FINS A NOU ANYS DE PRESÓ

El nou Codi Penal de trànsit en quatre claus

L'enduriment de les penes pels accidents s'aprova definitivament aquest dimecres al Senat

La reforma és fruit de la campanya #PorUnaLeyJusta empresa per Anna González, la vídua d'un ciclista atropellat per un camioner

zentauroepp44794746 madrid 27 08 2018  sociedad   la ministra de justicia  dolor180827183418

zentauroepp44794746 madrid 27 08 2018 sociedad la ministra de justicia dolor180827183418 / JOSE LUIS ROCA

2
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró

L’enduriment de les penes pels delictes de trànsit s’aprova definitivament aquest dimecres al Senat i en uns dies entra en vigor. És la reforma del Codi Penal fruit de la campanya #PorUnaLeyJusta, empresa per Anna González, la vídua de l’Óscar, un ciclista que va ser atropellat el 2015 per un camioner que va fugir i no va haver d’afrontar inicialment cap procés penal.  El món del ciclisme, amb Alberto Contador Perico Delgado al capdavant, es van llançar a recolzar la proposta, que va recollir al final més de 250.000 firmes.

Els principals canvis legals, que no afecten només els atropellaments de ciclistes, sinó que són d’aplicació en qualsevol accident de trànsit, són els següents: 

Nou delicte: abandonament del lloc de l’accident

Es crea el nou delicted’"abandonament del lloc de l’accident", amb penes de dos a quatre anys de presó en cas que l’accident sigui resultat d’una imprudència. En cas que el sinistre fos fortuït, de tres a sis mesos de presó.

Fins ara només existia el delicted’omissió del deure de socors però només s’apreciava si la víctima era viva i no hi havia cap altra persona que pogués auxiliar-la. La paradoxa és que una fuga amb morts no era delicte però amb lesionats sí que podia ser-ho.

Aquest va ser el cas del camioner que va atropellar el marit d’Anna González. Va fugir i no se li va poder imputar l’omissió del deure de socors.

La imprudència greu automàtica

Si es comet un delicte contra la seguretat viària causant morts o ferits aquesta conducta passarà automàticament a ser considerada imprudència greu. Les penes seran d’entre un i quatre anys de presó en cas de mort i fins a un any en cas de lesions.

Fins ara el jutge ho valorava cas a cas i en moltes ocasions aquest tipus de conductes no les considerava imprudència greu.

Alguns dels delictes contra la seguretat viària més importants són la conducció amb drogues, alcohol a partir de 0,6 mg/l d’aire exhalat, excés de velocitat de més de 60 km/h en ciutat i 80 km/h a la carretera i conducció sense carnet.

Fins a sis i nou anys de presó

 Fins ara, a la imprudència greu amb resultat de mort només se li podia aplicar la pena màxima de quatre anys, fos quin fos el nombre de morts. Ara el jutge “podrà” agreujar la pena en un grau (fins a sis anys de presó) si es causen com a mínim dos morts o un mort i un lesionat molt greu (lesions invalidants).

El jutge podrà agreujar la pena en dos graus (fins a nou anys de presó) si els morts són “molts”. La norma no concreta quants serien aquests “molts”. Ho haurà d’apreciar el jutge cas a cas.

Els sinistres menors tornen a ser delicte

Si es comet una infracció greu de la llei de Trànsit (avançament prohibit, saltar-se un semàfor o un stop, conduir manipulant el mòbil, no guardar la distància d’1,5 quan es passa un ciclista, etc.) amb resultat de lesions o mort es considerarà imprudència menys greu.

Notícies relacionades

La pena és petita, de tres a sis mesos de multa, però això és el menys transcendent. L’important és que aquests sinistres, la gran majoria dels que es produeixen, tornen a ser considerats delicte i, per tant, les víctimes poden gaudir de la protecció que els atorga la legislació penal (advocat d’ofici, l’actuació de la fiscalia i els peritatges judicials).

Aquestes conductes eren considerades falta dins del Codi Penal abans de la reforma portada a terme pel PP el 2015. La modificació legislativa va eliminar les faltes i es van derivar aquests casos a la legislació civil, en què la víctima està desprotegida davant de les companyies d’assegurances.