Empreses

El gegant nord-americà Johnson & Johnson estudia desembarcar a Barcelona

El gegant farmacèutic sospesa obrir un centre d’intel·ligència artificial a la ciutat

Madrid també competeix per atraure la inversió, que rondaria els 100 milions d’euros

El gegant nord-americà Johnson & Johnson estudia desembarcar a Barcelona
2
Es llegeix en minuts
Albert Martín
Albert Martín

Corresponsal econòmic d'EL PERIÓDICO

ver +

L’atractiu de Barcelona per atraure grans inversions de multinacionals en el camp digital s’ha demostrat en els últims anys i pot escriure ara un nou capítol. Segons ha pogut saber EL PERIÓDICO, la farmacèutica Johnson & Johnson estudia la possibilitat d’obrir a la capital catalana un centre dedicat a la intel·ligència artificial (IA).

Diverses fonts empresarials consultades per aquest diari especifiquen que la decisió encara no està presa i que hi ha competència amb Madrid perquè Johnson & Johnson situï en un o altre territori el nou centre, que estaria destinat al desenvolupament d’aplicacions d’intel·ligència artificial.

Les mateixes fonts apunten que les pròximes dates poden ser importants perquè la multinacional amb seu a New Brunswick (Nova Jersey) decideixi finalment la ubicació d’aquest nou centre dedicat a la IA, en una inversió, que, si es concretés, rondaria els 100 milions d’euros.

Johnson & Johnson és una de les grans gegants del sector farmacèutic, fins al punt que el 2024 va ser la número u en facturació, amb 88.000 milions de dòlars (74.000 milions d’euros), en un rànquing en què va superar companyies com ara la xinesa Sinopharm, la suïssa Roche i les també americanes Merck i Pfizer. El valor en borsa d’aquest colós americà és superior als 360.000 milions d’euros.

Centenars de filials i marques

L’empresa nord-americana és present en el sector farmacèutic, en el de dispositius mèdics i en el cosmètic. Agrupa centenars de filials i marques, entre les quals destaquen Neutrogena, Listerine, Johnson’s Baby i BabyCenter. Va tenir un paper protagonista durant la pandèmia de la covid mitjançant la vacuna contra el virus de la seva farmacèutica Janssen. A Espanya, entre el 2020 i el 2022 es van administrar més de dos milions d’aquestes vacunes per a la covid, i va ser la quarta més utilitzada, a considerable distància de Pfizer, Moderna i AstraZeneca.

Notícies relacionades

En l’última dècada Barcelona s’ha acostumat a ser el destí escollit per empreses de tot el món per instal·lar-hi centres digitals. Ho va fer Nestlé, quan el 2016 va situar la seu central dels seus serveis digitals a Esplugues, i hi ha hagut altres inversions significatives com la de PepsiCo (2021) a Cornellà de Llobregat, Microsoft (2021 i 2025) amb apostes en el camp de la IA i de les vendes digitals i AstraZeneca (2023) amb un hub dedicat a les malalties rares. Entre les grans multinacionals que han ubicat centres a Catalunya també hi ha Carbonissa, Zurich, Oracle i Lufthansa.

L’estudi Tech Hubs Overview elaborat per la Mobile World Capital i fet públic l’any passat afirmava que els centres digitals que s’han instal·lat a Barcelona tenien un impacte econòmic de 2.500 milions d’euros.