LES NOVES TECNOLOGIES

Adolescents que connecten i desconnecten

Més de 1.000 joves de 16 i 17 anys debaten en diverses localitats catalana l'ús que fan de les xarxes socials

Els estudiants assumeixen que tendeixen a l'"abús" en la utilització dels telèfons mòbils

fcasals33462005 08 04 2016   matar    taller de estudiantes de bac160410183625

fcasals33462005 08 04 2016 matar taller de estudiantes de bac160410183625

3
Es llegeix en minuts
ADRIÀ PALACÍN / BARCELONA

Així com els grecs van denominar àgora al lloc de reunió o discussió, avui l’entorn digital ha construït una nova àgora de comunicació en les xarxes socials, i en fa un hàbitat natural per als joves. D’entrar en aquest espai virtual se n’ha anomenat connectar-se, cosa que implica a la vegada desconnectar-se d’un altre. Així ho veuen molts adolescents, conscients que l’ús dels mòbils ha de tenir límits.

«Volem connectar-nos (a les xarxes) per estar informats i comunicar-nos, però sabem que cal desconnectar precisament per connectar amb la vida real i disfrutar-la». Aquesta és la conclusió, entre d’altres, a la qual van arribar divendres passat al voltant de 400 alumnes reunits a l’Escola Pia de Mataró. S’hi van sumar la mateixa quantitat de joves a les seus d’Igualada i de Caldes de Montbui.

Era una jornada dedicada a la reflexió marcada per la trobada anual Fem Àgora, que des de fa tres anys organitza l’Escola Pia de Catalunya i que reuneix de forma mesclada més de mil alumnes dels seus centres d’ensenyament. L’objectiu és que es coneguin, meditin i debatin sobre un tema actual des d’un punt de vista filosòfic.

Els coordinadors educatius es van proposar fer «un homenatge a la filosofia en un context on estan prenent més protagonisme els estudis matemàtics i tecnològics». Conscients de la realitat i l’entorn digital en què es mouen els joves, aquesta vegada, els professors volien que els seus alumnes se submergissin en un debat que els afectés directament.

Bolcats amb els mòbils 

Connectar per desconnectar és el nom que va rebre aquest any la jornada que va posar a meditar els adolescents sobre l’ús que fan dels seus dispositius mòbils i de les xarxes socials. Els joves, de 16 i 17 anys, es van organitzar en petits grups de debat i van parlar asseguts en cercles sobre com els afecta en les seves vides l’ús de les noves tecnologies. Important: durant les dues hores de discussió els seus mòbils es van quedar a les seves butxaques la major part del temps. «És inevitable treure’l en algun moment», confessa un xaval. L’equip 15 és un dels 40 que es reuneix a l’escola de Mataró i els seus membres asseguren que estan bolcats amb les xarxes socials. «Hi ha de tot, però en general la tendència és que s’abusa en l’ús dels dispositius», reconeixen.

Malgrat que moltes vegades s’estigmatitza aquesta franja d’edat per excedir-se en l’entorn virtual, el cert és que cap dels participants semblava perdre la seva capacitat de parlar directament. Només dos membres de cada grup es coneixien entre ells. La resta s’acabaven de conèixer, però tots van demostrar ser capaços d’interactuar com si es coneguessin de tota la vida. Van fer servir una part essencial de la comunicació que no es troba en la xarxes: la comunicació no verbal. Mirades, gestos, rialles o crits que els van ajudar a entendre’s i a reflexionar més profundament.

Desconnectar per estudiar

Notícies relacionades

El seu temps del debat s’acabava i era el moment d’anotar les seves conclusions de grup. En una cartolina, van escriure les seves respostes a la pregunta: «Per què ens connectem». En una altra, tocava respondre la qüestió: «¿Per què ens desconnectem?». La sorpresa va resultar veure escrit en els dos veredictes: «Per estudiar». Però quan van raonar la seva resposta, tot va cobrar sentit. I és que no podien haver eludit un fet tan real com aquest: els estudiants, com tots, necessiten connectar-se a la xarxa per aprofitar els seus recursos informatius. El problema per a ells és que l’univers virtual al qual accedeixen posa a prova la seva concentració. «Whatsapp o Facebook sempre et poden distreure», confessen. Per aquesta mateixa raó, també van esmentar el desig de «desconnectar-se per poder estudiar». 

Encara que és inevitable incórrer en contradiccions, als alumnes no els falta raó. És evident que aquest nova àgora de comunicació és un terreny difícil de definir, però la majoria dels congregats en la jornada van demostrar saber-ho mesurar més bé que ningú. En una de les seves conclusions, van filosofar: «Volem connectar-nos per saber més coses, però hem de desconnectar-nos per saber qui som».   H