AUTOMOCIÓ

Wayne Griffiths: «Cupra és per als que no volen presumir, només disfrutar»

El CEO de Cupra repassa el primer any de la marca i explica quina direcció prendrà i quin seria el futur ideal per a la firma

Sobre un Cupra exclusiu al marge de Seat. «Per això la marca haurà de tenir un volum de vendes que ho rendibilitzi»

img 1908

img 1908

4
Es llegeix en minuts
Àlex Soler

Al Pavelló d’Italia, on el Grup Volkswagen ha establert els estands de les seves marques a l’Automobile Barcelona, Cupra té tanta presència com SeatPorscheSkodaAudi i la mateixa Volkswagen. La firma d’alt rendiment de Seat, nascuda l’any passat, exposa l’e-Racer, un vehicle que resumeix el que és Cupra, i el Formentor, el primer vehicle dissenyat exclusivament per la firma, tot i que en el futur també arribarà a Seat.

Durant aquest any de vida, la firma s’ha establert amb la sortida al mercat del Cupra Ateca, un vehicle que no ha deixat indiferent ningú, i no ha fet altra cosa que créixer mentre es preparen per a un futur emocionant i ple de reptes. Wayne Griffiths, CEO de Cupra, arriba a l’Automobile coneixent la situació de la marca i amb uns objectius molt clars per convertir-la en una firma “desitjable” per a les persones “que no han de demostrar res”.

Des del naixement de Cupra, ¿quina és la valoració dels primers mesos de la marca?

Treure una marca nova porta molta feina. Va ser una decisió molt meditada perquè podríem haver continuat fent Seat Cupra, però pensàvem que hi havia un buit al mercat, un segment molt interessant perquè no hi havia tanta competència. També pensàvem que amb una nova marca podríem atreure clients que normalment no comprarien un Seat.

De moment, hem pogut preparar la xarxa de concessionaris per a la nova marca per a l’arribada del Cupra Ateca i ara tenim un 20% de la nostra xarxa que són ‘Cupra Specialists’, uns 220 d’uns 250 que seran exclusius per a la marca. [El llançament de la marca] No només es tracta dels concessionaris, sinó també a nivell de personal, preparar els ‘Cupra Masters’, professionals que estem formant i qualificant; a nivell de marca, amb la introducció del Cupra Ateca; a nivell de publicitat, amb molts esdeveniments a tots els mercats... Al cap i a la fi, el que veiem és que Cupra ha sigut ben rebuda per la gent. Encara hi ha molta feina per fer, però les persones que han experimentat la marca ens han transmès unes sensacions molt positives.

A nivell de xifres, els números també són molt positius. Respecte l’any passat, les vendes han crescut un 80%, la qual cosa comparat amb el 7% de Seat és important. A més, en aquestes vendes només es compten el Cupra Ateca i el León Cupra. Tot i així l’important no són els 8.000 cotxes que haurem venut, l’important és el volum dins el model. Hi ha mercats comSuïssa on el 40% dels Ateca són Cupra, o Alemanya, on ho són un 20%. Hi ha mercats que entre el 15 i el 30% ho són i per això hi estem invertint. En el futur, que hi haurà més productes, començant pelFormentor, i aconseguirem xifres millors. Estem contents i Cupra ha superat les nostres expectatives.

¿Quines són i seran les sinergies entre Cupra i Seat? ¿Els models Cupra sempre seran Seat?

En principi, el Formentor arriba exclusivament com a Cupra, tot i que després ja veurem què passa perquè el segment és molt gran i interessant i limitar-lo només a cotxes a nivell de Cupra... Crec que es pot treure més potencial, tot i que encara no hem confirmat res. El problema és que per tenir un Cupra exclusiu la marca haurà de tenir un volum de vendes que ho rendibilitzi. Primer cal establir la marca, i en això estem, però en el futur podria ser, tot i que sempre utilitzant tecnologies i plataformes del grup perquè sinó mai serem rendibles. A més cal comptar que el volum de Cupra sempre estarà al voltant del 10%, uns 50.000 o 60.000 cotxes, i tenir un desenvolupament complet únic per aquest nombre de cotxes és difícil.

¿Quines són les expectatives de Cupra per al futur?

Volem doblar les vendes en quatre o cinc anys, el que equivaldria a arribar al 10% del volum de Seat, tenir més models de la gamma, que n’hi haurà, cotxes híbrids com el Formentor, i també espero que algun dia n’hi hagi algun d’elèctric. Més que a nivell de producte, vull que en 10 anys Cupra sigui una marca ‘cool’, desitjable per a la gent jove i que s’estableixi en el segment del mercat que volem.

L’electrificació és un dels pilars de Cupra, ¿quin és el paper que té a la marca?

En aquest sentit, l’estratègia és començar la competició amb l’e-Racer, un cotxe que ja està desenvolupat i que ja estem provant per al nou campionat ETCR, que s’està creant ara. Estem invertint molt temps a desenvolupar aquest cotxe i és important perquè els gens i les arrels de Cupra són a la pista. Cupra és ‘racing’, per la qual cosa esperem que el que estem aprenent per als cotxes de competició, ho aprenguem també per als de producció. Aquesta fase és important per donar credibilitat a la marca.

Cupra és una marca que no té tanta tradició com altres, és per això que cal tenir aquesta connexió amb el ‘motorsport’ i estem invertint aquí. La pròxima fase serà crear un híbrid endollable d’alt rendiment, una cosa en què estem treballant per a la sortida del Formentor l’any que ve, tot i que també estem explorant les possibilitats i les opcions de cara a l’arribada d’un Cupra elèctric en el futur.

Notícies relacionades

¿Quin és el futur ideal per a Cupra?

Que Cupra fos una marca desitjable, que sigui la marca que vulgui tenir la gent d’entre 30 i 40 anys. El meu objectiu seria establir aquesta marca i aportar-li uns valors diferents als dels cotxes ‘premium’, és a dir, que no s’utilitzi per mostrar el luxe, la classe o el fet de tenir diners... M’agradaria que fos un cotxe per a la gent que es vulgui diferenciar amb un producte que és únic, sofisticat, d’alt rendiment i individual per al client que no ha de demostrar res, que no volen presumir, sinó per disfrutar-lo.