Emprenedoria

Botigues sortides del mar

  • Grupo GP, companyia dedicada al disseny d’espais i la comunicació visual, recicla contenidors de transport marítim per transformar-los en comerços mòbils

Botigues sortides del mar

Antonio Amorós

5
Es llegeix en minuts

 

Tot va començar fa 30 anys, quan un emprenedor anomenat Juan Antonio Camina va muntar a Elx un petit taller de serigrafia enfocat a la publicitat. Aquest va ser l’embrió del que avui en dia és el Grupo GP, companyia centrada en el camp de la comunicació visual i el disseny d’espais, que treballa per a marques comercials tan consolidades com Leroy Merlin, Ikea o Sprinter, entre moltes altres. La seva última aposta, en el que suposa un producte totalment nou i íntimament lligat a la sostenibilitat i el reciclatge, és la utilització de contenidors de transport marítim per transformar-los en modernes i efímeres botigues mòbils.

Juan Antonio Camina, que actualment és el gerent de l’empresa, tenia 18 anys quan va posar en marxa la serigrafia. «Al principi, era un taller modest molt centrat en el sector publicitari, però, a poc a poc, i a mesura que creixia el negoci, vam anar introduint noves àrees fins a arribar al que som en l’actualitat, que ens dediquem a l’ambientació d’espais comercials de tot tipus, des de l’alimentació a la roba, passant per calçat, bicicletes, ulleres o qualsevol tipus de productes que ens proposin els nostres clients», afirma.

Va ser un procés en què, juntament amb el seu germà Alberto, actual director i responsable comercial, van anar de menys a més. «Tenim clar que per progressar s’ha d’invertir molt en recerca, innovació i desenvolupament. La nostra filosofia consisteix a fer prospeccions de mercat, veure el que s’està demandant i a partir d’aquí oferir propostes, tot això estant també totalment al dia respecte a maquinària d’última generació», diu el responsable de l’empresa.

Camina incideix en la manera de treballar de l’empresa, i remarca que «l’objectiu que perseguim és generar una necessitat. Convèncer que el que oferim és el que els nostres clients necessiten, i que vulguin treballar amb nosaltres per la nostra professionalitat i les garanties que oferim quant a la qualitat dels nostres productes i també el servei».

El gerent del Grupo GP destaca que el disseny d’espais ha evolucionat molt, i que en aquests moments el que es busca és «oferir una experiència als compradors. Potser el primer cop no adquireixen res, però després tornen, perquè el que intentem sempre és que se sentin a gust, que tinguin facilitat per trobar els articles que busquen a través d’unes bones senyalitzacions i una presentació correcta. Tot això generant un impacte visual que els incentivi, i amb colors nets i atractius».

Per a Camina, tots aquests ingredients són necessaris en un context en què «el mercat ‘online’ no només va a més, sinó que s’ha accelerat d’una manera molt intensa arran de la pandèmia. La gent vol perdre cada vegada menys temps a l’hora de comprar, però sí que té temps per viure una experiència, que és el que nosaltres mirem d’oferir. Encara estem a temps de mantenir un estat de socialització».

Per dissenyar i habilitar els espais comercials, la companyia ha hagut d’incorporar una àmplia gamma d’oficis, com són la metal·lúrgia, la fusteria, la injecció i transformació de plàstics, la serigrafia, l’encunyament, el tractament de paper i cartró, la gigantografia, el muntatge, el disseny i l’enginyeria. «Nosaltres ho denominem operació 360 graus. És a dir, ho elaborem tot des del principi fins al final, perquè els nostres clients tinguin tots els serveis i no s’hagin de preocupar de res».

L’últim producte que està oferint el Grupo GP, totalment innovador, és el denominat «Pop Up Store». Segons explica Juan Antonio Camina, es tracta de reciclar contenidors de transport marítim que han quedat en desús per transformar-los en botigues mòbils i efímeres. «Les marques –destaca– busquen constantment noves maneres de resultar atractives per als seus consumidors i, per això, sorgeix aquest projecte. Es tracta d’espais efímers que es poden ubicar en llocs estratègics, com platges, o en esdeveniments, en què aquestes marques es posicionen per un determinat període de temps, creant de forma única i irrepetible un lloc nou i exclusiu amb un caràcter especial que resulti molt atractiu per als consumidors».

La idea, afegeix el gerent, té la base «en les experiències portades a terme en alguns països nòrdics, que utilitzen aquest tipus de contenidors com a vivendes. Nosaltres vam decidir portar-ho al nostre terreny, tenint en compte tots els avantatges que aporta, en un moment en què la sostenibilitat i l’economia circular són més necessàries que mai. Reutilitzem els contenidors de forma ecològica, són fàcils de transportar i es poden ubicar en qualsevol punt, tenen una gran resistència i poden suportar càrregues altes. A més, resulten ideals per a tota mena d’espais, ja que són totalment modulars i es poden unir o col·locar uns sobre els altres».

El grup té a Elx un centre de producció de 6.500 metres quadrats on s’insereixen els diferents tallers, així com un centre logístic de 2.500 metres quadrats destinat a matèries primeres i producte acabat. També disposen d’una fàbrica a Portugal. Els mercats amb què treballa l’empresa són precisament Espanya i Portugal, a més d’Itàlia, llocs en què ofereix serveis idèntics.

Juan Antonio Camina ressalta que han pogut capejar de manera airosa la crisi provocada pel coronavirus. «Si bé és cert que l’activitat al comerç s’ha reduït com a conseqüència de les restriccions, nosaltres hem pogut reorientar els nostres processos productius cap a altres necessitats lligades íntimament a la pandèmia, com són les pantalles de protecció individual o fins i tot ulleres antiesquitxades», ressalta en aquest sentit.

Aquesta manera de reinventar l’empresa, afegeix, va tenir com a resultat que «no haguéssim d’acomiadar cap dels nostres 60 empleats. De fet, tenim una política de personal molt centrada en la formació, de manera que comptem amb treballadors especialistes en determinades àrees, que alhora són auxiliars en d’altres. D’aquesta manera, ens podem adaptar a les necessitats de producció que es donen en cada moment, sense haver de renunciar a ningú ni abordar contractacions per a moments puntuals».

Notícies relacionades

El problema afegit a què s’estan enfrontant ara és a l’encariment de les matèries primeres. Camina remarca que «el cost d’alguns dels productes que utilitzem han pujat una brutalitat, especialment el metall, que s’ha incrementat més del 40%», afirma. En el cas concret del grup GP, afegeix el gerent, «de moment hem pogut capejar el temporal gràcies al fet que comptàvem amb bastant estoc. No obstant, a partir d’ara no ens en quedarà cap altre remei que anar aplicant una pujada gradual als nostres productes, per no perdre diners ni que impacti gaire en els clients».

Temes:

Empreses