu i l'associació de retail Amicca.

DUBTES / Tant, que el pròxim pas ja és pensar quin tipus de continuïtat ha de tenir. Sans detalla que alguns comerciants de la zona són partidaris de portar a terme una altra convocatòria a l'estiu, i consolidar-la per Nadal, malgrat que l'entitat encara no té clar aquest plantejament. El representant del passeig, també propietari de Santa Eulàlia, on van entrar 2.000 persones, creu que la idea va néixer com a «esdeveniment excepcional» i que s'ha de dosificar com a tal, no sempre lligada a l'encesa de llums nadalenques, però sí prou puntual per no avorrir ni saturar el públic.

L'empresari sosté que no s'hauria de fer de forma generalitzada a tota la ciutat perquè acabaria funcionant com un dels dies festius en què es permet obrir a tothom i no comptaria amb aquest ambient lúdic i especial de dijous, quan els empresaris van llançar la casa per la finestra.

DISCREPÀNCIES / L'Ajuntament de Barcelona va emetre ahir una opinió diferent. El regidor de Comerç, Jordi William Carnes, va animar «la resta de la ciutat a sumar-se a la iniciativa en la pròxima campanya nadalenca». El regidor va considerar un èxit el muntatge per la «bona resposta ciutadana, el benefici per a les botigues participants i la benvinguda a les festes i la campanya de compres». Per aquest motiu, va defensar que s'estengui a altres eixos comercials. Des de CiU, el seu entusiasmat alcaldable Xavier Trias va aplaudir la mobilització i la dinamització que va suposar, però va demanar buscar com «harmonitzar-ho amb altres eixos», sabent les reticències del comerç tradicional.

I és aquí on s'amplien les discrepàncies. La Fundació Barcelona Comerç, que aglutina tots els eixos a cel obert, no és partidària d'aquest tipus d'acció. El seu president, Joan Mateu, va assenyalar que aproven «tota acció promocional concreta en un lloc i un moment donat», però rebutgen que es vagi repetint i s'estengui per la ciutat perquè contravindria de manera sistemàtica la llei horària, que estipula només l'obertura d'aquest tipus d'establiments en la franja de 7.00 a 22.00 hores i de dilluns a dissabte.

Fa uns mesos, com va informar aquest diari, alguns carrers de Barcelona van reivindicar l'obertura en diumenges i festius, proposta que va generar una encesa polèmica. Tot i que molts dirigents polítics són partidaris d'una flexibilitat més gran, a l'hora de la veritat deixen la qüestió en mans de les associacions, pel seu important pes a la ciutat.

Notícies relacionades

Mateu abandera la defensa de l'actual horari al considerar que el petit comerç no pot assumir ampliacions, ni li acaben resultant rendibles.

Ahir a la nit, l'organització encara no havia fet balanç conjunt de vendes, encara que avançaven que algunes botigues sí que havien multiplicat la seva facturació. En qualsevol cas, aquest no era el principal objectiu de dijous.