ESTUDI CIENTÍFIC
Els ventiladors només són efectius si la humitat és alta

undefined24724248 fra73 melbourne australia 16 01 2014 fotograf a facilita190805201607 /
Els ventiladors elèctrics poden ser perjudicials per a la salut i no són recomanables quan hi ha un clima càlid i sec i amb un índex de calor relativament baixa. No obstant, en clima càlid, però molt humit, amb un índex de calor molt més alta, els ventiladors van reduir la temperatura central i la tensió cardiovascular i van millorar la comoditat, segons un breu informe d’investigació que publica la revista 'Annals of Internal Medicine'.
Investigadors de la Universitat de Sydney (Austràlia) van reclutar voluntaris al campus per examinar l’efecte de l’ús de ventiladors elèctrics sobre la tensió tèrmica (temperatura rectal), la tensió cardiovascular (freqüència cardíaca i pressió arterial), el risc de deshidratació (taxa de sudoració de tot el cos) i la comoditat tèrmica.
Els voluntaris van ser monitorats durant una exposició de dues hores a condicions extremes simulades de dos tipus d’onades de calor: una que estava molt calenta i seca (que imitava les condicions extremes de l’onada de calor de Califòrnia el juliol del 2018 i l’onada de calor d’Ahmedabad el maig del 2018) i una que va ser més fresca, però més humida, i amb un índex de calor més alta (que representa les condicions bec informades durant l’onada de calor de Chicago el juliol de 1995 i l’onada de calor de Xangai el juliol de 2017).
Temperatures de 56ºC
Els investigadors van trobar que, en condicions càlides i humides amb un índex de calor de 56°C, els ventiladors van reduir la temperatura central i la tensió cardiovascular, i van millorar el confort tèrmic. No obstant, els ventiladors van ser perjudicials en condicions molt caloroses i seques, malgrat un índex de calor menor de 46°C.
Segons els investigadors, aquestes troballes ressalten els problemes que poden sorgir quan els valors de l’índex de calor s’utilitzen per recomanar l’ús del ventilador durant les onades de calor, com ho fa actualment l’Agència de Protecció Ambiental dels Estats Units.
Notícies relacionadesL’efectivitat dels ventiladors depèn del clima, però la dependència del clima no es capta adequadament pels valors de l’índex de calor.
Els ventiladors poden ser una alternativa més barata i més accessible a l’aire condicionat per a algunes persones, com les que viuen en parts dels Estats Units que tenen més humitat o al sud-est d’Àsia, Amèrica del Sud i Europa, on les temperatures poques vegades superen els 40°C, però acompanyat d’humitat moderadament alta.
- Més d’un milió de catalans prenen Diazepam i altres ansiolítics
- Nova etapa L’emotiu comiat de Ramon Pellicer del ‘TN’ de TV3 després de 23 anys: «Ara assumirem altres responsabilitats»
- Deduccions fiscals El ‘BOE’ confirma una nova deducció de fins a 340 euros en el teu IRPF: així pots beneficiar-te d’aquesta ajuda
- 53 anys d’història Un tresor fotogràfic, en perill
- Renfe adjudica el transport en bus pel desdoblament després de tres intents fallits
- Champions league La Premier encareix la Champions per a Barça i Reial Madrid
- TELEVISIÓ I MAS Em ve molt de gust
- Barcelona, protagonista Una ‘spin-off’ del Clínic avança en el tractament de leucèmies
- L’ACTUALITAT BLAUGRANA Flick enterra tots els egos
- La reaparició Bernal comença un altre viatge després de la lesió