Trànsit

Això és el que mai s’ha de fer en un embús

Els espanyols perdem de mitjana unes 20 hores a l’any en embussos, xifra que es duplica si vivim a Barcelona o a Madrid

Això és el que mai s’ha de fer en un embús

Epi_rc_es

6
Es llegeix en minuts

La Direcció General de Trànsit (DGT) preveu milions de desplaçaments per les carreteres espanyoles durant la imminent operació especial del pont del 1r de maig que comença aquest divendres a les 15.00 hores. Tinguin paciència en els embussos per evitar disgustos a la carretera.

Sobretot per als habitants d’una gran ciutat, suportar embussos i retencions en el trànsit és una cosa tan freqüent que qualsevol conductor entén la frustració que produeixen. Però per molt que suportar un embús sigui una cosa gairebé quotidiana, no significa que els conductors no puguin implementar una sèrie de mesures que millorin la fluïdesa del trànsit i la seva pròpia seguretat. Segons les dades que maneja www.cleverea.com, l’empresa líder en assegurances ‘online’ de mobilitat i llar, els espanyols perdem de mitjana unes 20 hores a l’any en embussos, xifra que es duplica si vivim a Barcelona o a Madrid.

A més de la tremenda pèrdua de temps que suposen, els embussos tenen una altra qualitat que els fa insuportables: treuen el pitjor dels éssers humans. En comptes de mantenir un comportament cívic i tranquil perquè la situació se solucioni al més aviat possible, tirem pedres contra la nostra pròpia teulada cometent una sèrie d’errors evitables que poden posar-nos en risc a nosaltres, als nostres vehicles i que, a més, contribueixen que l’embús es prolongui. Per això, els experts enumeren els errors més freqüents que es cometen en els embussos:

1. La distància de seguretat continua sent important

Gairebé tothom entén la importància de mantenir la distància de seguretat quan circula per carretera, però no funciona així en els embussos. Quan el trànsit comença a alentir-se, els vehicles tendeixen a acostar-se entre ells el màxim possible, la qual cosa augmenta significativament el risc d’encalços, que són els accidents més usuals en aquest tipus de situacions.

És freqüent que hi hagi moments en què s’avancen uns metres, seguits d’altres moments de frenades més o menys brusques quan el trànsit s’atura. Si no es respecta la distància de seguretat i dos o més vehicles col·lideixen, a més de les destrosses a la carrosseria i les possibles fuetades cervicals, l’embús durarà el triple.

2. Accelerades i frenades

Relacionat amb l’anterior, una conducció brusca d’accelerades i frenades també facilita que es produeixin encalços entre els vehicles, mentre que una conducció suau i tranquil·la resulta més segura i fluida. No s’arriba abans per recórrer els mateixos metres més ràpid si després el trànsit s’atura, simplement, s’allargarà el temps en què s’està aturat i s’escurçarà el de la marxa. El que sí que passarà és que augmentarà el consum de gasolina, es contaminarà més i es desgastaran més ràpidament les pastilles de fre.

3. No oblidem els intermitents

La comunicació és essencial per a la convivència en societat. L’ésser humà ha dissenyat centenars de mecanismes i formes de comunicar-se precisament per l’important que és. Hi ha l’escriptura, el codi morse, el telèfon, la ràdio... i els intermitents també. Serveixen per comunicar si ens mourem a l’esquerra o a la dreta. També per avisar d’una parada, una avaria, una emergència o una retenció.

En els embussos, després de molt temps parats o circulant a molt poca velocitat, els conductors tendeixen a distreure’s o a confiar-se i realitzen maniobres sense senyalitzar-les. Utilitzar els intermitents és essencial perquè els altres conductors sàpiguen què es farà i puguin actuar en conseqüència.

4. Canvis de carril

Als deserts, els miratges produeixen la il·lusió d’un oasi d’aigua fresca i vegetació. En un embús el miratge és percebre que una fila sempre avança més que les altres i mai és en la qual s’està. Canviar constantment de carril alenteix encara més el ja per si mateix trànsit alentit, enfada la resta de conductors i augmenta les possibilitats d’accident. Perquè un embús acabi ràpid i el trànsit flueixi, el millor és que tots els vehicles es mantinguin al seu carril fins que arribi la seva sortida.

