Crònica

Ballar entre fantasmes

La dansa i la música en directe convergeixen en el muntatge 'Goldberg', de Ferran Carvajal

Ferran Carvajal.

Ferran Carvajal.

1
Es llegeix en minuts
MONTSE G. OTZET
BARCELONA

Despullat de personatges teatrals i televisius, Ferran Carvajal presenta al Mercat de les FlorsGoldberg, una obra dramàtica, una història ancorada entre les quatre parets d'una habitació amb mobiliari que ens situa en l'estètica dels anys 70. La llum d'un dia que neix es filtra per la finestra i descobreix uns vidres en què la pols i la brutícia han deixat empremta. Una taula i un parell de cadires de fòrmica blanca ocupen part de l'espai, mentre que el paper que cobreix les parets, de dibuix trist i antic, es trenca a trossos, com a testimoni de fantasmes d'històries passades.

Notícies relacionades

Carvajal s'inspira en la llegenda de lesVariacions Goldberg, que explica que Bach les va compondre per encàrrec del comte Keyserlingk per entretenir les seves nits d'insomni, i la transmuta en una parella actual que lluita per la supervivència emocional. La brillantor d'uns vestits setinats i unes maneres exagerades construeixen un personatge femení extravertit de trets que contrasten amb la contenció que delata el protagonista masculí. Tots dos són el present i el passat d'una història que s'embasta a través de les notes musicals i per la presència intermitent d'una mandarina que, en mans d'ell, s'esqueixa com a metàfora de trencament i separació.

Carvajal barreja elements de dansa i teatre per crear una proposta sòlida que té a favor unes imatges d'impacte però que en contra seu topa amb un desenvolupament excessivament fragmentat que no li permet avançar tant com promet. Malgrat aquest inconvenient, el resultat és notable tant en la idea com en la seva plasmació escènica, així com pel seu rigor i per la interpretació que executen músics i ballarins, d'entre els quals destaca Anna Roblas pels seus registres interpretatius i per ser la protagonista de les escenes més atractives i hipnòtiques del muntatge.