South Summit

Radiografia de l’ecosistema emprenedor espanyol del 2021

  • L’emprenedor espanyol és en general un home d’entre 25 i 34 anys amb estudis universitaris

4
Es llegeix en minuts
El Periódico

L’ecosistema emprenedor espanyol consolida la seva maduresa, segons el ‘Mapa de l’emprenedoria 2021’ de Spain Startup-South Summit. Les empreses emergents espanyoles han superat els 2,7 anys de vida, cosa que mostra projectes més madurs respecte a anys anteriors tot i que segueixen per sota dels europeus, que tenen una mitjana de 2,87 anys.

Les dades extretes d’aquesta vuitena edició de l’informe confirmen la consolidació de l’ecosistema emprenedor, que compta amb un percentatge molt estable d’emprenedors en sèrie, un 60%, que aporten gran solidesa professional a l’empresa emergent, i de nous ‘startupers’ (40%), caracteritzats pel seu criteri per identificar oportunitats de mercat.

Per la seva banda, el 35% dels emprenedors afirmen que han venut, almenys, una empresa emergent i prop de sis de cada 10 confirmen el fracàs de, almenys, un dels seus projectes anteriors. En qualsevol cas, la probabilitat de fracàs disminueix amb l’experiència i l’aprenentatge, segons confirmen les dades obtingudes.

No obstant, la presència de talent femení continua sent una de les assignatures pendents de l’ecosistema, i s’estableix en un 20%. En aquesta edició de l’informe ha augmentat la presència de dones en sectors com l’‘e-commerce’, turisme, ‘agrotech’ i energia, en detriment d’altres ja clàssics com el ‘fintech’, on s’ha reduït la presència d’emprenedores.

«L’ecosistema d’emprenedoria s’ha consolidat a escala global amb característiques molt homogènies entre els diferents països. Hi ha una aposta creixent per la IA com a motor d’oportunitats i un gran potencial de millora de la internet de les coses. A més, compartim el desafiament global de la incorporació de la dona a l’ecosistema emprenedor», assenyala Salvador Aragón, professor d’Innovació d’IE University.

Respecte al retrat robot de l’emprenedor espanyol, es manté estable durant els últims anys: home (80%), amb una edat mitjana d’entre 25 i 34 anys i el 94% té estudis universitaris.

Així mateix, es confirma que la formació ‘col·loca’ dins de l’ecosistema emprenedor: els emprenedors espanyols continuen la tendència de tenir una alta qualificació: un 16% disposa d’un doctorat, màxima formació professional. Aquest perfil aposta per la creació d’empreses emergents innovadores en sectors clau –salut, agricultura, digitalització, energia o transport–, gràcies a l’aplicació de tecnologies líders com la intel·ligència artificial (IA) i el ‘machine learning’.  

Quant als motius que els impulsen a emprendre, un 45% dels emprenedors asseguren que «sempre vaig voler emprendre», mentre que per al 28% l’opció li va venir donada perquè «va trobar una oportunitat de mercat».

Finançament

Respecte a les fonts de finançament, un 62% de les empreses emergents espanyoles compten amb fons propis com a primer recurs econòmic, una alternativa que registra un màxim històric davant Family, Friends and Fools (19%), fons privats (15%) o públics (5%). En qualsevol cas, les empreses emergents no només busquen més finançament (19%) o guanyar més visibilitat (18%), sinó que també reclamen com a necessitat prioritària millorar la fiscalitat.

El 62% de les empreses emergents espanyoles ja han llançat el seu propi producte i estan generant tracció. A més, la maduresa de l’ecosistema es mesura també per la capacitat de generació d’oportunitats laborals: el 74% dels projectes espanyols tenen ja entre 2 i 10 empleats, mentre que un 17% compta amb entre 10 i 50 professionals al seu equip. Quant al nivell d’ingressos, a Espanya un 12,2% de les empreses emergents tenen ebitda positiu i les previsions són molt bones, ja que un altre 37% confia a aconseguir-ho en un any.

A més, cada vegada més empreses emergents espanyoles poden considerar-se una ‘scaleup’, és a dir, un projecte en la seva fase de més desenvolupament que ja ha avançat en l’execució del seu model de negoci, consolidant el seu creixement tant en ingressos com en empleats. Si ens centrem en quina és la seva situació: un 24% de les ‘scaleups’ ja facturen més d’un milió d’euros i el 60% disposa de més de 10 empleats, el seu sector preferit és l’educació i la IA, l’eina més habitual amb què treballen.

Un any més la ‘fintech’ continua posicionada com la indústria ‘reina’ de l’ecosistema emprenedor, però irrompen amb força el 2021 l’‘agrotech’ i l’‘e-commerce’, els dos sectors molt influïts per les tendències sorgides arran de la pandèmia. Quant al model de negoci, segueix en augment la subscripció com el preferit per les empreses emergents espanyoles. 

«Les xifres confirmen el que hem anat veient els últims anys: la consolidació de l’ecosistema emprenedor ja és una realitat. Cada vegada comptem amb projectes més veterans i emprenedors més compromesos, que aposten per les empreses emergents no només com a motor d’innovació i disrupció sinó també com a motor per a la creació d’ocupació i millora de l’economia espanyola. Amb aquests fonaments, ara només ens queda unir-nos per recolzar l’ecosistema pel bé de tots com a país», assegura María Benjumea, fundadora de Spain Startup-South Summit.

Notícies relacionades

Aquest any, el South Summit se celebrarà del 5 al 7 d’octubre i hi assistiran ponents com Christopher Gavigan, cofundador amb l’actriu Jessica Alba de The Honest Company; Gunter Pauli, creador del concepte ‘The Blue Economy’, o Marcelo Claure, CEO de Softbank.

Temes:

Start-ups