Anar al contingut

TECNOLOGIA AUTOMOBILÍSTICA

La carrosseria del nou Audi A8 combinarà, per primera vegada, quatre materials

La nova generació ha combinat alumini, acer, magnesi i polímer reforçat amb fibra de carboni

37872769 601

ALAIN GROSCLAUDE (AFP)

Audi ha avançat que a la carrosseria del nou A8, la seva berlina de luxe més gran, utilitzarà, per primera vegada, quatre materials en la seva fabricació, més que en cap altre model de producció fins ara, afirma la marca. El fabricant dels quatre cèrcols ha assegurat que, novament l'A8, tornarà a ser pioner en la construcció lleugera, una tradició que va iniciar el 1994 amb la seva carrosseria d'alumini Audi Space Frame (ASF). Ara, per a la nova generació de l'A8 han combinat alumini, acer, magnesi i polímer reforçat amb fibra de carboni (CFRP) per a la fabricació de la carrosseria Audi Space Frame (ASF).

El principi que han seguit ha sigut el d'utilitzar "el material adequat en el lloc correcte i en la proporció adequada". Això ha permès que la rigidesa torsional del nou vaixell insígnia de la marca superi en gairebé un 25% els valors del seu predecessor.

Segons la marca, el component més gran que conforma la cèl·lula de l'habitacle de l'Audi A8 és un panell posterior d'alta resistència i elevada rigidesa torsional realitzat en CFRP, que contribueix en un 33% a la rigidesa torsional del vehicle. Per absorbir de forma òptima la carregues longitudinals i transversals, així com les forces de deformació, en la fabricació d'aquest panell es col·loquen entre sis i dinou capes de fibres una a sobre de l'altra. Això garanteix un disseny optimitzat de cara a suportar les càrregues.

Aquestes capes de fibra individuals estan formades per cintes de 50 mil·límetres d'amplada que es poden col·locar en fines capes formant qualsevol angle i amb una retallada mínima. L'innovador procés d'estratificació en capes de les fibres, dissenyat especialment per a aquest propòsit, permet prescindir completament del pas intermedi normalment necessari a l'hora de fabricar panells complets de fibra de carboni, detalla Audi.

Utilitzant un altre procés també de nou desenvolupament, el panell resultant es cobreix amb resina epoxi i se sotmet a un procés de curació que només dura uns minuts. Per la seva part, l'estructura de la cèl·lula d'habitabilitat que conforma l'habitacle s'ha realitzat amb una combinació de components d'acer d'alta resistència, que comprenen la secció inferior de la mampara davantera, els travessers laterals, els pilars B i la secció davantera del sostre.

PROCÉS D'ACOBLATGE

Alguns d'aquests elements de xapa metàl·lica es fabriquen a mida en diferents gruixos, mentre que altres se sotmeten a un tractament tèrmic parcial per reduir el pes i augmentar la resistència en àrees del vehicle crítiques per a la seguretat. A més, components d'alumini en forma de nodes fosos, panelLs i perfils extrudits, elements característics del disseny Audi Space Frame, constitueixen el 58 % de l'estructura de la carrosseria de l'A8

Audi també ha ressaltat que la biga de reforç de magnesi ha permès un estalvi de pes del 28% en comparació amb la generació de l'A8 que substitueix. Perns d'alumini asseguren la connexió amb les torretes i garanteixen una alta rigidesa torsional. Pel que fa als processos d'unió en calent, Audi assegura ser l'únic fabricant que utilitza la soldadura d'alumini amb làser de forma remota, cosa que redueix les emissions de CO2 aproximadament en un 25% i que permet un estalvi d'un 95% en els costos recurrents en la producció en sèrie, ja que elimina la necessitat dels costosos controls requerits en un procés convencional de soldadura per làser.

Temes: Cotxes

0 Comentaris