PUBLICAT A 'NATURE CELL BIOLOGY'
Una proteïna manté en latència les cèl·lules metastàtiques del càncer de mama
Investigadors de l'IRB Barcelona identifiquen aquesta nova diana, que podria servir per endarrerir la perillosa activitat

amadridejos41736320 sociedad investigacion irb barcelona roger gomis nucleos d180122191210
Investigadors de l'Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona (IRB Barcelona) han identificat una proteïna que manté adormides, en estat de latència, les cèl·lules de càncer de mama una vegada ja s'han escampat pel cos mitjançant la metàstasi. Els autors creuen que el descobriment obre una via per intentar mantenir la metàstasi sense activitat durant el màxim temps possible.
En l'estudi clínic, que ha publicat la revista Nature Cell Biology, els investigadors han analitzat el tipus més freqüent de tumor de mama -l'anomenat estrogen positiu (ER+)-, que es caracteritza per un llarg període de latència amb absència de símptomes.
L'equip ha identificat la proteïna quinasa MSK1 com un regulador important d'aquestes metàstasis dorments o latents. Els científics han confirmat en mostres clíniques de tumors de pacients que els tumors de càncer de mama ER+ que no expressen MSK1 s'associen a un risc de recurrència més matiner, mentre que aquells que ho expressen faran metàstasi més tard en el temps.

Roger Gomis, investigador ICREA a l'IRB Barcelona.
"Al laboratori estem interessats ¿¿a comprendre els mecanismes de metàstasi i la component temporal d'aquest procés. Fins ara, els mecanismes que permetien a les cèl·lules de càncer de mama sortir de la latència eren poc coneguts en models preclínics i menys en pacients", explica Roger Gomis, investigador ICREA de la Generalitat i cap del laboratori de Control de Creixement i Metàstasi del Càncer de l'IRB Barcelona.
Els investigadors apunten que en un futur aquest descobriment podria afavorir els pacients en dues direccions. En primer lloc, per identificar aquells amb risc pròxim en el temps de patir recaigudes i ajustar el tractament segons el pronòstic. En segon lloc, també es podria provar de mimetitzar la funció de la quinasa MSK1 en un tractament amb l'objectiu de mantenir les lesions metastàtiques en estat de latència i asimptomàtiques durant el màxim temps possible.
Notícies relacionadesEl treball s'ha elaborat en col·laboració amb el laboratori de Salvador Aznar Benitah i Ángel R. Nebreda, tots dos del programa d'Oncologia de l'IRB Barcelona, ¿¿i amb els laboratoris de Violeta Serra, del Vall d'Hebron Institut d'Oncologia (VHIO), Aleix Prat, de l'Hospital Clínic, i Joan Albanell, de l'Hospital del Mar, tots de Barcelona. La primera autora de l'article és una exestudiant de doctorat de La Caixa a l'IRB Barcelona, ¿¿Sylvia Gawrzak, actualment al Laboratori Europeu de Biologia Molecular (EMBL), a Alemanya.
L'estudi ha rebut finançament del Ministeri d'Economia i Competitivitat a través del fons FEDER, l'AGAUR de la Generalitat de Catalunya, la Fundació BBVA, la Worldwide Cancer Research i el Centre d'Investigació Biomèdica en Xarxa de Càncer (Ciberonc).
- Jaume Miralles serà el nou director general d’IA del Govern
- Malalties ultrarares Un jove amb síndrome SAVI millora gràcies a un fàrmac contra el lupus
- Més d’un milió de catalans prenen Diazepam i altres ansiolítics
- Deduccions fiscals El ‘BOE’ confirma una nova deducció de fins a 340 euros en el teu IRPF: així pots beneficiar-te d’aquesta ajuda
- L’Apartur promou la "xivatada" anònima
- Pàrquing lliure Aparcar gratis a Barcelona: on estacionar sense pagar i sense multes
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- Òbit Mor Robert Redford, llegenda de Hollywood, als 89 anys
- ACTUALITAT BLAUGRANA Més futbol gratis des del balcó: el Barça-Getafe, també al Johan Cruyff
- Negociació en marxa El Govern admet el xoc amb Hisenda pel finançament i defensa que Catalunya ha de recaptar el 100% de l’IRPF