TENDÈNCIA A L'ALÇA

'Escape the corset': les coreanes es rebel·len contra el maquillatge

ee--ee / periodico

3
Es llegeix en minuts
Reuters

L’estudiant sud-coreana Yim Ji-su solia sacrificar fins a dues hores de son cada matí per la seva laboriosa rutina de maquillatge, des d’aplicar la base i el corrector fins a empolainar-se els cabells i les espatlles.

Però ja fa sis mesos es va unir a un creixent grup de dones joves que han abandonat el maquillatge i s’han tallat els cabells per rebel·lar-se contra els antics ideals de bellesa als quals diuen que han estat sotmeses en una Corea del Sud dominada per homes.

El fenomen ha provocat un debat a la nació obsessionada per la bellesa, i les marques estan reconsiderant les seves estratègies de màrqueting per atendre el creixent moviment.

"No som nines, som éssers humans", explica Yim, estudiant de tercer any de Literatura coreana a la Fundació Thomson Reuters des de la capital, Seül. Ella va amb la cara rentada i el cabell rapat.

Estudiants universitàries

"A l’escapar-se d’aquesta cotilla, sento que soc jo una altra vegada", comenta, i afegeix que més estudiants al seu campus també s’han apuntat a aquest moviment, Escape the corset. 

Potència mundial cosmètica

L’àmplia gamma de productes cosmètics per a la cura de la pell de Corea del Sud li ha donat a la indústria el nom de K-Beauty, un terme que recorda al sobrenom de K-Pop que es refereix a la puixant escena de la música pop.

Corea del Sud s’ha convertit en un dels 10 principals mercats de bellesa del món, segons la firma d’investigació de mercat global Mintel, amb moltes dones que arriben a l’extrem de la cirurgia plàstica per aconseguir estàndards de bellesa uniformes.

Però també és conegut com un país socialment conservador: té una de les pitjors bretxes salarials de gènere entre les nacions desenvolupades, i ocupa el lloc 115 dels 149 països en l’informe sobre la bretxa de gènere mundial del 2018 del Fòrum Econòmic Mundial.

En aquest context, el descontentament entre les dones sobre els aspectes patriarcals de la societat ha anat creixent lentament.

“M’agradaria matar-me”

Desenes de milers de dones van sortir als carrers a Seül l’any passat per protestar contra el fenomen de la pornografia amb càmera espia, ern què les víctimes eren filmades de manera il·lícita quan es canviaven o quan tenien relacions sexuals.

Gairebé alhora, un petit grup de dones també va començar a unir-se en el que es coneix com el moviment Escape the corset, i van arribar a l'extrem de publicar a les xarxes socials imatges d’elles destruint els cosmètics.

L’estrella de YouTube, Lina Bae, solia oferir tutorials de maquillatge, però en un vídeo viral el juny passat va revelar el costat fosc dels rígids estàndards de bellesa i el ridícul que haver de patir.

En el seu vídeo, que ha atret gairebé 7 milions de visites, Bae va dir que alguns fans li van confessar que es matarien si fossin com ella, i també alguns li van dir "porca".

També va explicar que moltes dones se senten tan insegures de la seva aparença que es maquillen fins i tot per baixar al súper de la cantonada.

"No soc bonica, però és igual", diu Bae, el nom real de la qual és Bae Eun-jeong, mentre neteja la seva ombra d’ulls de bronze i el seu pintallavis vermell en el vídeo que encapçala aquest reportatge.

"No podré utilitzar aquesta cotilla per sempre", va afegir.

Avís per al sector K-Beauty

Malgrat el creixent moviment, els analistes van dir que és poc probable que el sector K-Beauty es vegi afectat. “És un fenomen que està sorgint entre les generacions més joves de Corea del Sud, però és una tendència que encara no ha arribat al públic en general", afirma Hwa Jun Lee, analista de bellesa de Mintel a Seül. No obstant, també adverteix les marques que no es prenguin aquesta tendència a la lleugera.

Algunes companyies ja han començat a respondre a aquest nou mercat allunyant-se una mica dels vells cànons de bellesa i apostant pel "minimalisme" amb productes de bellesa tot en un que simplifiquen les rutines de cura de la pell, explica Lee.

Per la seva part, la popular marca coreana de cosmètics Missha ha utilitzat en un dels seus últims espots una model femenina amb els cabells curts.

"Tot i que encara està en la seva etapa incipient, és important que les marques notin que el moviment Escape the corset té el potencial de créixer encara més en el futur", afirma.

 

Esforç sostingut

Les impulsores del moviment asseguren que renunciar al maquillatge és només el començament per aconseguir una igualtat de gènere més gran, ja que les dones sud-coreanes s’enfronten al sexisme quotidià.

Notícies relacionades

"Es tracta d’una elecció de les dones... Es tracta de canviar la nostra cultura quotidiana", va dir Shin Ji-i ye, una política de 28 anys que l’any passat es va postular per al càrrec d’alcaldessa de Seül, tot i que va perdre.

Segueix Extra  a Facebook