Preu sextuplicat

Una empresa canvia l’etiqueta de les peces de Zara i les revèn sis vegades més cara

Inditex denuncia el robatori dels seus productes i les seves imatges promocionals per part de l’empresa de moda sostenible Thilikó

  • L’altre imperi d’Amancio Ortega

Una empresa canvia l’etiqueta de les peces de Zara i les revèn sis vegades més cara
3
Es llegeix en minuts
El Periódico

Zara i la seva empresa matriu Inditex han denunciat la marca de moda Thilikó (amb seu a Los Angeles) per estafar els seus clients i pels delictes de drets d’autor, publicitat enganyosa, competència deslleial i actes comercials enganyosos.

El mitjà digital sobre moda The Fashion Law s’ha fet ressò de la demanda, presentada el dia 4 passat davant un tribunal de Nova York.En aquesta, Zara al·lega que Thilikó i la seva propietària Queenie Williams s’han lucrat robant les seves peces i fent-les passar com a pròpies. El modus operandi, segons Inditex, consisteix a adquirir roba de l’empresa d’Amancio Ortega, treure les etiquetes i posar-ne d’altres amb el nom Thilikó, a fi de fer passar aquests dissenys com a propis. Per acabar-ho d’adobar, inflaven el preu fins a gairebé set vegades més del que costen al mercat les peces originals i no es molestaven ni a canviar la foto de l’article en la pàgina web.

Enganys i confusió

No només això, Inditex ha declarat que s’ha capitalitzat la propietat intel·lectual de Zara, a més d’enganyar i confondre el públic amb «productes mal etiquetats», peces que van des de pantalons de vestit de dona fins a vestits de tirants.

«La publicitat, el màrqueting i les etiquetes dels productes de Thilikó han transmès al públic que els productes mal etiquetats estan dissenyats, creats i/o fabricats per Thilikó», assenyala la denúncia.

En la investigació s’ha demostrat que la corporació de Queenie Williams ha usurpat «sistemàticament» les imatges promocionals que apareixen en el lloc web de Zara i les han «utilitzat indegudament» per vendre més cars els seus productes, inflant el preu gairebé un 600%. Concretament, Zara ha identificat com a pròpies 32 fotografies fins ara, totes protegides per drets d’autor.

A més, la marca nord-americana ha venut productes de la companyia d’origen gallec i accessoris a través de la seva web. És més, ha fet el mateix mitjançant portals digitals de venda de roba com Wolf & Badger, una acció que té per objectiu «enganyar el públic» a l’oferir aquests productes mal etiquetats «a preus exorbitants, molt més alts del que els consumidors pagarien per ells a Zara».

I això tenint en compte que Thilikó s’autodefineix com una companyia responsable amb els conflictes socials i s’ha presentat fins ara «com una marca de moda independent, creadora i artesana dels dissenys de moda a les seves col·leccions». Aquesta greu acusació ha provocat el rebuig d’alguns experts del món de la moda i ha creat un gran enrenou entre usuaris de les xarxes socials.

¿Fabricació sostenible?

Notícies relacionades

Finalment, Inditex considera que l’empresa acusada «atrau els consumidors, al posar èmfasi en la seva responsabilitat social, el seu compromís amb la roba acuradament dissenyada i fabricada de manera sostenible».

Tanmateix, i tot i que en l’acusació consta que Zara responsabilitza directament Thilikó d’arrencar les seves etiquetes i reemplaçar-les per les seves, fonts del mtijà digital de moda que s’ha fet ressò de la denúncia apunta a la possibilitat que, en realitat, Thilikó copiï el fabricant que fa les peces per a Zara.