CAMPANYA MUNICIPAL PER 'BUIDAR' ELS APARCAMENTS

La retirada indiscriminada de bicicletes per la Guàrdia Urbana genera protestes

Un operari talla la cadena d’una bici gairebé nova a la Barceloneta.

Un operari talla la cadena d’una bici gairebé nova a la Barceloneta.

3
Es llegeix en minuts
EDWIN WINKELS
BARCELONA

L'usuari havia deixat la bicicleta ben aparcada, en una de les barres de ferro especials per a aquests vehicles que han inundat les voreres de Barcelona en l'últim any. L'havia deixada, amb gairebé 15 anys de servei però en bon estat, a la cruïlla de Pau Claris amb Aragó, just al costat de l'entrada a l'estació de Renfe. Era divendres i el ciclista urbà va agafar el tren cap a casa seva, a Sitges. Fins dimarts no tornaria a Barcelona, i un cadenat potent li assegurava que ningú l'hi robaria.

Tres dies després, aquell dimarts, el treballador ciclista va baixar del tren a l'estació de Passeig de Gràcia i va pujar les escales per tornar a agafar la bicicleta, com de costum. Sempre portava a la motxilla una manxa, perquè solia trobar la roda del darrere una mica desinflada a causa d'una petita punxada que li havia estat impossible localitzar.

Aquesta vegada, a més a més de la roda desinflada, hi va trobar un adhesiu verd llampant a la barra:La situació d'aquest vehicle infringeix l'article 42 de l'ordenança de circulació de vianants i vehicles, motiu pel qual ha estat denunciat i considerat com un vehicle abandonat.

48

hores de perdó

Sort que el ciclista no havia trigat dos dies més a anar a buscar la bicicleta. Segons el paper, li donaven 48 hores per"corregir"la situació de la bici. Si no, el vehicle seriaretirat i ingressat al dipòsit municipal. Al costat de la seva bici, n'hi havia tres més amb el mateix adhesiu. Bicicletes, com la seva, no molt velles, però amb una dificultat que, aparentment, significava la seva condemna: tenien una roda desinflada.

Davant la saturació que tenen molts d'aquests aparcaments de bicicletes, Barcelona ha començat a retirar les que suposadament estan abandonades. Però els criteris que apliquen els agents de la Guàrdia Urbana, els únics autoritzats per denunciar vehicles abandonats i encarregar-ne la retirada, semblen tan dispars i confusos que cada vegada són més els ciclistes que es queixen per trobar-se, de cop, sense vehicle.

Són molts, a més, els usuaris que creuen que la seva bicicleta ha estat robada, ja que no s'hi deixa un avís que ha estat retirada per la policia municipal, com acostuma a passar amb els cotxes que estan mal aparcats.

El Bicicleta Club de Catalunya (BACC) ha rebut últimament diverses notificacions de ciclistes que semblen indicar que hi ha una nova campanya de retirada de bicicletes de la via pública."Ens sembla bé que es retirin les velles, perquè n'hi ha moltes en estat d'abandonament que prenen places d'aparcament, però creiem que l'ajuntament ho està fent de manera indiscriminada i moltes vegades sense avisar prèviament el propietari",diu Diana González del BACC.

O sigui que l'usuari que va trobar l'adhesiu verd encara va tenir sort d'haver estat avisat. Tot al contrari del cas denunciat per un soci del BACC que la setmana passada va enviar fotos de la retirada d'una bicicleta a la Barceloneta. El vehicle era un model de dona bastant nou que li faltava la roda de davant. Potser s'havia portat a reparar, o hi ha ciclistes que s'enduen la roda davantera a casa com a precaució, per desanimar els possibles lladres.

Aquesta bici no portava cap adhesiu que la denunciés com a abandonada. Davant la mirada d'un guàrdia urbà, un operari va serrar el cadenat i la va col.locar en una furgoneta municipal. Si la usuària la vol recuperar, haurà de pagar 120 euros al dipòsit.

Notícies relacionades

No hi ha una campanya concreta de retirada massiva, segons fonts de la Guàrdia Urbana, sinó que els agents valoren l'estat de cada bicicleta. Però d'acord amb els molts exemples que hi ha hagut en la pràctica, ja no cal que la bici estigui en un evident estat d'abandonament --n'hi ha centenars a la ciutat sense rodes, seient i cobertes de pols que fa mesos que estan tirades, però lligades a les barres de ferro sense que ningú les tregui--, sinó que la falta d'una roda o simplement una roda punxada ja són raons suficients per considerar-les abandonades.

Per aquesta raó, el BACC fa tres peticions a l'ajuntament: que informi quan emprengui una campanya de retirada, que es posi sempre un avís previ a la bici i que s'expliqui clarament quins són els criteris que se segueixen.