PERFIL DESPIETAT DE L'AUTOR

'Cónsul de Sodoma', sobre Jaime Gil de Biedma, s'estrena demà coincidint amb el 20è aniversari de la seva mort

3
Es llegeix en minuts

Precedida d’una publicitat amb perfum d’escàndol i un títol que convida a convocar els aspectes més escabrosos, demà s’estrenaEl cónsul de Sodoma, la biografia filmada del poeta barceloní Jaime Gil de Biedma. L’acte coincideix amb el vintè aniversari de la seva mort. Protagonitzada per Jordi Mollà, la pel·lícula, que té com a escenari principal la Barcelona de Bocaccio i lagauche divinedels anys 60 i mostra de manera molt explícita la zelosament guardada homosexualitat de l’escriptor, ha despertat no poques susceptibilitats entre el cercle intel·lectual i d’amistats en què es movia el poeta. L’escriptor Juan Marsé –famós per les seves diatribes contra les adaptacions de les seves novel·les– i la fotògrafa Colita, que apareixen com a personatges al film, han estat els més reticents a beneir-ne el resultat.

D’altres, sorprenentment, sí que ho han fet. Pel que sembla, Esperanza Aguirre i Gil de Biedma, presidenta de la Comunitat de Madrid i una de les seves nebodes més famoses, no va posar peròs a l’exhibició de les orgies i la proliferació de sexes masculins sense manies. «Vam fer una projecció del film a Madrid i a tota la seva família d’allà, inclosa Esperanza Aguirre, li va semblar molt bé. Altres membres de la família es van emocionar fins a la llàgrima», explica el productor Andrés Vicente Gómez. La pregunta del milió és què hauria pensat el mateix Gil de Biedma del retrat una mica cruel que en fa el realitzador Sigfrid Monleón, responsable també de la reescriptura final del guió. «No m’interessava mostrar tant el personatge real com el que ell mateix es va forjar, sense tenir-se gaire pietat i amb qui es va acabar identificant. Així que sí. Crec que el mateix Jaime Gil s’hauria sentit molt a gust com a personatge aquí. Igual que Marlene Dietrich era ella mateixa a les pel·lícules que Stenberg li va dissenyar expressament».

Mollà, a EL DOMINICAL

Una bona part del mèrit de la pel·lícula radica en la composició de Mollà, que no juga tant a assemblar-se a l’original –encara que gràcies al maquillatge envelleixi amb versemblança– com a mostrar «les nombroses contradiccions d’aquell burgès desplaçat i turmentat». L’actor explica les seves impressions sobre el personatge en una entrevista que publicarà diumenge EL DOMINICAL d’EL PERIÓDICO.

Notícies relacionades

La biografia que Miguel Dalmau va escriure sobre el poeta el 2004 i que ja va ser rebuda amb moltes reticències al seu moment perquè aprofundia en els aspectes més sensacionalistes, és una de les fonts de la pel·lícula. «Agraïm a Dalmau el seu assessorament, però també ens hem inspirat en els diaris de l’autor», puntualitza Monleón, que punteja tota la pel·lícula amb els poemes –bellament llegits per Mollà– que funcionen dins de la història «com els números musicals a les pel·lícules de Hollywood».

L’acció d’El cónsul de Sodoma es mou en l’arc temporal que va des d’un dels viatges comercials –i sexuals– del poeta a Manila, com a representant de Tabacos de Filipinas, l’empresa propietat de la família, fins al descobriment, a finals dels 80, que està afectat per la sida, la malaltia que el portaria a la mort. Una bona part de l’interès del film consisteix a comparar els personatges reals amb les seves representacions. Així Bel, el gran amor femení del poeta –tot i les seves inclinacions gais– està interpretat per Bimba Bosé. Josep Linuesa, amb la seva característica barba, és Carlos Barral, i Àlex Brendemühl és un jove i atractiu Marsé, a punt de publicarÚltimas tardes con Teresa, la història del xarnego enamorat de lapija, la noia daurada amb qui Jaime Gil s’identificava.