5. Tothom vol arribar abans

Tenir pressa per arribar, sobretot quan hi ha una urgència, i trobar-se amb un embús és tremendament frustrant, però és impossible lluitar contra els elements. Tot i que qualsevol conductor atrapat en un embús somiï amb un cotxe volador, no li queda cap altra opció que acomodar-se en el seu i armar-se de paciència. La pressa, els nervis i l’estrès no fan que el trànsit flueixi. La tranquil·litat, la precaució i la conducció responsable, sí.

6. Cuidar la mecànica del vehicleSi no se’n fa un bon ús, la mecànica del vehicle pateix i en els embussos, el que més sol resultar perjudicat és l’embragatge. A causa que s’inicia i s’atura la marxa cada pocs metres, és habitual deixar el peu pressionant l’embragatge de forma contínua juntament amb la primera marxa ficada. Això danya el mecanisme i escurça la seva vida. El més recomanable és ficar la marxa només a l’arrencar i mantenir-se en punt mort amb el fre trepitjat en les estones en què s’estigui aturat.

7. Conservar la calma

Els embussos tenen la molesta qualitat de treure de polleguera fins i tot les persones més tranquil·les. Entre la pressa, la impotència i la misantropia que causa el veure altres conductors incorrent en tots els errors que ja s’han esmentat, i fins i tot en altres de pitjors com circular pel voral, és normal que un acabi per sentir-se desesperat. Però cal conservar la calma, quan un conductor està nerviós i frustrat, és més probable que cometi errors greus i que la seva concentració es dispersi. Malgrat la molèstia, cal mirar d’asserenar-se, respirar profund i assumir la situació. Un bon pòdcast que resulti interessant, un audiollibre o una llista de la música preferida poden aconseguir que la situació de veure’s en un embús es converteixi, fins i tot, en un moment agradable de tranquil·litat amb un mateix. L’actitud amb què s’encaren els problemes influeix molt en el nivell de patiment que produeixen els esmentats problemes.

8. La prevenció és clau

Passa amb tot: sempre és millor prevenir el problema que haver de lidiar amb aquest problema. Per això, els professionals insisteixen en la importància d’incorporar una sèrie de mesures preventives en el dia a dia del conductor que evitin el màxim possible els molestos embussos:

Rutes alternatives

Avui dia tothom porta un smartphone a sobre capaç d’informar sobre l’estat del trànsit en temps real. Abans de fer qualsevol trajecte, és recomanable consultar al navegador quines carreteres tenen més densitat de trànsit i quines alternatives hi ha.

Transport públic

És possible que l’opció d’utilitzar el transport públic no sigui sempre rendible si no hi ha bones comunicacions des del principi del trajecte, però potser si resulti útil arribar amb cotxe fins a cert punt i, a partir d’allà, agafar el metro o el voltants; dos mitjans de transport que no els afectarà l’estat de les carreteres.

Sortir abans

Si com de costum e surt de casa 15 minuts abans del necessari, és més probable que es pugui evitar l’hora punta o que els embussos, si n’hi ha, no ocasionin un gran trastorn perquè no hi haurà tanta pressa per arribar.

Compartir vehicle

Seria ideal que tothom col·laborés i que els cotxes es compartissin sempre. Milloraria el trànsit, la qualitat de l’aire i l’economia familiar.

Si cinc veïns han d’anar a llocs pròxims a treballar ¿per què no organitzar-se per anar en un sol cotxe en lloc d’haver d’omplir les carreteres amb cinc vehicles que faran la mateixa ruta?

Ja hi ha multitud d’aplicacions per al mòbil que connecten persones interessades a compartir vehicle. En bona companyia, a més d’estalviar, pot ser que l’embús es faci més suportable.

Notícies relacionades

Fer-se motorista

Si totes les altres coses fallen i tampoc és possible mudar-se a un lloc més pròxim a l’oficina o teletreballar, llavors una moto pot ser la solució. No hi ha vehicle més àgil que aquest i, fins que comercialitzin els cotxes voladors, la moto és l’únic mitjà de transport privat que no pateix en els embussos.

Temes:

Trànsit