Jordi Soler, CEO de la LVP

LVP: «Els ‘e-sports’ són sostenibles només amb la part ‘online’, però tenir esdeveniments físics hi ajuda»

  • Entrevista a Jordi Soler, CEO de la Lliga Professional de Videojocs (LVP)

LVP: «Els ‘e-sports’ són sostenibles només amb la part ‘online’, però tenir esdeveniments físics hi ajuda»
Es llegeix en minuts

La Lliga de Videojocs Professional, la principal organització d’‘e-sports’ en llengua hispana al món i propietat del Grup Mediapro, va tancar el 2020 el millor exercici dels seus gairebé 10 anys d’història. Es va anotar un rècord d’audiència amb més de 56 milions d’espectadors, el 43% que un any abans; va llançar l’ecosistema de Valorant –joc de Riot Games–; va reforçar la seva aliança amb Electronic Arts, i va obrir nous mercats internacionals.

A la llista de contres es va anotar la suspensió dels esdeveniments presencials, que movien milers de seguidors i eren una important font d’ingressos, i la pèrdua del seu patrocinador principal, Orange

Aquest 2021 ha arrencat amb noves xifres de rècord en la jornada inaugural de la Superlliga, el torneig espanyol oficial de League of Legends –un dels més populars del món–, amb 300.000 espectadors únics, el 13% més que l’anterior màxim d’estiu del 2020. I també amb noves incorporacions a la llista d’espònsors, a la qual s’han afegit Mahou i Cacaolat.

«Moltes marques saben que els ‘e-sports’ són una gran palanca per connectar amb les noves audiències, i almenys en nombre, cada vegada hi ha més empreses interessades a sumar-se al sector», assegura el CEO de la LVP, Jordi Soler. La plataforma fa quatre anys que és present a Llatinoamèrica i en els seus plans d’expansió figuren l’Orient Mitjà, Àsia i «fins i tot Amèrica del Nord».

Les dades d’audiència del 2020 reflecteixen un creixement important... 

La indústria dels ‘e-sports’ és una de les poques que l’any passat, malgrat la pandèmia, va viure un autèntic boom. A la LVP, l’empresa organitzadora més gran de competicions d’‘e-sports’ en castellà i pionera a Espanya en aquest àmbit, ens adaptem al nou context amb produccions en remot però amb la màxima qualitat, donant als espectadors el que buscaven: competició, espectacle i entreteniment.

L’esforç va tenir la seva recompensa, i prova d’això és que les audiències de competicions d’‘e-sports’ punteres, com la Superlliga de League of Legends d’Espanya, van accelerar el seu creixement el 2020 i van arribar a una massa de la població que possiblement fa dos anys no ens coneixia: per exemple, les competicions espanyoles de League of Legends a la LVP van disparar la seva audiència un 120% entre el 2018 i el 2020.

No obstant, és cert que el sector no ha recuperat encara la normalitat perquè des de finals del 2019 no s’han pogut celebrar esdeveniments físics amb públic, que és una part molt important en el nostre ecosistema. 

¿I quines són les previsions per al 2021? 

Les xifres de creixement d’audiència del 2020 a Espanya, tanquem a doble dígit. Per sobre del 40% aproximadament. I està absolutament lligat a la pandèmia: tot el que tenia continguts ‘online’ ha crescut per un clar increment de consum de les hores ‘online’. El que és important és que molta part d’aquest creixement s’està consolidant i segueix amb nosaltres. 

La projecció és interessant per al 2021, però no m’atreveixo a donar-ne una xifra: mes a mes continuem creixent i anem superant els objectius que ens havíem fixat. Al final el que volem és que la gent estigui amb nosaltres, perquè som una alternativa per als seus moments d’oci.

Quan et connectes pots escollir entre Netflix, HBO, l’NBA o la LVP, per la qual cosa si hi són i s’hi queden és un senyal molt positiu.  

Llavors, ¿aquest avanç és més per la pandèmia que per una evolució orgànica de l’interès? 

Nosaltres mai hem parat de créixer, tenim un creixement a doble dígit des del principi, amb xifres sempre al voltant del 20% anuals: és un creixement sostingut. I la pandèmia li ha donat un impuls. L’important és consolidar aquest impuls en la qualitat: que la gent que passa es quedi. 

Respecte al perfil demogràfic, ¿heu observat alguna variació en els últims mesos? 

