GASTRONOMIA

Fabián Martín, millor pizzer del món

La margarida del restaurador de Llívia triomfa a Nova York

2
Es llegeix en minuts
FERRAN IMEDIO / BARCELONA

Fabián Martín és, des d'ahir, el millor pizzer del món. El restaurador de Llívia va guanyar el World Greatest Gourmet Pizza de Nova York, un campionat mundial que va reunir el bo i millor de cada país, al captivar el jurat amb una margarida recoberta de fulles d'or comestible. Tom Bowles, director del certamen, va resumir així el treball vencedor: "Tots els ingredients es complementaven bé i la combinació de sabors va ser definitiva. Era simple però perfecta, amb un aspecte molt bonic. Va guanyar amb molt avantatge".

La idea inicial de Martín va ser una pizza de Coca-Cola amb bombolles com a "homenatge a Nova York". Però no arribava als 34 centímetres de diàmetre que exigeix pel reglament del concurs, de manera que es va inclinar per la senzilla fórmula de la margarida: salsa de tomàquet amb ceba, all i alfàbrega, mozzarella de búfala i una mica de formatge parmesà. Per a la massa, se la va jugar; se la va emportar amagada a l'avió. El remat, l'adorn, la guinda van ser les fulles d'or comestible, habituals en pastisseria. "Cridava moltíssim l'atenció. Era superbonica", va resumir.

A diferència del que es fa en altres concursos, el jurat va provar les pizzes a cegues. I la de Martín va convèncer perquè, a més del sabor i la presentació, va complir àmpliament altres regles com ara que la pizza es pugui fer en qualsevol restaurant i que els ingredients es puguin comprar en qualsevol supermercat. El resultat va ser una victòria aclaparadora de la pizza espanyola com feia temps que no es veia en aquest prestigiós campionat.

APOSTA TRADICIONAL

Notícies relacionades

"En aquest tipus de tornejos s'han de cuinar coses molt tradicionals per agradar al màxim de gent. Si fas una cosa amb trufa només en convencerà un o dos. Per això vaig escollir aquesta margarida, encara que no és una de les meves preferides", va explicar el llorejat cuiner. Entre les propostes que es poden provar en el seu restaurant hi ha la japonesa, que es pot menjar amb bastonets xinesos (ventresca de tonyina en daus sobre petits rectangles de massa), l'aspirable (massa triturada, coulis de tomàquet i espuma de mozzarela), la de flors, la de fuagràs i la ja esmentada de Coca-Cola.

Martín portava ahir sota el braç el diploma que l'acreditava com el millor pizzer del món. No el volia deixar anar en tota la nit. Ni per celebrar-ho a la discoteca. "M'emborratxaré. Estic contentíssim perquè és el premi a molts sacrificis", va explicar abans de recordar que "les coses estan canviant". És veritat; els millors pizzers del món ja no són italians.