Benestar psicosocial

Empresa «emocionalment saludable» per ser competitiva davant la fatiga pandèmica

  • L’estrès o l’ansietat són responsables d’entre el 30% i el 40% de les baixes laborals

  • «Hi comença a haver una gran sensibilització que la gent estigui bé emocionalment»

Empresa «emocionalment saludable» per ser competitiva davant la fatiga pandèmica
4
Es llegeix en minuts
María Refojos
María Refojos

Redactora del suplement 'actius'

ver +

Fer front a pèrdues familiars, la por del contagi, l’empitjorament de l’economia, una inseguretat prolongada... La societat ha hagut de lidiar en els últims mesos amb situacions que estan fent efecte en el seu ànim. De fet, un terç dels espanyols reconeix que la pandèmia ha afectat de forma directa la seva salut emocional

Per exemple, el 37% de la població va patir l’any passat sensació d’angoixa i incertesa, segons revela un recent estudi de Sanitas. A més, un de cada quatre enquestats afirma haver-se convertit en una persona més solitària, mentre que el 9% pateix més discussions i conflictes amb la seva família. I quant a les perspectives per al 2021, per al 56% dels espanyols comporten incertesa i por perquè no es compleixin els propòsits marcats, així com apatia.

L’ansietat, l’estrès o el cansament han cobrat rellevància en els últims temps, associats a la fatiga pandèmica. A la generalització d’aquests termes ha ajudat l’OMS, mentre que mitjans i xarxes socials contribueixen a la visibilització de les seves conseqüències. Dos factors, generalització i visibilització, fonamentals per abordar problemes que existien molt abans que la Covid arribés. «Des de fa un any aproximadament està canviant la tendència; hi comença a haver una gran sensibilització que la gent estigui bé emocionalment», assegura el psicòleg Joan Piñol, director general de la Fundació Salut i Persona. Aquesta entitat, que fa diversos anys que ofereix serveis assistencials i d’atenció psicològica a les empreses, ha sumat un milió d’usuaris en només dotze mesos i atén ara 3 milions de persones. 

Un denominador comú

Un «increment abismal» que té a veure amb la conscienciació més gran i mobilització de les companyies espanyoles per donar cobertura a la salut mental i emocional dels empleats. «Hi ha un pes molt important en la part de la salut física, és indubtable, però això serà un denominador comú a curt termini: qui no treballi la salut mental de la seva plantilla ho tindrà més difícil, serà menys competitiu», afirma Piñol, que recorda que abans de la pandèmia, les malalties com l’estrès o l’ansietat ja eren responsables d’entre el 30% i el 40% de les baixes laborals. 

«I una tornada a la normalitat en la qual moltes empreses facin tornar els empleats del teletreball ocasionarà moltes situacions d’angoixa, estrès, por...», adverteix. I això, fins i tot, malgrat que el teletreball és un desestabilitzador en si mateix. Segons l’informe de Sanitas, el treball a distància ha afectat el 42% dels espanyols per la disminució de relacions socials (52,4%) o el fet d’haver de compaginar la seva activitat amb la cura dels nens (21,3%), entre altres motius.  

Per prevenir i contrarestar aquestes situacions, l’empresa juga un paper molt important. En el cas de la Fundació Salut i Persona, vertebren els seus serveis per a la gestió emocional en tres eixos: formació, assistència telefònica 24 hores per als treballadors i les seves famílies, i atenció presencial en els pacients de més gravetat.

Segell amb retorn d’inversió

Els plans d’acció s’acompanyen des del 2016 amb el Segell d’Empresa Emocionalment Saludable (EES) que, tot i que no té validesa com a certificat oficial, aspira a ser una eina amb la qual sensibilitzar sobre l’àmbit psicosocial en l’entorn laboral i, alhora, posar en relleu l’esforç de les companyies. Actualment hi ha més de 50 companyies amb aquest segell. «Vam veure que seria bo reconèixer aquelles empreses o entitats que promoguessin i tinguessin cura de la salut emocional dels seus empleats; aquest era l’objectiu», destaca Piñol. Perquè, segons explica, a Espanya encara cal lluitar contra el desconeixement i l’estigma associat al tractament psicològic. 

«Algú que va al psicòleg es veu com algú que no està bé», corrobora aquest expert, que incideix que el retorn de la inversió d’una organització que fa que el seu empleat estigui bé emocionalment existeix: «A nivell internacional s’ha calculat l’impacte: per cada euro invertit en temes de salut emocional el retorn és entre 3,5 i 5 euros». ¿El cost? En una empresa de 1.000 empleats, el servei d’assistència telefònica 24 hores se situaria per sota dels 10 euros per empleat, il·lustren des de la Fundació Salut i Persona.  

Notícies relacionades

De forma pràctica, la inversió a favor de la salut emocional de la plantilla suposa no només reduir el nombre de baixes, sinó que també millora l’atenció als clients, augmenta la productivitat o «redueix la minva per productes defectuosos». «Estàs més concentrat, més motivat, hi ha una menor sinistralitat...», enumera el director general de la fundació. 

Entre els seus clients amb reconeixement ‘EES’ hi ha DKV, Cofidis, Mémora Servicios Funerarios, Bayern, Zuric o PIMEC. Amb la patronal catalana, i en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona, va posar en marxa un número de telèfon gratuït per atendre professionals autònoms i empreses durant els mesos de confinament.