L'OBRA DEL PINTOR MALLORQUÍ A LA CAPELLA DEL SANTÍSSIM

El miracle de Miquel Barceló (I)

L'artista mostra el mural de ceràmica que ha creat per a la catedral de Palma

1
Es llegeix en minuts
MARISA GOÑI / PALMA

"Són com fruites que maduren i s'obren i són l'aliment. Té molt de gènesi". Així va explicar ahir Miquel Barceló la seva intervenció a la capella del Santíssim de la catedral de Palma de Mallorca. El resultat és un mural ceràmic de 300 metres quadrats que representa el miracle dels pans i els peixos i les noces de Canà, a més de cinc vitralls, de tonalitat grisa, que va descriurein situacompanyat dels nombrosos mitjans de comunicació acreditats en la presentació d'una obra gestada al llarg de set anys.

"Aquest ja era el meu món personal. El vaig assumir amb naturalitat", va dir recordant el moment en què el difunt bisbe Teodoro Úbeda li va encarregar el motiu de la seva intervenció. "M'imaginava la capella com el taller del pintor, que lligava amb la meva obra anterior. Dóna per a una lectura darwinista o morfològica", va afegir l'artista, que també aprecia en el resultat final "molt de Mali" (on va començar a treballar l'argila) i de Mallorca. "Allà he passat molts anys sota l'aigua i es nota".

El frontal del mural l'ocupa un discret Jesucrist blanc i una mica androgin, concebut "com a autoretrat". A un costat, l'acompanya una palmera i, a l'altre, un peix espasa amb el ventre obert. Grans de raïm, pans, animals marins i atuells de fang bateguen en la immensa pell ceràmica que divendres s'obrirà al públic en un acte al qual assistiran els Reis d'Espanya.

La creació surt de "milers de cops de puny" que creen peixos i manotades, incloses les dels seus fills. Sobre la confecció del mural, subjectat per 1.500 ancoratges, Barceló va explicar que la ceràmica va ser enfornada per peces, seguint les esquerdes provocades per l'assecament inicial i que ell concep "com un dibuix".

Notícies relacionades

A diferència de la resta de vitralls

PASSA A LA PÀGINA SEGÜENT