Multa mínima entre 50 i 600 euros

TMB llança una campanya publicitària per advertir els es colen al metro

3.306 càmeres retrataran les 13.200 persones que cada dia viatgen sense pagar el bitllet

Un usuari del metro de Barcelona intenta colar-se.

Un usuari del metro de Barcelona intenta colar-se. / FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts
EUROPA PRESS
BARCELONA

El metro de Barcelona ha llançat una nova campanya publicitària per advertir els que es colen sense pagar. En total han posat 3.306 càmeres de vigilància per fotografiar-los.

"¿Et creus molt llest?", és el lema dels quatre cartells de la campanya amb un clar objectiu de cridar l'atenció i s'inscriu en les iniciatives periòdiques de TMB contra l'incivisme. Contenen un dibuix d'un individu que salta per sobre els torns, que el metro va substituint per màquines cancel·ladores amb portes de vidre que dificulten colar-se.

"Tu mateix... Hi ha 3.306 càmeres de vigilància i quedaràs retratat", conclou un altre cartell amb el fons rosa, el lema i el dibuix en negatiu sobre el fons negre. La iniciativa ha estat dissenyada "per tocar els que de manera deliberada fan trampa i no validen el bitllet". Aquests usuaris representen l'1,11%, segons TMB.

Acte deliberat i insolidari

TMB ha explicat que el problema principal és que colar-se al metro és un acte "deliberat i insolidari". Les administracions ja assumeixen el 60% del cost del transport públic, mentre que l'aportació directa dels usuaris s'ha rebaixat al 40%.

Tres cartells més amb un fons blau, groc i verd, recorden que la multa per viatjar sense bitllet costa entre 50 i 600 euros i que l'usuari es queda descobert d'assegurança obligatòria. "El 99% dels teus companys de viatge deuen pensar que ets un estafador", adverteix un altre dels cartells.

La campanya és "de baix cost" perquè s'informa en estacions i 35 autobusos urbans de TMB. La companyia ha editat 200.000 octavilles, 700 cartells, 150 més amb il·luminació, 300 rul·los que pengen del sostre, 1.000 adhesius per a les màquines validadores i anuncis per a la televisió i la ràdio del metro.

La multa mínima puja a 50 euros

La campanya s'ha fet en connexió amb les mesures quotidianes de dissuasió i lluita contra el frau, en què inverteix 18 milions amb el consens del grup antifrau de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), com augmentar de 40 a 50 euros la multa mínima i col·locar agents de seguretat a les entrades per evitar que la gent es coli.

Notícies relacionades

L'increment del 20% d'agents va permetre l'any passat augmentar un 15% les intervencions de bitllets fins als 4.9 milions de viatgers controlats, i van tramitar 54.440 denúncies, un 25% més. Si s'extrapola a la mitjana d'1,2 milions de passatgers diaris, 13.200 persones es colen cada dia al suburbà de Barcelona.

Entre les estacions amb més frau destaquen les que fan d'intercanviador, com Passeig de Gràcia, on conflueixen les línies 2,3 i 4 de metro, té molts accessos i està connectada amb l'estació de tren. La línia 1 és on els barcelonins paguen menys el bitllet i també és la que registra més passatgers.