Anar al contingut

Patrocina:

BARCELONA GAMES WORLD

La indústria del videojoc i els fans es compenetren a Barcelona

Amb 120 empreses, Catalunya concentra el 40% del total de la facturació del sector a Espanya

Dos nous estudis internacionals, Riot Games i Scopely, s'instal·len a la ciutat catalana

Josep M. Berengueras

getthumbsbyfilename

periodico

La indústria catalana del videojoc viu un moment dolç. Cada vegada més desenvolupadors independents llancen els seus títols en diverses plataformes de publicació, mentre que grans firmes del sector segueixen desembarcant a Barcelona. La ciutat s’ha convertit en pol d’atracció, on a més creix l’oferta formativa i, al mateix temps, el públic recolza el sector, com ho demostra l’èxit de la fira Barcelona Games World. La Generalitat ho sap, i ha posat el focus en aquesta indústria de futur.

La fira de videojocs, organitzada per l’Associació Espanyola de Videojocs (AEVI) i Fira de Barcelona, tanca avui les portes amb la previsió de superar els 121.000 visitants de la primera edició. El mercat s’ha bolcat amb aquesta edició, amb el 35% més d’expositors, el 17% més d’espai (60.000 metres quadrats), el 50% més de consoles per jugar (1.500) i fins a 130 títols jugables, 23 dels quals són novetats de la campanya de Nadal.

A la fira s’hi respira una barreja de grans petits estudis que és també un reflex de la indústria catalana: un mix entre grans players i desenes de petits estudis. La Generalitat, per exemple, facilita la presència a 29 estudis catalans en un estand a través de l’Institut Català d’Empreses Culturals (ICEC). «Volem treballar perquè el sector dels videojocs sigui al més important possible. Actuem en tots els punts: des de les universitats, perquè la formació sigui al més adequada possible, fins a ajudes als emprenedors a presentar els seus projectes a inversors, que és el que fem a la fira», explica Marisol López, directora de l’àrea de cultura digital de l’ICEC.

Estand d'empreses catalanes a la Barcelona Games World. / DANNY CAMINAL

Catalunya, hi ha al voltant de 120 empreses del sector, que representen el 25% del total d’Espanya (la segona comunitat darrere de Madrid, que compta amb el 26,2% de les firmes). No obstant, hi ha empreses molt importants a nivell de vendes (el 44% factura més de dos milions), cosa que va elevar les vendes del sector a 217 milions l’any 2015, el 40% del total d’Espanya. Malgrat això, hi ha un gran gap entre grans i petites: el 66% té menys de 10 treballadors, i el 25% directament no factura. En total, donen feina a gairebé 1.700 professionals de forma directa. És una indústria de contrastos.

A un costat, hi ha desenes de petites empreses que proven sort en el mercat, sobretot en el sector mòbil. Però també hi ha firmes que intenten trobar un forat en el sector de les consoles més tradicionals: a la fira, per exemple, hi presenten projectes algunes empreses catalanes dins del paraigua de PS Talents. Es tracta d’un programa global de Sony Playstation que engloba des de les escoles fins als estudis consolidats i que intenta «ajudar els desenvolupadors a portar a terme les seves idees», segons explica Roberto Yuste, responsable de desenvolupament de Sony. Entre les iniciatives, hi ha hubs de desenvolupament que s’han instal·lat per tot Espanya. «Estem treballant per poder-ne muntar un a Barcelona», afegeix Yuste.

A l’altre costat, a Barcelona es troben una desena de mitjanes i grans firmes de reconeixement mundial. D’una banda, les creades a Barcelona: Novarama ('Invizimals'), Digital Legends ('Kroll', 'The Afterpulse') i Social Point ('Dragon City', adquirida per Take Two per 230 milions) en són alguns exemples. De l’altra, grans firmes que han ubicat estudis a Catalunya: Ubisoft ('Assassin’s Creed'), King ('Candy Crush'), Zeptolab ('Cute the rope')...

En aquest últim grup, recentment, dues empreses han anunciat el seu desembarcament a Barcelona: Riot Games, responsable del joc d’eSports més jugat del món, 'League of legends', i Scopely ('The walking dead: road to survival'), que aquesta mateixa setmana va anunciar l’obertura a Barcelona del seu primer estudi fora dels Estats Units. 

Javier Ferreira, president de Scopely.  / DANNY CAMINAL

«Comencem amb 10 persones, amb la intenció que el 2018 en tinguem unes 40-50 treballant en el primer títol», explica Javier Ferreira, president de la companyia. Han escollit Barcelona perquè «a la ciutat hi ha molts professionals preparats i perquè és més senzill atraure talent d’altres països a Barcelona que a altres localitats europees».

El sector del videojoc català continua creixent. Es preveu un increment de la facturació de la indústria local del 30% anual, fins a 628 milions d’euros el 2019. 

0 Comentaris
cargando