RESSACA DE L'ÚLTIM GRAN INCIDENT
Renfe es disculpa per les molèsties però tornaria a retenir els viatgers
El director del servei de Rodalies admet que l'error va ser creure que "l'avaria es podia arreglar"
Una advocada presentarà una denúncia col.lectiva de tots els passatgers del vagó davant del Síndic
Avís als viatgers: Renfe repetiria avui, si es produís una avaria idèntica, la cadena de decisions que divendres passat van mantenir tancats uns 400 passatgers en un tren durant tres hores i quart amb una calor asfixiant. No funcionava l'aire condicionat. Sí el termòmetre dels vagons: 30 graus. La solució final va ser treure els afectats a peu per les vies, opció que inicialment es va descartar per perillosa. L'avaria i el conjunt de complicacions que després es van succeir a Sants "no té precedents i difícilment pot repetir-se en el mateix ordre", va afirmar ahir Miguel Ángel Remacha, director de Rodalies de Renfe. Ahir aquest va demanar disculpes als passatgers del tren avariat, però va defensar totes i cada una de les decisions que els responsables van prendre per resoldre l'incident.
El succés va començar a les 18.51 hores. El comboi el componien dos trens de tres vagons cada un, però units. És a dir, era com un tren amb dues màquines. El maquinista va detectar una anomalia al motor del tren de cua. Quan maniobrava per resoldre la incidència, els frens de l'altra màquina es van activar de forma inesperada. Tot seguit, va comunicar la seva situació a Adif. Necessitava ajuda.
MASSA OPTIMISME
¿Per què no es va evacuar en aquell moment? Renfe assegura que era "impossible". El tram de vies on el tren es va parar té un desnivell de cinc metres. No es podia col.locar un altre tren en una via paral.lela per buidar l'avariat. "En cap moment hi va haver risc per als passatgers i fer-los baixar del tren implicava un risc innecessari", defensa Remacha. Però afegeix aquí una frase que resulta crucial per comprendre el calvari que encara els quedava per passar als passatgers. "Crèiem que l'avaria es podria arreglar", va assenyalar el director de Rodalies.
Massa optimista. Mitja hora després, es va alertar al centre d'emer- gència de la Generalitat que hi va enviar els bombers i els Mossos d'Esquadra, mentre sis mecànics de Renfe desplaçats al lloc dels fets intentaven resoldre l'avaria. Aquesta és una altra dada singular. La companyia va enviar sis treballadors per interessar-se per l'estat de salut del tren, però cap per avaluar com estaven els passatgers i si, en conseqüència, era millor canviar de plans i optar per una evacuació en tota regla.
A 20 METRES DEL TÚNEL A
les 20.17 hores els mecànics van aconseguir posar el tren en funcionament i van decidir tornar al punt de partida: Sants. El comboi tot just havia recorregut quatre quilòmetres quan va tornar a aturar-se. Aquesta vegada, a uns 20 metres de l'entrada del túnel, a uns 600 metres de l'andana 14 de l'estació, i en un tram de canvi de via que tornava a impedir, per la ubicació del tren, l'evacuació de comboi a comboi.
Van haver de passar 33 minuts més fins que el cap d'incidències --al capdavant de l'operatiu d'emergències-- optés per la solució final: l'evacuació a peu.
"El protocol és correcte. I es va seguir, una altra cosa és intentar, davant una nova crisi, escurçar el temps que transcorre entre una decisió i una altra", insisteix Remacha.
El passeig entre vies va durar aproximadament entre 10 i 15 minuts, segons l'agilitat de cada passatger. No res comparat amb les tres hores i quart sofertes a bord del tren. Va ser molt temps. En altres incidents, els viatgers acaben per resignar-se i, un cop resolta la crisi, girar full. En aquesta ocasió van passar prou estona junts per meditar una resposta. L'advocada Laura Torres, per exemple, va recollir les dades de tots els viatgers del seu vagó i va anunciar ahir que presentarà una denúncia col.lectiva davant del Síndic de Greuges perquè determini si s'actua per la via judicial perquè una situació així no torni a repetir- se. Encara que Renfe insisteix que faria exactament el mateix.
- Salut Com baixar el cortisol: els 10 hàbits bàsics que no pots oblidar
- Fórmula 1 Màxima assistència a la carrera d’F1 a Montmeló en l’últim «GP d’Espanya» a Barcelona
- Adeu al mite del professor nadiu
- Disturbis «El salvatgisme d’una minoria de bàrbars»: Dos morts i més de 500 detinguts a França durant les celebracions del PSG
- Reforma profunda El zoo de Barcelona projecta reduir espècies i ajuntar-les en àrees que recreïn els seus hàbitats
- Acte a l’Escola Industrial Catalunya es proposa ampliar els seus polígons industrials per atraure més inversió estrangera
- Relacions entre socis ERC reconeix avenços amb el PSC en finançament i Rodalies, però demana concrecions: «El temps corre»
- Violència de gènere Crim brutal a Sentmenat: «Discutien molt, ell era molt masclista i ella s’havia cansat de mantenir-lo»
- Cop a una banda que robava DNIs, es disfressava com les víctimes i els retirava diners del banc
- «LAMINE COBRA EL QUE MEREIX» Guardiola desitja que Flick duri «molts anys al Barça»