Beatriz Jacoste, directora de KmZero Food Innovation Hub

La diplomàtica que dissenya l’alimentació del futur

  • La nova directiva de KmZero ha recorregut 30 països per estudiar nous reptes, oportunitats i conèixer els veritables revolucionaris del sector ‘foodtech’

La diplomàtica que dissenya l’alimentació del futur
3
Es llegeix en minuts

La jove acabada de graduar en estudis diplomàtics, Beatriz Jacoste Lozano (Madrid, 1992) treballava a Berlín fa una mica més d’un lustre a l’Institute for Cultural Diplomacy quan va descobrir la seva veritable passió: el futur de l’alimentació. Llavors participava en una experiència de voluntariat a barris perifèrics de la capital germànica on transmetia a nens immigrants, sobretot procedents de famílies de Turquia, nocions bàsiques de gastronomia a través d’un autobús-cuina itinerant. Aquests ensenyaments ajudaven al procés d’acolliment d’aquesta població estrangera assentada a Alemanya. «Els ensenyaments en alimentació eren un element d’integració», explica l’acabada de nomenar directora de KmZero Food Innovation Hub. Aquesta singular empresa, amb quarter general a Aldaia, va ser posada en marxa fa tres anys per Grupo Martínez, el ‘carnisser de Mercadona’, a través d’Embutidos Martínez, també propietari de companyies agroalimentàries com Platos Tradicionales, Cinco Tenedores i La Pila Food. El màxim executiu de KmZero és Raúl Martínez, que compta amb una desena de treballadors, «entre els quals un 70% som dones», destaca Beatriz Jacoste.

Des de KmZero promouen sinergies entre empreses i empreses emergents per «dissenyar» el futur del sector. Fa anys que ella viatja al voltant del món –diu que ha recorregut uns trenta països i els idiomes no són una barrera (parla anglès, alemany i italià)– per conèixer investigadors de l’àmbit universitari, de la indústria alimentària i també dels fogons. «El sistema alimentari actual s’està transformant a marxes forçades i cal detectar reptes i oportunitats», afirma la directiva en aquests temps de pandèmia, d’escassos viatges i de moltes trobades telemàtiques. Graduada en Relacions Internacionals per la Universitat Europea de Madrid i Màster a Food Innovation per la Universitat de Mòdena (Itàlia), Beatriz Jacoste dirigeix ara aquest ‘think tank’ o laboratori d’idees «que pretén convertir-se en referència internacional del sector de les ‘foodtech’», puntualitza. La innovació està al seu ADN. S’entusiasma al parlar d’iniciatives dedicades a generar productes i solucions que donin resposta als principals desafiaments mundials com el desaprofitament alimentari, la reducció del plàstic o la recerca de proteïnes alternatives amb menor impacte ambiental. 

Des d’Itàlia, on va treballar al Future Food Institute entre el 2015 i el 2018, va viatjar a grans ciutats d’Europa, Àsia i Amèrica. «Vam recórrer, amb experts de diverses nacionalitats, ciutats avançades en alimentació com Amsterdam, Toronto, Singapur, Nova York, San Francisco... fins i tot València», apunta Beatriz Jacoste al remarcar l’auge de l’economia agroalimentària valenciana, dels seus productors, indústries transformadores, firmes de distribució comercial, així com del seu àmbit investigador a través d’organismes com l’institut tecnològic Ainia.

¿Menjarem millor?

Menjarem i beurem diferent en el futur. ¿Però millor? «No hi haurà tanta diferència», explica Beatriz Jacoste. Segons la seva opinió, «la base del menjar del futur està en el gust. Hem d’avançar cap a una alimentació saludable i sostenible. La nutrició serà més personalitzada, però per a fer-ho hem d’entendre individualment quines necessitats tenim. Sobretot, el sector ha de treballar per aconseguir un objectiu essencial: que els aliments siguin accessibles per a tothom», apunta l’experta. Diu que cadascú pot menjar el que vulgui, «però que sigui més sostenible, saludable i accessible».

Notícies relacionades

Malgrat moure’s tant, Beatriz Jacoste també ha sigut professora de ball. És el seu ‘hobby’. Pensa que ara és temps d’assentar coneixements i desenvolupar iniciatives empresarials des del bressol de KmZero Food Innovation Hub. Per això segueix molt de prop les empreses emergents impulsades des d’aquesta plataforma. És el cas de Trillions, firma valenciana que va néixer com Insectfit i elabora suplements nutricionals com barretes proteiques elaborades amb farines d’insectes. En l’àmbit alimentari també destaquen Koroko (ous de gustos) i Bio Flytech (granja d’insectes per a alimentació animal). I, entre les tecnològiques, Lumensia (teledetecció de patògens i al·lergògens) i Trazable (plataforma que identifica la trajectòria d’un aliment des del seu origen fins al consumidor).

La directora de la plataforma d’innovació se sent orgullosa que KmZero hagi recolzat més de cinquanta empreses a sortir al mercat. «Encara existeixen molts reptes per aconseguir», conclou