Nous negocis

Expat Market fa caure fronteres per evitar la nostàlgia pels productes espanyols

  • Nadia Calbo va crear aquesta companyia en ple confinament quan es va veure ‘atrapada’ a París

Expat Market fa caure fronteres per evitar la nostàlgia pels productes espanyols
4
Es llegeix en minuts
Marta Gracia
Marta Gracia

Redactora del suplement 'actius'

ver +

Ser expatriat pot ser molt dur. Ser en un país que no es coneix, lluny de casa teva i amb una cultura diferent és complicat. Cal afegir que els productes d’aquest país poden ser molt diferents als quals s’està acostumat o fins i tot no assemblar-se gens. I és aquí quan entra la nostàlgia. A més, en aquest temps de pandèmia, amb fronteres tancades, tornar a casa teva una temporada i carregar la maleta amb aquests productes costa més. 

Això és el que li va passar a Nadia Calbo, espanyola expatriada a París durant el confinament. «He estat vivint a la capital francesa durant quatre anys i em vaig veure confinada durant la pandèmia i vaig veure clares dificultats per aconseguir segons quins productes», assegura Calbo. Per això, va crear Expat Market, un supermercat ‘online’ dels productes espanyols més venuts a Espanya i que no tenen presència a la resta de països europeus. 

«Acostem tots els productes típics que no es troben fàcilment», assenyala. Nadia Calbo és conscient que fins que no se surt de les fronteres no s’és conscient de quants productes del nostre rebost no es comercialitzen en altres països. El projecte va néixer en ple confinament i a l’estiu ja estava enviant comandes al Regne Unit, França i Alemanya. Des d’aleshores el seu projecte està en ple creixement i ja és present a 20 països; els últims a incorporar-se ha sigut el Regne Unit, que va parar uns mesos la seva activitat a causa del Brexit, i Suïssa.

Tota mena de productes

El producte estrella que més troben a faltar els espanyols expatriats és sens dubte l’oli d’oliva i per això la garrafa de cinc litres d’oliva verge extra és el que més es ven. «Fora d’Espanya costa moltíssim trobar oli d’oliva espanyol», adverteix la creadora d’Expat Market i lamenta que Itàlia porti molts anys treballant la seva presència internacional, per la qual cosa l’oli italià és més conegut. 

No obstant, Calbo explica que sempre s’ha cregut que el pernil i l’oli era el que més es trobava a faltar, però hi ha productes per a tots els gustos, com qualsevol tipus d’embotit, patates o fins i tot l’esmorzar espanyol. «Jo el que més trobava a faltar era l’Avecrem i l’oli d’oliva», puntualitza. Però la nostàlgia creix més enllà dels aliments, ja que molta gent troba a faltar productes d’higiene vinculats a la nostàlgia olfactiva com la colònia Nenuco «perquè els recorda a casa». 

Sempre es parla de tòpics com el pernil i l’oli d’oliva però n’hi ha molts més, des d’embotits en general fins a conserves passant per dolços i ‘snacks’ salats. A més de productes de neteja, higiene, begudes...

Reconquerir el Regne Unit

L’última fita ha sigut tornar al Regne Unit. Nadia Calbo assegura que ha sigut un procés complicat perquè el Brexit ha fet que tinguessin una aturada de dos mesos i han hagut de readaptar els productes. «En tot aquest temps hem hagut d’adaptar els nostres processos, sobretot el tema administratiu, per poder ser exportadors allà», apunta Expat Market. De fet, han evitat la gamma de productes que saben que generen complicacions com els d’origen carni i els lactis.

El seu primer objectiu era arribar a aquells països on hi ha més expatriats, però, després de llançar-se al mercat, s’han adonat que som un país d’emigrants i podem estendre’ns molt més. «Hem expandit els nostres objectius i fins i tot estem estudiant arribar als Estats Units (on hi ha 1,5 milions d’espanyols) i el Canadà», explica Nadia Calbo, CEO d’Expat Market.

¿Com funciona la web?

Notícies relacionades

A la web, Expar Market té un menú en el qual l’usuari pot escollir la categoria que li interessi. Una vegada escollits els productes, els va afegint al carro fins que es constitueixi la cistella, «com una compra ‘online’». Després, es passa a la formalització de la comanda i a realitzar el pagament. A més, sempre hi ha un descompte per a la primera compra. 

A l’enviar internacionalment hi ha uns requisits mínims, com la comanda mínima de 39 euros per a segons quins països i si són menys de 39 euros les despeses d’enviament es veuen penalitzades. El preu dels productes varia molt pel cost de l’enviament. Hi ha paquets que fan 2.000-3.000 quilòmetres i hi ha productes que tenen molt poc valor, però molt pes, com pot ser un bric de llet, que a Espanya val un euro al litre, però moure un litre 2.000 km «és car». Els productes que pesen molt tenen un preu més elevat que el que podem trobar a Espanya, «però en tot el que és conserva estem en preus competitius com podria ser qualsevol supermercat espanyol». 

Temes:

Empreses