CRÍTICA DE TEATRE
'EN PÓLVORA', drama passional tèxtil
AUTOR:Àngel Guimerà
VERSIÓ I DIRECCIÓ:Sergi Belbel
ESTRENA:8 de novembre
TEATRE:TNC
Tenim això. Cinquè Guimerà auspiciat entre el Centre Dramàtic de la Generalitat i el TNC.En Pólvoraés una obra poc coneguda de l'autor deTerra baixai el seu primer drama romàntic amb elements realistes. La història descansa sobre dos pilars: un triangle amorós, un xoc de passions que esclata en una fàbrica tèxtil que viu al seu torn un incipient moviment obrer.Belbel,sense trair l'autor, juga la carta de l'espectacularitat a través d'una imponent escenografia que exhibeix les màquines i l'interior de la fàbrica, i més de 25 actors en escena.
En tot cas recuperar aquestGuimeràmenor, encara que innovador en el seu moment, és un dels objectius d'aquesta treballada producció que utilitza un text amb molts temps morts i un guadiànic interès argumental. Avui queda tòpic i melodramàtic el triangle amorós i superficial la incidència social de l'obra.Guimeràva voler ambEn Pólvora(nom utilitzat per l'entorn del Marcó, protagonista de la història) incorporar al seu teatre la problemàtica del món obrer industrial; els resultats en aquest sentit són superficials.
Notícies relacionadesBelbelproposa una versió de l'original: en suprimeix escenes, comprimeix part del text, unifica a la fàbrica els diversos espais que apareixen a l'obra i s'inventa un nou personatge, i a través dels seus ulls vivim la història. Un jove, explicaBelbel,que arriba a la fàbrica en la mateixa situació que al seu dia ho va fer el Marcó. ¿Quines carències té la representació del TNC? Les diferents situacions de tensió es creen en els silencis, més que no pas en els diàlegs, que responen a una literatura poc convincent. I hi ha, per un altre costat, la decisió del director de fer del Mar- có (Julio Manrique) un personatge instal.lat en el crit i la desmesura; de manera molesta, poc justificable i que no ajuda la funció.En Pólvoraés una representació excessivament cridada, que es mou en zones superficials i no aconsegueix la interiorització dels personatges.
El bon ofici deBelbelomple l'escenari i alhora il.lustra la història reforçant els seus grans traços passionals. Hi ha treballs molt cuidats, com la relació entre el Marcó i el Toni (Marc Rodríguez). És una interpretació coral, amb noms com els deSanti Ricart, Jordi Banacolocha, Manuel Dueso, Anna SahuniAnna Güell.L'explosió final, punt culminant de la buscada espectacularitat, tanca una funció irregular, que en molt pocs moments produeix emoció.
- Enquesta eleccions generals Espanya: Sumar i Junts perdrien la meitat dels seus escons després de dos anys de suport a Sánchez
- Drets laborals Renúncies per venjança: la tendència que més temen les empreses
- Als 50 anys Mor Esperanza García, exdiputada del PP i delegada de la Junta d'Andalusia a Catalunya
- Tens nafres a la boca que no desapareixen? Podrien ser el primer símptoma del càncer oral, que no para d’augmentar
- Una cinquena alumna acusa el professor del Conservatori del Liceu de tocaments
- El Barça segella l’acord amb Nico Williams i pagarà els 58 milions de la seva clàusula de rescissió
- Educació a Catalunya Els campus d'estiu universitaris per a estudiants d'ESO es multipliquen a Catalunya
- Ramaders Catalunya extrema els controls després de detectar tres focus de tuberculosi bovina
- Bombers de la Generalitat Indignació interna a Bombers per la incorporació d’efectius en pràctiques per a Sant Joan
- Cas Koldo L’Anaís, la «model» que va intentar amagar un disc dur d’Ábalos a la Guàrdia Civil: «Som amics. Amistat pura i dura»