CRISI DE LA FLOTA METROPOLITANA
El taxi nocturn perd la meitat dels usuaris i el diürn baixa el 40%
Les empreses es plantegen sol.licitar la supressió dels suplements per recuperar alguns clients

Aglomeració de taxis lliures a la parada de la plaça de Catalunya. /
El taxi viu dies negres. La crisi generalitzada s'està acarnissant especialment en la flota metropolitana. Segons els professionals, els usuaris i l'import de les carreres diürnes han caigut entre el 35% i el 40%, i els de les nocturnes, fins al 50%. La tensió comença a palpar-se al carrer, on l'excés de vehicles lliures col.lapsa parades cèntriques. I, mentrestant, l'Institut Metropolità del Taxi (IMT), amb els braços plegats.
Dilluns passat, la recaptació mitjana dels taxis nocturns va ser inferior als 100 euros, segons l'Associació Empresarial del Taxi (AET). "Les dades són espantoses. A la nit, la demanda ha disminuït radicalment", reconeix Carmen de Tienda, presidenta de l'AET.
En el torn diürn la situació és similar. La major part del temps, els taxistes circulen buits o saturen les parades per estalviar combustible. Els estacionaments cèntrics, com els de la plaça de Catalunya, estan a vessar i els taxis es disputen la calçada amb dobles i triples files, com si fos la graella de l'aeroport. La Guàrdia Urbana fins i tot ha d'intervenir per desallotjar taxis i evitar col.lapses circulatoris.
Lluís Berbel, secretari general del Sindicat del Taxi de Catalunya (Stac) a Barcelona, confirma que el novembre ha estat "un mes molt dolent" i afirma que fa dies va passar dues hores i mitja a la parada de l'ambulatori del carrer de Manso per aconseguir passatge. La lleugera baixada del preu del combustible no ha compensat la pèrdua de clients. Carlos, un taxista autònom, matisa que el descens s'ha notat en les carreres llargues. "Ningú demana un taxi per travessar la ciutat", sosté. I el client del trajecte curt arriba després de molt esperar. "Els taxis circulen tant de temps buits que no es cobreixen despeses", diu De Tienda.
DOBLE TORN
Berbel responsabilitza en part de la crisi els autònoms que contracten xòfers, un col.lectiu en alça. El mes passat, la xifra de conductors va pujar fins a 1.200, gairebé el doble que fa cinc anys. "Més taxis a doble torn significa menys feina", recorda el dirigent de l'Stac. Gussycat, del fòrum itaxista.org, li dóna la raó. "No té lògica que hi hagi tants taxis amb doble torn. Ni els assalariats tenen un sou digne ni als propietaris de llicències ens surten els números". El forer Sven afegeix que les radioemissores "estan deixant de ser rendibles".
Els taxistes estan bastant sols per sortir del pou, ja que l'IMT no sembla que estigui per la feina. De fet, el gerent de l'institut, Miguel Ángel Martín, ni tan sols coneix l'abast de la crisi. Al ser preguntat per aquest diari, es va limitar a contestar: "No tinc dades de res".
Potser per això, l'AET es planteja demanar la supressió de tots els suplements tarifaris en un intent per recuperar clients. També suggereix poder aplicar descomptes a col.lectius. "Si les emissores poden cobrar més pels seus serveis i no passa res, ¿per què no es pot cobrar menys?", es pregunta De Tienda.
L'Stac esperarà fins després de les rebaixes per prendre mesures si la situació no millora. Però Berbel admet que el marge de maniobra és mínim, ja que "amb l'actual normativa del taxi no es pot fer pràcticament res. O es canvia o bé es prenen mesures provisionals".
Algunes veus comencen a demanar una nova reconversió --com la que va ser anul.lada judicialment el 2000-- que elimini llicències. L'Stac, un dels defensors del fallit pla de viabilitat, ho descarta: "Amb l'actual preu de les llicències (120.000 euros) és inviable". En el vell pla es van comprar a 33.000.
- Calendari Quina festa és el 9 de juny? Només aquests municipis de Barcelona tindran un pont de tres dies
- Violència masclista Un home fereix la parella i mata a ganivetades el fillastre a Sentmenat
- Fermín López: "He escoltat el meu cos i he decidit parar"
- Equipaments La diputació traslladarà oficines a un edifici tancat des del 2010
- Convocatòria 824 Uns 2.000 funcionaris pendents d’un trasllat dins de la Generalitat poden no tenir plaça fins al setembre
- Permís prorrogat Les obres del Camp Nou mantenen l’horari 24 hores fins que falti un mes per a l’estrena
- Després de 2026-2027 Educació traslladarà l'FP del CAR a petició del centre d'alt rendiment per primar la formació dels esportistes d'elit
- Ampliació de crèdit El Govern d’Illa celebra que s’hagi consolidat una «aliança sòlida» amb ERC i Comuns
- Parlament Junts demana al Govern que retiri el decret que frena la pujada de la taxa turística després de l’avís del Consell de Garanties Estatutàries
- Comunitats autònomes El Govern central talla l’envit del PP i accepta «tots els temes» per salvar la Conferència de Presidents