Tragèdia al Tibidabo

L'accident enfosqueix el cicle de consolidació del parc

L'èxit econòmic convivia amb informes contra la seguretat

1
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO
BARCELONA

A l'espera que les investigacions en marxa aclareixin els enigmes que envolten l'enfonsament d'una atracció revisada pel que sembla fins a l'extenuació (diàriament, setmanalment, mensualment i anualment), l'únic clar, de moment, és que l'accident de dissabte serà un cop molt difícil de pair per a un parc amb una trajectòria no exempta d'ombres. Fa quatre anys, el juliol del 2006, quan el Tibidabo ja disfrutava del seu primer any de beneficis sota gestió pública (el 2005), i tan sols a unes setmanes de l'estrena del flamantEl Pèndol, un informe de la revistaConsumerva suspendre el parc en un apartat que és, i ha resultat, vital: el de la seguretat.

El document enumerava tres «atraccions amb risc» –elTren Chu Chu, elCastell Misteriósi elsCrash Cars–,

posava un destacat «malament» sobre un dels nou factors que mesuraven la seguretat –«Perills a les atraccions»– i avaluava amb un «regular» la seguretat global del parc. A la llista del «pitjor» del lloc, finalment, esmentava l'«escassetat de personal de seguretat».

Notícies relacionades

UN PROBLEMA CRÒNIC / Però no era la primera vegada. L'informe que la revista havia publicat cinc anys abans, el 2001, assenyalava el mateix problema, i col·locava el Tibidabo entre els quatre parcs espanyols que no superaven les «proves» de seguretat. Ja llavors apareixia un «malament» sota de «Perill a les atraccions» («objectes o zones que poguessin comportar perill per als visitants al recinte de l'atracció o al disfrutar d'ella»), a banda d'un simple però preocupant «acceptable» a la columna de «Llocs perillosos». El Tibidado semblava incapaç de superar vells fantasmes, com el que havia despertat el 1996 l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) al denunciar greus deficiències de seguretat a les atraccions.

El cop que ha rebut el Tibidabo l'ha tocat on més li ha fet mal de sempre. I això en un moment –10 anys ara de gestió pública– en què hi havia eufòria municipal per l'èxit econòmic, per l'augment i estabilització del nombre de visitants i per la sensació que els barcelonins confiaven en el seu parc. El mateix alcalde, Jordi Hereu, assegurava que era l'empresa que funcionava millor de l'ajuntament.