infraestructura clau

La UE exigeix més col·laboració Govern-Estat pel corredor mediterrani

La coordinadora europea qualifica de "bogeria" que pel túnel del Pertús només passin dos o tres trens al dia

rjulve37479197 hospitalet de l infant  baix camp   27 02 2017  corredor del181210165611

rjulve37479197 hospitalet de l infant baix camp 27 02 2017 corredor del181210165611 / JOAN REVILLAS

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

La coordinadora de la UE per al Corredor Mediterrani, Iveta Radicová, ha demanat aquest dilluns un esforç de cooperació més gran als governs espanyol i català per avançar en la posada en marxa d'aquesta important infraestructura i ha criticat la infrautilització d'obres ja construïdes.

Radicová ha participat en el plenari de la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani, que s'ha celebrat a Barcelona a petició del Govern de la Generalitat, que ha volgut així donar un impuls a l'execució d'aquesta infraestructura clau per a l'economia catalana i espanyola.

La coordinadora europea, que fa pocs mesos que ha assumit el càrrec, ha lamentat la lentitud que s'està produint la connexió del Corredor al territori espanyol i, en especial, amb França, i ha posat com a exemple d'aquesta situació el túnel del Pertús, a Girona, per on passa la interconnexió amb Europa.

Posar-se d'acord

“La UE està basada en el principi de subsidiarietat. Brussel·les no hi pot fer res. Vostès s’han de posar d’acord. Han de coordinar-se i cooperar, obrir-se a undiàleg real entre els governs nacional i regional.Conec la situació política i per això dic això", ha subratllat Radicová en una conferència de premsa posterior a la trobada, celebrada en el Palau de Pedralbes.

La coordinadora europea ha insistit que el Corredor serveix per facilitar el transport de mercaderies però també per garantir el moviment de les persones i connectar així a les diferents regions europees. "Els corredors ens mantenen units" per contrarestar als euroescèptics, ha dit.

Després de considerar prioritari la connexió amb França, Radicová ha denunciat que "el progrés en la connexió en alta velocitat és molt lent. Hi ha vies i túnels, però no hi ha trens [...]". En aquest punt, ha considerat "una bogeria" que per un túnel com el del Pertús "passin només dos trens al dia", i ha comparat el que passa amb un espectacle assegurant que "si es tractés de teatre es podria parlar d'una comèdia, encara que en la vida real és un drama".

Per la seva banda, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i la consellera d'Empresa, Àngels Chacón, han instat la coordinadora europea a convocar una reunió entre el Govern i l'Executiu de Pedro Sánchez per resoldre qüestions que considera bloquejades. "Hem de donar una empenta executiva a projectes que no han rebut aquest impuls durant anys per part del Govern espanyol", ha dit Calvet, entre els quals ha destacat les infraestructures de connexió del Corredor amb els ports i aeroports catalans.

El conseller també ha denunciat la situació del túnel del Pertús, per on hauran passat al tancament d'aquest 2018 un total de 4.800 trens, quan la previsió inicial era de 34.000.

Infraestructura infrautilitzada

Aquest percentatge d'ús de la infraestructura suposa que només s'està utilitzant un 7,5% de la capacitat prevista per a trens de mercaderies i un 20% per al trànsit de passatgers.

La Generalitat ha situat com les seves principals prioritats els accessos al port de Barcelona, l'acabament del'estació de la Sagrera a Barcelona i la posada en marxa del servei en ample internacional del tram Vandellòs-Tarragona.

El Govern ha anunciat que per a la pròxima reunió de la Taula Estratègica convidarà les comunitats autònomes de Múrcia, les Balears, Andalusia i Aragó, així com a la regió francesa d'Occitània.

Tres projectes clau

Notícies relacionades

El comissionat del Corredor del Govern, Josep Vicent Boira, ha fet seva l'agenda de la Generalitat i ha assenyalat que els tres projectes que preocupen més l'Executiu central són la connexió amb el Port de Barcelona, la variant de Vandellòs i el tram Castellbisbal-Martorell.

La sessió plenària de la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani ha comptat amb la participació de més de 120 persones que representen a les administracions públiques i al teixit social, empresarial i acadèmic del país.