SINISTRALITAT

Aquests són els sistemes que evitarien 50.000 accidents de trànsit a l'any

Un estudi de la DGT estima que les ajudes automatitzades al conductor rebaixarien a la meitat el nombre de sinistres

Associacions de víctimes demanen al Govern que se n'incentivi la implantació en vehicles vells i s'instal·lin de sèrie en els nous

jgblanco37678374 madrid 15 03 2017 sociedad   seis avances tecnol gicos que p170315125058

jgblanco37678374 madrid 15 03 2017 sociedad seis avances tecnol gicos que p170315125058 / DAVID CASTRO

3
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró
Manuel Vilaseró

Periodista

ver +

Els compradors de vehicles solen decantar-se per l’estètica, el confort, la imatge de la marca i ara per la moda dels gadgets eléctrónicos relacionats amb la connectivitat. Ignoren que els nous sistemes d’assistència avançada, els denominats ADAS, són molt més importants perquè poden salvar-los la vida. Aquestes ajudes al conductor podrien reduir a la meitat les xifres actuals de la sinistralitat viària a Espanya, és a dir, podrien estalviar 850 morts, 4.500 ferits, 50.000 accidents i 4.300 milions d’euros en assistència sanitària.

Així ho estima un informe inèdit de la Direcció General de Trànsit (DGT), on es destaquen com a sistemes més eficaços la detecció de vianants i ciclistes, que poden arribar a evitar 7.500 accidents; els que avisen del risc de col·lisió frontal (s’evitarien 10.000 sinistres); els que alerten del canvi involuntari de carril (que provoca gairebé la meitat de les morts per les sortides de via i xocs frontals) o els detectors de fatiga i de consum d’alcohol (alcolocks).

També n’hi ha que mantenen la distància de seguretat evitant les topades per darrere, altres que limiten la velocitat llegint els senyals de la carretera o els detectors de vehicles en l’angle mort dels retrovisors. Els missatges d’advertència al conductor són des d’un xiulet fins a un senyal lluminós, passant per una vibració al volant, com als avions. En alguns casos impedeix directament la maniobra perillosa bloquejant la direcció.

Incentius fiscals

No és fàcil acostumar-se a fer-los servir. Requereix un temps d’aclimatació. I tenir en compte que el conductor segueix dominant el vehicle i no es pot despistar. Això no és un vehicle automàtic. És només un pas intermedi.    

Basant-se en l’estudi de la DGT, la Fundació Mapfre, l’empresa Track Surveying Solutions i les associacions de víctimes Aesleme i Stop Accidentes van entregar ahir al director general de Trànsit, Gregorio Serrano, un document amb propostes perquè s’incloguin en el nou pla estratègic de seguretat viària que vol dissenyar el Ministeri de l’Interior amb tots els agents implicats.

Les organitzacions demanen a la DGT que tots els vehicles nous surtin equipats de sèrie amb aquests sistemes i que se n’incentivi fiscalment la instal·lació fins i tot en els que ja estan circulant. Encara que la gran majoria dels conductors no ho sàpiga, no hi ha cap problema per instal·lar aquests equipaments en cotxes fabricats a partir de l’any 2000. Amb el ritme actual de renovació del parc, es trigarien molts anys a aconseguir un percentatge d’automòbils suficient per a una reducció ràpida dels accidents.

Serrano ha recollit el guant. «Assumeixo i acullo» les propostes, basades en el sentit comú, els va dir. El pròxim dia 28 exposarà ell mateix a Malta, en la reunió d’alt nivell de responsables de trànsit de la UE, la necessitat que Europa legisli en aquest sentit. L’equipament mínim de seguretat dels vehicles és competència de Brussel·les.

El director general va recordar que ell és partidari no solament d’aplicar incentius o subvencions sinó d’un nou pla PIVE que inclogui també requisits de seguretat, però va recordar que dependrà de la disponibilitat pressupostària i que en aquesta matèria els que decideixen són els ministeris d’Indústria i Hisenda.

Notícies relacionades

Algunes de les mesures ja s’estan experimentant, com les càmeres instal·lades en quatre autobusos urbans de Màlaga per a la detecció dels angles morts i dels usuaris de la via més vulnerables (vianants, ciclistes, nens) que puguin estar pròxims al vehicle i en risc. El director de la DGT creu que abans de l’estiu podran presentar-se els resultats d’aquest pla pilot.

«Aquests dispositius surten pel preu d’un iPhone. Ningú hauria de dubtar a l’hora d’instal·lar-los», va dir Mar Cogollos, de l’associació de víctimes Aesleme, que va deixar una pregunta en l’aire : «Si el meu vehicle els hagués portat quan va sortir de la carretera, ¿ara aniria en cadira de rodes o estaria ballant sevillanes?».