Recomanacions per tenir unes vacances tranquil·les aquest estiu
Aquests són els drets davant les incidències en el transport durant l'estiu

Recomanacions per tenir unes vacances tranquil·les /
Milers de persones es desplaçaran en autobús, tren, vaixell o avió per arribar al seu destí durant les vacances d’estiu. L’Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública de la Diputació de Barcelona recorda que hi ha unes normes comunes a la Unió Europea que defineixen els drets en situacions de retards, cancel·lacions, accidents o un mal servei per part dels operadors de transport.
Abans de comprar els bitllets
Les empreses han d’informar clarament de les condicions del servei i del preu total del bitllet, amb tarifes i impostos inclosos, des de l'inici del procés de compra. La UE es garanteix l’accés dels gossos pigall a tots els mitjans de transport sense que això comporti cap despesa. Les empreses estan obligades a preveure l’accessibilitat de persones amb diversitat funcional o mobilitat reduïda sense cap cost addicional.
Si escollim l’autocar o l’autobús
En els serveis regulars per a distàncies superiors a 250 quilòmetres, no podrem reclamar si l’autobús surt a l’hora prevista, encara que arribi amb retard. En cas d’avaria, l’operador està obligat a enviar un vehicle de substitució que permeti continuar el viatge. Si el viatge es cancel·la o la sortida es demora per més de 2 hores, tenim dret al dret al reemborsament o a un transport alternatiu sense cost addicional. Si el retard supera els 90 minuts, l'empresa ens haurà d’oferir menjar, beguda i, si fos necessari, allotjament. En cas de no fer-ho, podrem reclamar una indemnització del 50% del preu del bitllet.
Si ens desplacem en tren
Si hem comprat un bitllet de tren de llarg recorregut o internacional en territori de la UE i patim una cancel·lació, tenim dret a triar entre el reemborsament del bitllet o reclamar un transport alternatiu en condicions similars al servei original. Si decidim continuar el viatge, tenim dret a una compensació econòmica del 25% del preu quan la demora està entre 60 i 119 minuts, i del 50% quan es superen els 120 minuts. A més, les empreses estan obligades a oferir-nos assistència gratuïta, menjar, beguda i allotjament en funció del temps d'espera. Només en casos de força major, com ara sabotatge o robatori de cables, les empreses no estan obligades a pagar indemnitzacions, però sí que han de cobrir l'assistència bàsica.
Si viatgem en ferri o creuer
En cas de retards superiors als 90 minuts o cancel·lacions, podem optar entre el reemborsament o un transport alternatiu en condicions similars i sense cost addicional. En aquest darrer cas, l’operadora ha d’oferir-nos menjar i beguda suficient en funció del temps d’espera, així com allotjament, en cas que l’espera es perllongui fins a l’endemà. En funció del retard de l’arribada a destí i de la durada del trajecte ens correspon una indemnització que oscil·la entre el 25 i el 50% del cost del bitllet, tret que el retard estigui motivat per condicions meteorològiques extremes o a una catàstrofe natural. En aquest cas, no tindrem dret a cap compensació.
Si ens traslladem en avió
Els drets dels passatgers aeris estan regulats pel Reglament (CE) 261/2004. En cas de cancel·lació del nostre vol, podem reclamar el reemborsament, renunciant així al dret a compensacions addicionals. Tenim dret a compensació si arribem a destí amb més de tres hores de retard no motivat per condicions climàtiques extremes o altres circumstàncies extraordinàries. Els imports són de 250 euros per a vols de fins a 1.500 km, 400 euros per a vols entre 1.500 i 3.500 km; 600 euros per a vols de més de 3.500 km.
També tenim dret a l'assistència gratuïta, menjar i beguda. Si necessitem allotjament, la companyia ens l’ha de proporcionar, així com el transport des de l’aeroport. Si la línia aèria no ens arriba a oferir aquesta assistència, és recomanable guardar els rebuts de les despeses realitzades per reclamar-les un cop a casa.
Ara bé, quan combinem vols pel nostre compte, la línia aèria no està obligada a proporcionar assistència ni un vol alternatiu en cas que perdem l’avió. Aquesta norma s'aplica també si un retard impedeix enllaçar amb un altre transport programat, com ara trens o autobusos.
Reclamacions
En cas de desavinença amb l’empresa, hem de demanar i emplenar el full oficial de reclamació. Si en el termini de 30 dies no hem obtingut resposta o la resposta no ens ha estat satisfactòria, podem contactar amb el servei públic de consum del nostre ajuntament (per a més informació podem consultar l’apartat de reclamacions i el cercador de serveis públics de consum a diba.cat).
La Diputació de Barcelona, mitjançant el Servei de Suport a les Polítiques de Consum, dona suport tècnic i econòmic als municipis de la demarcació per desenvolupar polítiques públiques de suport dels drets de la ciutadania en l’àmbit de consum i promoure el consum responsable.
Notícies relacionadesEn el cas dels ajuntaments que no disposen de serveis propis, la Diputació de Barcelona ofereix informació i assessorament a la ciutadania per resoldre conflictes de consum, i tramitació de denúncies i reclamacions, mitjançant les Unitats Mòbils d’Informació al Consumidor (UMIC).
Les reclamacions sobre vulneració de drets relacionades amb viatges que arriben a l’àrea de Consum de la Diputació de Barcelona suposen un 8% del total. No tothom és prou conscient d’aquest suport, que pot resultar de gran utilitat.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Mitjans de comunicació EL PERIÓDICO consolida la seva audiència digital a Catalunya
- Recomanacions per tenir unes vacances tranquil·les aquest estiu
- Risc elevat La meitat de municipis de Catalunya obligats a tenir un pla de prevenció d’incendis no el tenen actualitzat
- EL PERIÓDICO accedeix al sumari L’Agència Tributària sospita que la trama del cas Montoro va poder ocultar informació «rellevant» al Govern i al Congrés
- Exposició fins diumenge Els arquitectes dels nous pavellons de la Fira de Barcelona revelen les seves receptes