TANCAMENT COMERCIAL PER UN PROJECTE D'INFRAESTRUCTURES

La nova estació d'Arc de Triomf obliga a ensorrar un taller històric

La Generalitat expropia el local de Bicicletes Castells, inaugurat el 1928

La botiga va guanyar el 2006 un plet a l'ajuntament, que ja la volia tancar

2
Es llegeix en minuts
ALBERT OLLÉS / BARCELONA

Els veïns de l'Eixample, i de la resta de Barcelona, que es vulguin acomiadar de Bicicletes Castells, una històrica botiga fundada el 1928 davant l'Arc de Triomf, s'hauran d'afanyar. Els responsables de l'establiment, pel qual han passat quatre generacions d'una mateixa família, van acabar ahir el trasllat a un altre local del barri, al número 39 del carrer de Girona, i van tancar diversos anys de litigis, primer amb l'ajuntament i després amb la Generalitat, per evitar l'enderrocament.

El final no serà feliç, i el tradicional comerç de reparació i venda de bicis, un dels més antics de la ciutat, desapareixerà aviat per ampliar l'estació de metro i Renfe ubicada sota els seus fonaments.

PUNT DE TROBADA

La llarga història de la botiga, situada a l'avinguda de Vilanova, a pocs metres del passeig de Lluís Companys, es va iniciar un any abans de l'Exposició Internacional del 1929, de la mà de Josep Castells, un gran aficionat a les dues rodes. El taller, que ha conservat intacta la imatge, va arribar a ser la seu d'un equip ciclista, el France-Espagne, i amb el pas dels anys es va consolidar com a punt de trobada d'aficionats i col.leccionistes.

"Amb motiu del trasllat hem trobat diverses peces descatalogades d'un gran valor", explica Pau Foguet, besnét del fundador i actual continuador de la saga. Com en altres casos, el desenvolupament urbanístic de la ciutat ha jugat contra la tradició. El primer avís va arribar poc després de començar el nou mil-

lenni, quan es va projectar la construcció d'un hotel de luxe --encara per edificar-- al solar ubicat al costat de la botiga, on hi havia hagut un altre establiment històric, el Bar Jorge.

L'ajuntament va idear un interior d'illa al costat de l'hotel, amb una entrada que coincidia amb l'espai on hi ha el comerç de bicicletes. Els propietaris es van negar a acceptar la demolició i van presentar un contenciós contra el projecte municipal, que van acabar guanyant l'any passat.

L'alegria no va durar gaire. La reforma de la pròxima estació d'Arc de Triomf, ja en fase d'execució, ha posat una altra vegada en el punt de mira el comerç, a l'estar ubicat sobre una de les zones d'andanes i vestíbuls que s'ampliarà. També coincideix amb el lloc on hi haurà un dels nou ascensors d'accés projectats per millorar la deficient accessibilitat de la terminal.

PERJUDICI ECONÒMIC

Notícies relacionades

L'expropiació forçosa ha estat aquesta vegada inevitable i, malgrat la corresponent indemnització, els responsables de l'establiment denuncien, a més a més del factor sentimental, el perjudici econòmic. "Un canvi així és traumàtic per a qualsevol negoci. Hem trobat un local amb una superfície semblant uns carrers més amunt, però el preu del lloguer és quatre vegades més car que el que pagàvem aquí", diu Foguet.

Una situació diferent de la del futur hotel de cinc estrelles, de l'empresa Hotusa, que s'alçarà sobre una llosa que construirà la Generalitat a sobre de l'estació per sostenir el pes de la innovadora estructura de metall i vidre de l'edifici. Amb el turisme no s'hi juga.