El perfil no es manté estable, sinó que va pujant a poc a poc d’edat. Des de fa molt temps diem que el perfil és 15-30, però som ja més en els 20-30. La mitjana és més en els 20, 21, 22 anys que per sota. És un perfil molt interessant, és gent que decideix veure això de forma conscient, que escull com entretenir-se.

¿És un mite que els ‘e-sports’ són només per a adolescents? 

Això depèn dels jocs. Sí que és important dir que ‘e-sports’ és un terme genèric i dins hi ha moltíssims videojocs i moltíssimes competicions. No és el mateix jugar al FIFA que al Fortnite o al League of Legends, i les edats també van en funció d’això. Sí que hi ha adolescents, per descomptat. Potser adolescent és més igual a videojoc, mentre que ‘e-sports’ és un contingut més estructurat que forma part del teu entreteniment. Segurament ho descobreixes en l’adolescència, però és quan ets més gran quan forma part del teu oci. 

Equipareu els ‘e-sports’ a una altra opció de continguts ‘streaming’...

Sí, considerem que som al món de l’entreteniment, dels continguts, i per això intentem crear un contingut de qualitat que lluiti i sigui una opció més entre les grans plataformes. 

El volum de negoci a Espanya encara és petit: 35 milions el 2019, segons l’AEVI. ¿Què falta perquè el sector faci el salt?

Hem de posar en context aquests 35 milions, perquè hem de veure exactament què suma i què no. Però sí, no ens enganyarem. Segons Newzoo, a escala mundial som al voltant de 1.000 i 1.500 milions de dòlars com a ingressos. Si ho mires així, la xifra és molt petita comparada amb el volum de negoci dels videojocs, sense anar més lluny. 

Som en un sector que està creixent, que està madurant, que li queda molt per fer. L’important no és tant la xifra d’avui, sinó els creixements que portem, i que cada una de les peces del puzle es va consolidant: els equips, els jugadors, els organitzadors, els ‘publishers’... Aquesta és per mi la millor notícia, que cada un va trobant el seu lloc i el seu model de negoci. Es tracta de crear entre tots una indústria que sigui sòlida i funcioni; encara li queda molt per créixer. 

Tant des de la LVP com des de l’AEVI i altres actors heu assenyalat l’impacte negatiu que ha tingut sobre la indústria la impossibilitat de realitzar esdeveniments físics. ¿Poden ser sostenibles els ‘e-sports’ si aquesta situació es manté?

Ens hauríem de dimensionar tots. Per sort hem demostrat que l’activitat s’ha mantingut i no ha parat, hem sigut capaços de tenir una producció sostinguda durant tot l’any. Tot i que és veritat que els esdeveniments formen part del nostre model de negoci, i si això no s’arribés a recuperar, tocarà reinventar-se.

¿El producte és sostenible només amb la part ‘online’? Sí. Però és veritat que tenir esdeveniments físics hi ajuda i agrada, tant al públic com a les marques involucrades. 

¿Us ha costat més arribar a les marques per l’absència d’esdeveniments? 

Hi ha marques a les quals els agrada molt l’esdeveniment físic, i per tant si no hi ha esdeveniment no hi ha marca, però també n’hi ha d’altres per a les quals no és essencial sinó que entenen el món digital pur i dur i s’hi vinculen. De fet, s’estan incorporant marques noves sense haver-hi esdeveniments físics. 

En aquest sentit, ¿quin paper juguen les plataformes de ‘streaming’? 

El creixement ha sigut a totes les plataformes digitals. És veritat que hi ha un boom a Twitch, però per exemple la plataforma de Mediapro, Ubeat, també ha registrat un creixement espectacular. 

Amb l’entrada d’equips de futbol a l’ús a ‘e-sports’ i la gestió de drets televisius, ¿es podria veure una final de League of Legends com si fos un Barcelona-Madrid?

Estic convençut que sí, que arribarà i formarà part del contingut que les noves generacions exigeixen veure. No ho veig tan lluny, realment. S’han fet avanços bastant significatius, hi ha moltes televisions i plataformes que ens pregunten què poden fer i com ho poden fer...

¿S’hi han interessat televisions generalistes? 

Sí, s’hi han interessat, tant a Espanya com a Llatinoamèrica. I estem en converses amb algunes plataformes per veure com crear o introduir aquests continguts d’una forma adequada. Interessen a una part de l’audiència i és important que formin part de les seves graelles. 

Notícies relacionades

¿Teniu algun acord tancat? 

A escala generalista no, però en ‘pay per view’ hi ha moltes plataformes que ja tenen els nostres continguts.

Temes:

Empreses eSports