Joguines educatives

Els ninots afro troben un aliat en Trump

El discurs racista de l’encara president dels EUA té un efecte rebot en la venda de joguines educatives

L’alacantina Miniland ha vist créixer les seves operacions fins un 50%

Els ninots afro troben un aliat en Trump
4
Es llegeix en minuts

L’empresa Miniland, firma especialitzada en el sector de la joguina educativa, mai hauria pogut esperar que Donald Trump es convertiria en el seu millor aliat per a la comercialització dels seus articles als Estats Units. Però el cert és que el president en funcions nord-americà, amb els seus missatges segregacionistes i en contra dels valors de la integració, el respecte i la tolerància, ha aconseguit que les vendes dels ninots afro fabricats per la companyia ubicada al municipi alacantí d’Onil s’hagin incrementat de manera exponencial.

El mèrit, en qualsevol cas, lògicament també és de l’empresa, que aquest any, sense anar més lluny, ha aconseguit el premi a la millor joguina a nivell nacional amb una col·lecció de ninots de diferents ètnies amb síndrome de Down, que se sumen als que tanta acceptació estan tenint als Estats Units.

L’empresa Miniland es troba situada a la comarca alacantina de la Foia de Castalla, també coneguda com la Vall de la Joguina, atès que aquest enclavament concentra prop del 40% de la producció del sector a Espanya. Amb més de 50 anys de trajectòria, la firma s’ha especialitzat en la denominada joguina educativa, i en aquests moments ocupa una posició de lideratge gràcies a una aposta clara pels valors. El director general de la companyia, Rafael Rivas, destaca que ja fa molt temps que «treballem en favor de la diversitat i la inclusió, i fruit d’això és la nostra col·lecció Miniland Dolls, composta per ninots de diferents ètnies, que des d’un principi ha tingut una bona acceptació».

El 60% de la producció de l’empresa va destinada a l’exportació, i els Estats Units, un mercat sempre complicat, s’han convertit en un dels principals clients, gràcies en part a una «col·laboració» inesperada. Segons remarca Rivas, «els nostres productes promouen qüestions com la integració, el respecte i la tolerància, valors, precisament, que han sigut objecte d’atacs constants per part de Donald Trump al llarg del seu mandat». Tenir-lo com a president, afegeix, «ens ha vingut bé perquè la gent ens vegi com una empresa diferencial, cosa que s’ha traduït en el fet que les nostres vendes en aquest país hagin crescut de manera notable, prop d’un 50% l’últim any, perquè som l’antítesi del que ha pregonat en els seus discursos i en la seva manera d’actuar».

En aquest context, la mort el mes de maig passat de George Floyd en mans de la policia va provocar nombroses revoltes i onades de protestes contra el racisme, la xenofòbia i els abusos policials no només als Estats Units, sinó a tot el món. «Coincidint amb aquest lamentable succés –destaca Rivas–, vam registrar un rècord de vendes dels nostres ninots afroamericans».

Com a resultat, el país nord-americà s’ha convertit en la segona destinació de les exportacions de Miniland, només per darrere de França, amb unes vendes pròximes al milió d’euros. Es tracta d’una xifra més que ressenyable, tenint en compte que la facturació de l’empresa se situa al voltant dels 17 milions. «No ens en quedarà cap altra que agrair-li a Trump la campanya que ens ha estat fent. No hi ha dubte que la filosofia de l’empresa ha triomfat en la societat nord-americana en un moment de falta de valors», diu.

La col·lecció Miniland Dolls, a més, ha sumat nous protagonistes. Concretament, quatre ninots amb síndrome de Down, dos caucàsics i dos africans, nena i nen, que han merescut el reconeixement com a millor joguina de l’any per part de l’Associació Espanyola de Fabricants de Joguines. Segons Rafael Rivas, «estem molt satisfets amb aquest guardó, tenint en compte que la nostra col·lecció va ser seleccionada d’entre 81 joguines pertanyents a 24 marques amb un prestigi més que notable a nivell internacional. El nostre propòsit, dins de la línia que seguim dins de l’empresa, és donar visibilitat als col·lectius que més ho necessiten».

No és l’única col·lecció en què Miniland aposta per la diversitat racial. Els Emotiblocks, uns petits personatges concebuts per al descobriment i interpretació de les emocions per part dels més petits, també incorporen diverses ètnies.

Notícies relacionades

L’empresa aposta en tots els seus productes pel vessant educatiu, fins al punt que les escoles i els educadors, amb qui es troben en permanent contacte per respondre a les necessitats dels nens, es troben entre els seus principals clients. «La filosofia exigeix abordar el que nosaltres denominem intel·ligències múltiples. És a dir, treballem valors més emocionals, que al nostre parer són tan importants com les matemàtiques o el llenguatge, que també són un objectiu dels nostres productes. L’acollida que estem tenint i els resultats que aconsegueix l’empresa sembla que ens avalen», afirma el director general.

Miniland continuarà insistint en aquesta filosofia, que és la que li ha obert les portes de bat a bat als Estats Units. Després dels resultats de les últimes eleccions, «perdrà» un «ambaixador» en aquest país de l’entitat de Donald Trump. No hi fa res. L’aposta per la diversitat i la integració li han servit a la firma alacantina per obrir-se camí en una societat cada vegada més conscienciada.