Tomás Fuertes (ElPozo): «Cadascú ha de menjar d’acord amb la seva genètica i la seva edat»

  • El president del Grupo Fuertes i de ElPozo Alimentación defensa les dietes a la carta i advoca per la diversificació de l’empresa familiar fundada fa 67 anys.

Tomás Fuertes (ElPozo): «Cadascú ha de menjar d’acord amb la seva genètica i la seva edat»

Alfonso Durán

5
Es llegeix en minuts

Empresari de vocació, fa més de 60 anys que és al capdavant d’un dels grups empresarials més importants d’Espanya. L’imperi que han aixecat els germans Fuertes, el José, el Tomás i la Juana, va començar el 1936, en una modesta botiga d’embotits del carrer Pozo Concejil d’Alhama de Múrcia, regentada pel cap de família, l’Antonio. Amb només 12 anys, el Tomás (Alhama de Múrcia, 1940) era cap de compres i recorda que, de tant en tant, apareixia per la botiga el senyor Rofaster, un representant de Chocolates Suchard, amb els cabells blancs, correcte, impecablement vestit, a qui el jove Tomás es quedava mirant embadalit pensant que era «un ésser perfecte; el meu ideal». Un dia es va atrevir a preguntar-li per les seves motivacions, per la seva vocació, però ell no va contestar, només li va allargar la mà i aquesta resposta sense paraules ho va dir tot. El Tomás aspira a donar-se la mà i que aquest gest, d’alguna manera, expressi que ha sabut gestionar el temps que li ha tocat viure.

Les empreses agroalimentàries de Grupo Fuertes en conformen l’eix principal, amb ElPozo Alimentación com el seu bastió, i desenvolupen la seva activitat en diferents sectors com l’agrícola, ramader, carni i lacti, a més de la viticultura i l’aigua mineral. L’àrea de diversificació del grup comprèn aquelles empreses que no són a la indústria agroalimentària com la immobiliària Profusa, la petroquímica Aemedsa, la cadena Vis Hotels i la ceràmica Todagres. En el camp de l’oci i l’entreteniment, compten amb Terra Natura a Benidorm i Múrcia.

ElPozo va tancar l’exercici 2020, última dada coneguda, amb 1.392 milions d’euros, cosa que suposa un creixement del 8,9%, gràcies sobretot al notable augment dels ingressos procedents de fora d’Espanya, que van passar del 22% al 24%. És la marca més consumida del país i està present a vuit de cada deu cases espanyoles, segons el rànquing ‘Brand Footprint’, que detalla que ja arriba a un 77,7% de penetració; l’única que pot competir amb els números a Espanya del gegant Coca-Cola.

 ¿Com valora la situació avui del sector agroalimentari?

El sector s’ha comportat com un dels pilars bàsics per fer front al coronavirus i les seves conseqüències. Els supermercats han estat proveïts d’aliments i això ha sigut molt important per afrontar la pandèmia. No tenim riquesa natural, per la qual cosa hem de generar riquesa treballada.

¿El sector està cridat a ser un dels principals motors de la recuperació per a Espanya?

Absolutament. Les xifres del sector així ho testifiquen; amb una xifra de negoci de 46.000 milions d’euros, el 3,8% del PIB d’Espanya i 1,5 milions de treballadors.

¿La diversificació ajuda a superar moments com l’actual?

Estem en vista de moments de molta complexitat i això t’obliga a estar molt atent a tot el que passa. El món està canviant molt i molt de pressa. Tenir el grup diversificat suposa tenir més fortalesa per evitar aquests temps turbulents. Així que hem diversificat una mica.

Han creat un ampli hòlding.

Bé, sempre hi haurà una empresa més petita que la teva i una altra de més gran. En qualsevol cas, la diversificació ha de servir perquè hi siguem 67 anys més. Jo li dic a la meva descendència, a la meva gent, que si hem sigut capaços de reconduir aquest projecte fins aquí, ens hem de preparar, formar-nos per saber què cal fer per afrontar un mercat amb més competència, molt dur, en què ja no val ser el millor d’Espanya o el millor d’Europa sinó ser el millor del món. La nostra filosofia no és ser el més gran, sinó ser el millor.

¿Quins reptes de futur preveu?

Alimentar 88 milions de persones, que és el saldo net de l’any. Fer una dieta a la carta, treure productes més sans... Tots els aliments aprovats per Sanitat són segurs, el que passa és que cadascú ha de menjar d’acord amb la seva genètica, el seu ADN i la seva edat.

¿Quina és la seva posició respecte a la imminent llei de la cadena alimentària?

Està bé que es legisli per ordenar tots els agents implicats. S’ha d’aconseguir que hi hagi relacions comercials equilibrades, transparents i justes. Tots hem de buscar una cadena més sòlida i forta, en què el valor es reparteixi entre totes les baules i no es trenqui. Alhora, aquesta cadena ha de garantir que el sector sigui competitiu.

Al sector agroalimentari, els experts adverteixen que les empreses espanyoles són més petites de mitjana que les de la resta d’Europa i que això limita la nostra capacitat d’extreure més valor, ¿hi està d’acord?

Hem de treballar perquè les empreses petites siguin mitjanes, les mitjanes es converteixin en grans i les grans en millors. Nosaltres no volem ser els més grans sinó ser els millors, que és diferent. La globalització t’obliga a ser el millor del món i per això has d’invertir en innovació i en talent.

¿Què espera del Pla de Recuperació i Resiliència per al sector agroalimentari?

Afortunadament, Espanya forma part de la Unió Europea i això servirà per impulsar la recuperació. El Pla de Recuperació ha de ser molt transparent i els fons que arribin s’han de destinar a sectors estratègics i de futur.

Grupo Fuertes i Grupo Cherkizovo van inaugurar el 2017 una empresa productora de galls dindis i ja és líder del mercat rus de gall dindi a Moscou i Sant Petersburg, ¿s’ha fixat en els EUA o Amèrica del Sud?

A Rússia tenim 1.500 treballadors; estem molt contents i la idea que tenim és impulsar la internacionalització, però en aquesta vida s’ha de ser ambiciós però no avariciós, és a dir, hem de caminar el que siguem capaços de caminar, ni més ni menys.

¿Està tot lligat per al relleu generacional al Grupo Fuertes?

Tot està ordenat a Grupo Fuertes. El nostre camí és la professionalització de l’empresa. No és el mateix l’empresa familiar que la família empresària. Jo li dic a la següent generació que, com a mínim, la mantinguin 67 anys més, que continuïn descobrint problemes i desafiaments i la manera d’afrontar-los i solucionar-los.

En moltes ocasions l’he escoltat dir que aquest imponent projecte empresarial va néixer de l’honradesa i la humilitat, ¿sent que pot ser un exemple per a les noves generacions?

Sempre dic que es poden guanyar diners sent honrat, honest i d’acord amb la llei. El meu pare ens va deixar valors, que és el més important i el que defineix una persona o una empresa.

¿Creu que els polítics estan a l’altura del moment que s’està passant?

Bé, el polític té una part de vocació, però no totes les persones que tenen una vocació són capaces de gestionar bé. [Somriu i es queda en silenci]

¿Ho deixem aquí?

Sí.

Notícies relacionades

¿En quin moment de la seva vida l’hem trobat?

Em sento jove, tinc 20 anys d’esperit, 40 a la ment, i 80 al carnet d’identitat. I continuo tenint aquesta malaltia que no curen els metges ni les farmàcies, que és tenir il·lusió.