PARTÍCULES EN SUSPENSIÓ

L'aire de Barcelona i Madrid conté cocaïna i altres drogues, segons el CSIC

2
Es llegeix en minuts

L'aire de Barcelona i de Madrid conté diverses drogues en suspensió, i entre les quals destaca la cocaïna, segons un estudi del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) en què s'ha mesurat la qualitat de l'aire de dues estacions convencionals de control i vigilància d'aquestes ciutats.

Amb aquest treball, que es publica demà en l'edició digital de la revista Analytical Chemistry, els investigadors volien desenvolupar un mètode analític específic per detectar drogues a l'aire i poder disposar d'eines que permetin avaluar-ne el consum de manera ràpida.

L'estudi, elaborat entre els departaments de Química Ambiental i de Geociències de l'Institut de Diagnòstic Ambiental i Anàlisi de l'Aigua (IDAEA), ha detectat a l'aire d'aquestes dues ciutats fins a 17 compostos pertanyents a cinc classes de drogues: cocaïna, amfetamines, opiacis, cannabinoides i àcid lisèrgic.

Canvi de metodologia

Els investigadors han puntualitzat, però, que els resultats no són representatius de l'aire d'aquestes ciutats perquè les mostres eren només d'una zona concreta, ja que únicament es tractava de posar a punt la metodologia.

Els resultats conclouen que en totes les mostres s'hi han trobat nivells detectables de cocaïna i del seu metabòlit, benzoilecgonina, en concentracions de 29 a 850 picograms per metre cúbic d'aire (un picogram és la bilionèsima part d'un gram).

En el cas de Barcelona, els nivells de cocaïna detectats són semblants als d'alguns metalls pesants com el cadmi o el bismut, que són contaminants habituals de l'atmosfera i que estan regulats.

Més cocaïna a Roma

Segons els autors del treball, aquests nivells es poden considerar com a alts si es comparen amb les poques zones d'Europa en què s'han fet estudis similars, com a Roma, on es van trobar nivells de cocaïna d'uns 100 picograms per metre cúbic.

En el cas de l'heroïna, en l'estudi s'han detectat nivells detectables en les mostres de Madrid, però no a Barcelona, de fins a 143 picograms per metre cúbic d'aire.

Pels científics, l'explicació d'aquesta diferència és que les mostres de Madrid es van prendre a prop d'un barri on hi ha un potencial comerç de drogues, i perquè a prop hi ha un edifici en ruïnes que s'habita esporàdicament.

Una altra dada que ha detectat aquest treball, dirigit pels investigadors Damià Barceló i Xavier Querol, és que en les mostres recollides els caps de setmana hi havia concentracions més altes de drogues en suspensió.

Filtres amb microfibres

L'anàlisi s'ha fet amb uns filtres amb microfibres de quars que filtren l'aire de manera controlada i retenen les partícules en suspensió.

Notícies relacionades

Posteriorment, aquests filtres s'analitzen amb tècniques de cromatografia líquida i espectrometria de masses, que són molt fiables en els resultats.

Els autors del treball han assegurat que aquests nivells de drogues en suspensió a l'aire no impliquen cap risc per a la població perquè "ni vivint mil anys s'arribaria a consumir l'equivalent a una dosi de cocaïna per respirar aquest aire".