XIFRES PROVISIONALS

Espanya registra 300 accidents amb patinets elèctrics en els dos últims anys

El fiscal de Seguretat Viària recorda que hi ha hagut dues víctimes mortals i demana a les policies locals que extremin la vigilància davant dels nous vehicles

undefined46173828 fotodeldia  grafcat916  barcelona  07 12 2018   una familia 181213125119

undefined46173828 fotodeldia grafcat916 barcelona 07 12 2018 una familia 181213125119 / Quique Garcia

4
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

Pot ser que sigui el regal estrella d’aquest Nadal, però el patinet elèctric no és una joguina. És un vehicle sostenible i fonamental per a les ciutats del futur, però genera “problemes específics de convivència a les vies públiques” i comporta una responsabilitat “important”. En els dos últims anys, s’han produït a tot Espanya uns 300 accidents (la xifra exacta s’acostaria als 273) relacionats amb els patinets elèctrics. En 200 la responsabilitat va ser del patinador. Aquestes són les xifres que maneja el fiscal coordinador de Seguretat Viària, Bartolomé Vargas, que ha enviat un comunicat a totes les policies locals per recordar la normativa estatal i la necessitat d’extremar la vigilància davant d’un mitjà de transport que viu un autèntic ‘boom’. El fiscal insta els agents a retirar el patinet en el cas d’observar una “situació de risc” i recorda als infractors que, en el cas més greu, els delictes de lesions comporten penes des de sis mesos fins a tres anys de presó mentre que l’homicidi pot implicar fins a quatre anys de presó.

Dues víctimes mortals

Les xifres de sinistralitat, amb dos morts inclosos (una dona gran que va ser atropellada i una patinadora atropellada per un vehicle), són “preocupants” i aniran a més a mesura que es generalitzi l’ús dels patins. Malgrat que la Direcció General de Trànsit (DGT) ja està estudiant fórmules legals per regular-ne l’ús i que cada ciutat, com per exemple Barcelona, ha aprovat normes específiques (des del gener, la Guàrdia Urbana ha posat un total de 1.468 denúncies per ús indegut) Vargas aposta per recordar l’altíssima responsabilitat que suposa desplaçar-se amb un patinet.

La responsabilitat comença pels fabricants, que, en moltes ocasions, “no són conscients del que posen al mercat”.La responsabilitat continua en el patinador, que de vegades se salta la norma i circula per les voreres –un espai “sagrat per als vianants”– generant sensació d’inseguretat en els col·lectius més vulnerables, com persones amb discapacitat (incloent-hi la visual), els nens i la tercera edat. Vargas és partidari que tant els fabricants com els ajuntaments tinguin “responsabilitat jurídica” i siguin responsables civils subsidiaris perquè, en cas d’atropellament, la víctima no pot quedar “desprotegida, indefensa i desemparada”.

Frens i il·luminació

Abans de circular amb un patinet elèctric, Vargas demana els usuaris que comprovin la seva qualitat tècnica, des delsfrens fins a la il·luminació. Així mateix, recorda que les normes de seguretat viària també els afecten –com als conductors de vehicles– pel que fa la velocitat. També pel que fa al consum d’alcohol o drogues.

La fiscalia de Seguretat Viària, com ja està fent la DGT, també es planteja realitzar reformes legals per omplir el buit (incloent-hi l’europeu) que hi ha ara mateix sobre els patinets elèctrics, també sobre les seves (nul·les) assegurances.  Abans de tot això, no obstant, Vargas és partidari d’esperar a recollir més informació dels ajuntaments i, sobretot, esperar a veure la resposta tant dels usuaris com de la policia davant de la comunicació enviada als ajuntaments. Vargas ha suggerit als consistoris la possibilitat de realitzar cursos de formació perquè, segons la seva opinió, “no tothom sap conduir un patinet ni té els mateixos reflexos”.

Beneficis per al medi ambient

Malgrat el toc d’atenció, Vargas ha recordat que els patinets, a més de lúdics, són vehicles amb indubtables beneficis mediambientals. El seu ús generalitzat, no obstant, implica una “convivència tolerant i enriquidora amb els vehicles a motor, les bicicletes i els vianants”. “Molta gent –ha insistit– puja en un patinet i es pensa que ho pot fer tot. Incloent-hi trucar el motor perquè vagi més de pressa. Un patinet requereix diligència i respecte a les normes”.

Notícies relacionades

La carta de Vargas a les policies locals no només parla dels patinets, sinó també de les bicicletes, una altra manera sostenible de desplaçar-se per les ciutats que cada dia guanya més adeptes. “Segons els informes remesos pels agents, es constata un estès desconeixement per part dels ciclistes de les normes viàries en l’àmbit urbà”, incloent-hi la prohibició de circular per les voreres i la resta de zones per als vianants, així com els límits de velocitat, el respecte als semàfors i la imprudència d’anar amb auriculars o mirant el mòbil.

Aquest desconeixement contrasta amb el que passa a les vies interurbanes, on els ciclistes solen ser escrupolosos amb les normes de circulació. El fiscal demana als agents que, en cas d’atropellament, si s’intueix un presumpte delicte d’homicidi o lesions per imprudència greu s’ha d’instruir sempre atestat, en el qual han de constar les dades de la pòlissa d’assegurança municipal o particular del ciclista o empresa que gestiona l’ús compartit. “També una indagació sobre els béns del responsable per poder instar amb la màxima promptitud les mesures cautelars d’embargament pertinent”, recorda la comunicació de Vargas.