LES COMUNICACIONS FERROVIÀRIES METROPOLITANES

El Prat no tindrà fins al 2010 la nova estació intermodal

Les idees per enllaçar Rodalies, AVE, L-9 i L-1 es presentaran al març

El tren d'alta velocitat travessarà a finals d'any les andanes inacabades

2
Es llegeix en minuts
RAMON COMORERA / EL PRAT DE LLOBREGAT

El municipi del Prat es convertirà en poc temps en "el centre del centre" de les comunicacions de Catalunya, segons definició del mateix alcalde Lluís Tejedor (ICV). Al port i aeroport (mar i aire) i a les autopistes del Baix Llobregat, s'hi afegiran l'AVE, Rodalies i la L-9 i L-1 del metro (terra). Les vies fèrries tindran a la futura gran estació intermodal el seu punt d'enllaç. La infraestructura dels trens de Rodalies, mitjana distància i AVE avança ràpidament, la del suburbà encara trigarà. Al març, sis equips d'arquitectes presentaran idees per a l'edifici singular de superfície que donarà unitat a vestíbuls i accessos al complex. L'elecció del projecte iniciarà el compte enrere perquè l'estació obri el 2010.

Al concurs convocat per l'empresa pública GISA s'hi van presentar 12 equips mixtos, amb arquitectes i enginyers experts en instal.lacions ferroviàries. Un jurat format per la Conselleria d'Obres Públiques, el Ministeri de Foment, l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) i l'Ajuntament del Prat elegirà el 18 d'abril la idea i els professionals per construir l'edifici de 6.200 metres quadrats i el pàrquing annex de 800 places. Les obres, d'un cost que encara no ha estat avaluat, les pagarà la conselleria amb aquests terminis: set mesos per realitzar el projecte, quatre més per licitar, adjudicar i iniciar els treballs i dos anys per executar-los.

La futura estació s'engloba en el soterrament d'un quilòmetre de vies vora el casc antic del Prat. El túnel per a l'ample ibèric dels trens de Rodalies i mitjana distància està acabat i les seves quatre andanes molt avançades. Aquests treballs són els que probablement han causat, a l'espera dels informes encarregats per Adif, esquerdes en cases de la zona. Aquesta part subterrània de l'estació entrarà en servei al març. Llavors començarà la construcció, amb pantalles i a només uns metres de les cases, de la galeria paral.lela de l'AVE i de les seves quatre vies.

CAP A SANTS SENSE ATURAR-SE

Notícies relacionades

Quan l'AVE passi a finals d'any pel túnel del Prat cap a Sants, ho farà sense aturar-se i amb una estació inacabada que tindrà únicament l'esquelet de formigó d'andanes, parets i vies. Aquesta situació es mantindrà fins a l'obertura de l'estació intermodal, si bé Carles Prieto, director de l'Oficina Pla Delta de l'ajuntament del Prat, va apuntar que Adif podria obrir una parada provisional.

Al mateix temps que es fan aquests treballs, es construeix el curt tram de túnel de la L-9 que passa sota les línies de Renfe. Aquest metro trigarà a arribar, però aquest sector de la profunda galeria que es dirigeix cap a l'aeroport ja estarà acabat perquè no afecti després l'obra. L'altre metro, la prolongació encara en estudi de la L-1 de l'Hospitalet a Sant Boi, arribarà al Prat des d'Hospital de Bellvitge on s'acaba ara.