AUGE INTERNACIONAL D'UN NOU TRANSPORT PÚBLIC

París presenta un sistema quasi idèntic al Bicing de Barcelona

La capital francesa disposarà de més de 10.000 bicicletes a 750 estacions

El Consell de la Joventut vol que a BCN les bicis estiguin disponibles 24 hores

2
Es llegeix en minuts
EDWIN WINKELS / BARCELONA

Quatre mesos després que Barcelona estrenés el Bicing, París li seguirà l'estela amb un projecte encara més ambiciós de bicicletes públiques. L'ajuntament de la capital francesa va presentar ahir el Vélib, gairebé idèntic al Bicing barceloní, que s'inaugurarà el pròxim 15 de juliol amb ni més ni menys que 10.648 bicicletes a 750 estacions repartides per l'enorme ciutat. Com a comparació, Barcelona conclourà el 6 de juliol la primera fase amb 1.500 bicis repartides entre 100 estacions, capacitat que es doblarà abans de finals d'any.

El Vélib --conjunció de les paraules vélo (bicicleta) i liberté (llibertat)-- forma part de l'ampli pla de l'alcalde socialista Bertrand Delanoe per reduir la contaminació i el trànsit als carrers de París. De moment, la ciutat, dominada pels cotxes i l'àmplia xarxa de metro, compta amb 371 quilòmetres de carrils bici i cada dia es fan uns 150.000 desplaçaments en bicicleta, el 2% del total. "Aquest lloguer de bicicletes serà un èxit enorme", va pronosticar ahir Jean-Claude Decaux, que és el propietari de l'empresa de publicitat estàtica JCDecaux, que va guanyar, no sense polèmica, el concurs del Vélib.

La seva gran competidora, la nord-americana Clear Channel, va denunciar irregularitats i va portar l'adjudicació al jutge, que el febrer passat va decidir a favor del consistori parisenc i de JCDecaux. A causa d'aquest litigi, la seva implantació ha patit uns mesos de retard. A Barcelona, precisament, va ser Clear Channel la que va guanyar el concurs, una decisió que va provocar distanciament entre el PSC i Jordi Portabella, ja que el regidor d'ERC defensava l'opció de JCDecaux. A París, l'empresa francesa pagarà 15 milions d'euros a les arques municipals i com a contrapartida podrà gestionar durant 10 anys 1.628 plafons de publicitat a la ciutat. A Barcelona es va descartar precisament l'empresa francesa per voler lligar el contracte de les bicis amb un altre de publicitat, segons fonts municipals.

BATALLA MUNDIAL

Els dos gegants mundials dels plafons publicitaris semblen sumits en una batalla per aconseguir els nous i populars sistemes de bicicletes públiques. Mentre que Clear Channel gestiona, a més del Bicing barceloní, els projectes a Singapur, Rennes (França) i les ciutats noruegues d'Oslo, Bergen i Trondheim, JCDecaux porta les bicis a París, Lió, Gijón i Còrdova, entre d'altres.

TARGETA DE CRÈDIT

Notícies relacionades

El Vélib de París té algunes petites diferències respecte al Bicing. Allà no és necessari abonar-s'hi --encara que n'hi ha un de 29 euros per any--, ja que es pot agafar una bicicleta amb la targeta de crèdit. La primera mitja hora és gratis, després es paga un euro per 30 minuts. Igual que a Barcelona, el Vélib estarà més destinat als residents, per realitzar desplaçaments curts, que als turistes que visiten la ciutat.

A la capital francesa, les bicis estaran disponibles les 24 hores al dia, mentre que a Barcelona tan sols durant les hores que també funciona el metro. Precisament, augmentar l'horari de disponibilitat és una de les reclamacions expressades ahir pel Consell de la Joventut de Barcelona, que aplaudeix la iniciativa però demana també millores a la xarxa de carrils bici i la creació de carrils multifuncionals per a busos, taxis, motos i bicicletes. A París, per exemple, s'han ampliat alguns carrils bus a 4,5 metres d'ample per poder acollir també els ciclistes.