EUROPA APROVA NOVES MESURES

Els 10 nous sistemes de seguretat que portaran els cotxes a partir del 2022

L'interior dels vehicles s'omplirà d'avisos lluminosos i sonors, i el mateix automòbil corregirà el conductor

Les alertes contra la son i l'ús del mòbil es complementaran amb mecanismes antixoc i antiatropellament

zentauroepp37678374 adas190412222415

zentauroepp37678374 adas190412222415 / DAVID CASTRO

2
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró

La directiva que ratificarà aquest dimarts l’Europarlament estableix deu nous sistemes de seguretat que hauran d’incorporar obligatòriament tots els models nous a partir del 2002 i els vehicles nous a partir del 2024. La majoria es basen en avisos, però alguns controlen directament la resposta del cotxe. Les explicacions que segueixen de cada un dels sistemes es basen en els que actualment es comercialitzen i les definicions contingudes en la directiva.

ADVERTÈNCIA DE SOMNOLÈNCIA I PÈRDUA D’ATENCIÓ

El sistema avisa el conductor quan detecta una trajectòria erràtica o sinuosa. També es pot basar en una càmera que detecta si es tanquen els ulls o es decanta el cap.

CONTRA LES DISTRACCIONS

Comportaments com utilitzar el GPS o escriure en el mòbil en marxa són descoberts per sistemes basats en l’anàlisi de la retina. El cotxe pot emetre un xiulet tan desagradable com el del cinturó sense cordar fins que es corregeix el comportament.

CAIXA NEGRA

El denominat registrador de dades d’accidents, equivalent a la caixa negra dels avions, serà clau en les investigacions judicials sobre els sinistres. “Emmagatzemarà exclusivament els paràmetres i la informació crítics relacionats amb una col·lisió, poc abans, en el transcurs i immediatament després que es produeixi", segons el reglament. Les administracions també podran utilitzar-los per als seus estudis de seguretat viària preservant a tota hora el secret de la identitat de l’amo del vehicle.

MANTENIMENT DE CARRIL

Unes càmeres detecten quan es canvia de carril, i si no s’ha posat l’intermitent poden enviar un avís sonor o fer vibrar el volant. Alguna versió gira el volant automàticament quan detecta un risc de col·lisió.

FRENADA D’EMERGÈNCIA EN XOCS I ATROPELLAMENTS

Són dos sistemes diferents. Tots dos avisen el conductor que ha de frenar per evitar un xoc o un atropellament, i si no ho fa actua el cotxe de manera automàtica. No garanteixen que s’eviti l’impacte, però en qualsevol cas en minimitzen les conseqüències.

DETECTOR DE MARXA ENRERE

Ja està molt estès. Mitjançant sensors, càmeres i avisos sonors indica al conductor si hi ha algun obstacle quan fa la maniobra d’aparcament o fa marxa enrere.

ALERTA DE CINTURONS ALS SEIENTS POSTERIORS

L’insistent xiulet que sentim als vehicles més recents quan el conductor o el copilot no es corden el cinturó s’estendrà a les places dels seients posteriors.

ASSISTENT DE VELOCITAT INTEL·LIGENT

La directiva el defineix com el “sistema que assisteix el conductor a mantenir la velocitat adequada [...] en funció de la informació sobre limitació de velocitat obtinguda mitjançant l’observació de la senyalització viària, sobre la base dels senyals de la infraestructura o les dades de mapes electrònics, o les dues coses”.

SENYAL DE FRENADA D’EMERGÈNCIA

Quan es produeix una reducció sobtada de la velocitat del vehicle es llança un potent esclat intermitent dels llums de frenada. Substituiria l’encesa de llums d’emergència que intuïtivament activen molts usuaris quan de sobte s’acosten a un embús a les autovies.

INTERFÍCIE PER INSTAL·LAR-HI UN ‘ALCOHOL-LOCK’

Notícies relacionades

Els cotxes estaran preparats perquè s’hi pugui instal·lar el sistema de bloqueig que impedeix que engegui el vehicle una persona que ha begut o ‘alcohol-lock’. Els aparells només s’instal·laran, en principi, a petició dels jutges en cas de reincidència en delictes per alcoholèmies o des del punt de vista preventiu en flotes d’autobusos o camions les empreses dels quals així ho acordin.

Aquesta informació s’ha elaborat amb la col·laboració de l’expert en seguretat viària de la Fundació Mapfre Jorge Ortega i del professor d’enginyeria civil de la UPM i assessor de Fesvial Fernando Minaya.